3 112 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Sprickor i grund och fasad
Har ett Gullringshus i vitt mexitegel som byggdes 1974. Efter förra vintern upptäckte jag sprickor i putsen på sockeln av huset som gick upp i fasaden av mexitegel som löpte genom bruk men även spräckt stenar. Nu ser jag även sprickor på väggarna i källaren.
Har inte gjort något arbete med dränering på 10 år och inga sprängningar i området. Marken är gammal skogsmark och vi har en hel del sand i marken i området.
Vad kan detta bero på?
Vem kan man kontakta för att få hjälp med denna typen av problem?
Med vänlig hälsning
Ola
Har inte gjort något arbete med dränering på 10 år och inga sprängningar i området. Marken är gammal skogsmark och vi har en hel del sand i marken i området.
Vad kan detta bero på?
Vem kan man kontakta för att få hjälp med denna typen av problem?
Med vänlig hälsning
Ola
Tack Brumbjorn för svaret.
Är det också vanligt att sprickorna går igenom så att det syns på insidan huset? Dvs. genom de blåbetong block som grunden är byggd på?
Behöver jag en duktig murare för att åtgärda denna typ av fel?
Med vänlig hälsning
Ola
Är det också vanligt att sprickorna går igenom så att det syns på insidan huset? Dvs. genom de blåbetong block som grunden är byggd på?
Behöver jag en duktig murare för att åtgärda denna typ av fel?
Med vänlig hälsning
Ola
Det är svårt att veta hur djup sprickorna går, men du behöver bara åtgärda dom där de ställer till problem. Som när fasaden inte längre är helt vattentät.
En amatör kan nog klara det, men jag har aldrig gjort något sådant. Kolla andra trådar i forumen.
En amatör kan nog klara det, men jag har aldrig gjort något sådant. Kolla andra trådar i forumen.
Hej igen brumbjorn,
en sista frågan, som kanske får mig att låta helt dum. Är det en murare som jag behöver? Hade inte tänkt att göra det själv utan låta ett proffs göra det. Frågan är bara vilken typ av proffs? Vem hanterar denna typ av fel snickare, murare eller annan?
Jag ska kolla igen resterande forum också. Tack för tipset!
/Ola
en sista frågan, som kanske får mig att låta helt dum. Är det en murare som jag behöver? Hade inte tänkt att göra det själv utan låta ett proffs göra det. Frågan är bara vilken typ av proffs? Vem hanterar denna typ av fel snickare, murare eller annan?
Jag ska kolla igen resterande forum också. Tack för tipset!
/Ola
Jag lade näsan i blöt i ett sådant projekt för något år sedan. Sprickor under mark i ett tvåplanshus med källare.
De fick in vatten i någon meter upp sett inifrån källaren. Sprickorna var som störst ett par tre mm.
Vi grävde ur och jag hjälpte till att täta med cementslamma. Därefter monterade vi platonmatta, såg över dränering och dagvattenledningar och fyllde igen med makadam omslutet av markduk.
Mycket gott resultat!
De fick in vatten i någon meter upp sett inifrån källaren. Sprickorna var som störst ett par tre mm.
Vi grävde ur och jag hjälpte till att täta med cementslamma. Därefter monterade vi platonmatta, såg över dränering och dagvattenledningar och fyllde igen med makadam omslutet av markduk.
Mycket gott resultat!
Ja, det är en murare i första hand. Det kluriga med att laga fogar är att få samma färg på de nya fogarna och stenarna som de gamla. Kolla om det finns några originalstenar sparade någonstans. Lycka till. Jag kan inte bedöma hur svårt detta är för en murare, eller om det krävs någon särskilt skicklig.
Klicka här för att svara