gadeberg
gadeberg: Det ska vara singel i. Enbart gruset som ska bytas. Det är 0.4 sand Det är "rejäla" grejer. Inom lantbruk. Utomhus och traktorer.
4 svar · 1,6k läst
P
Pumba: Har kommit en bit längre med mutbyggandet nu, håller på att putsa den översta delen då ca 20cm kommer vara synlig sockel. Har dock några funderingar, när man kollar runt så verkar det råda delade meningar om man ska måla grundmuren med kallasfalt innan mattan? Kostar ju inte många kronor så frågan är om man skulle ta och göra det ändå? Återfyllnaden bakom, jag har en del 8-16
16 svar · 14,3k läst
·
G
Gabban: Tack för svar Krister! Du bekräftar ganska så mycket vad jag trodde... Det är sand under plattan och ingen vet vad som finns under sanden. Plattan är helt oisolerad. När hålet bilades upp blev det sprickbildning på golv mot yttervägg så plattan är redan skadad. Lokalen är lager och verkstad och meningen med avloppen var att rengöra utrustning, fordon, verktyg och maskiner vilket
2 svar · 4,6k läst
vespaman
vespaman: Inte ens rabatterna behöver vara ett problem - jag har rabatter på 2,5 sidor av huset (från 38) (sutteräng) som inte gör någon skada. Man kan klassa det som en riskkonstruktion om man vill, men har det sett ut så sedan många år, så funkar det ju bevisligen.
5 svar · 24,1k läst
M
MaM: Har nyligen själv gjort samma arbete som du dvs lagat gamla söndervittrade trappor. Slipade en del med diamantslip därefter användes Ardex A46 för att fixa till de sista bitarna. Ardexen användes "vått i vått" dvs de ytor som spacklades blöttes innan applicering.
3 svar · 8,2k läst
T
thomasx: Det räcker nog. jag körde med vattenspridare så plattan blev rejält blöt och täckte sedan med presenning. Sprutade in vatten under presenningen vid ett par tillfällen. Pressen låg väl på en vecka i alla fall och det var helt fuktigt under hela presenningen när den kom av. Detta var i juni när det var varmt och fint väder, trots det höll det sig fuktigt under presenningen. Så jag
1 svar · 2,6k läst
Grillen
Grillen: Se till att det inte är några bärande väggar du rör bara, annars ska det väl inte vara några speciella saker att tänka på.
1 svar · 1,9k läst
Grillen
Grillen: Vi har precis dränerat våran kåk och där har vi ett garage direkt mot husväggen på ca 4m. Det är väl drygt 2m takhöjd i garaget och dom skulle ha 3000kr extra för att gräva där (1500kr efter rot). Men då bilade jag bort ca 1.5m av betongplattan innan. Men som sagt det ska inte vara några problem för dom att komma åt med grävaren, om dom nu inte har en gigantisk sak och att det
13 svar · 2,9k läst
Grillen
Grillen: Har precis fått en offert på att gjuta igen 9kvm av min garageplatta som jag kapade bort till våran dränering. Hela plattan är på ca 24kvm. Offerten lyder [citat] Jag frågade även vad dom skulle ha för att bila bort dom 15kvm som är kvar av gamla plattan och sedan gjuta en helt ny. Detta skulle kosta 49000kr efter rot och då var det även isolering och dyl inräknat, och bara
0 svar · 972 läst
Nimajneb
Nimajneb: Vad är det för slags besiktnings som gjorts? På vems uppdrag? vad kostade den?
21 svar · 3,1k läst
Montören
Montören: [citat] Tack för en mycket utförlig beskrivning, ska börja gräva imorgon. Det är ju rätt kul att gräva, så det är bäst att allt är planerat och klart innan man börjar, för när man väl sitter i maskinen så går det undan.. :)
10 svar · 7,0k läst
T
tlundberg: Byggmax video murar fast blocken direkt på plattan: http://www.youtube.com/watch?v=iWXaG5KsNBs LyckeKonsult säger att man inte ska mura direkt på plattan i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/26525-mura-med-lecasten-pa-garageplattan.html Vad gäller?
1 svar · 1,8k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Det blir väl en avvägning mellan bygghöjd och isoleringsmängd, antar jag. Hur högt har du från befintlig betongplatta till den önskade överkanten på golvet? Är det klinker eller annat golv du avser att ha?
1 svar · 1,4k läst
D09
D09: [citat] Jodå, det packar ihop sig, finns mycket luft i en sträng med 16-32. Skyffla är inget roligt ;)
6 svar · 2,3k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Jag syftade mest på att förbereda för stenläggning... Att padda på jord är inte så lätt heller för paddan studsar bara.
4 svar · 1,1k läst
·
J
Jossan81: Tack för tipset!! Det ska jag köpa!
22 svar · 5,3k läst
·
N
norrbottenstorpet: Kulvertrör är besvärliga, särskilt de grova 4 ledarna. Om du vill få isoleringen i kutlvertröret fortsatt fukttätt ska du inte skala av dem nere i grunden utan låta det komma upp ofördärvat, alternativt skala och sätta ett ändskydd http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-andskydd-single25-32-140/ (råkade bli uponors variant, inte Maxitherms). Jag har för mig att vi använde
1 svar · 2,5k läst
W
WCJ: Hej alla, Jag har haft en murare hemma som har murat min krypgrund. Han har inte gjutit någon sula (?)/ klack (?) som första lecablocket ligger på. Han lade första blocket direkt på berget. Är detta enligt dagens gängse normer? Jag upplever det som om att det blir lättare för vattnet att tränga in mellan grunden och berget och fortsätta in i krypgrunden om man INTE har någon
0 svar · 1,7k läst
Claesk
Claesk: Så är det på vår avloppsbrun
11 svar · 9,5k läst
·
P
Pumba: Min form bestod av en 8 tum (20cm) planka i botten stående och sen ytterligare en stående 4 tums planka, dessa skruvade jag först ihop uppifrån och överlappade hörnen. Sen tog jag 30cm stumpar av 2tum2 som jag satte mot utsidan av formen och skruvade från insidan. Efter det gjorde jag ett gäng stöttor ut, 4st per sida och slog ner lika många stolpar i marken och satte en tvärstötta
4 svar · 2,3k läst
G
Gröna Anna: Vad bra! Då får det bli något sådant. Tack!
2 svar · 3,1k läst
F
Fred vom Jupiter: Sök på källarprojekt här på forumet så hittar du lite grejer.
1 svar · 1,7k läst
N
noone70: Ok, tack för svar:)
3 svar · 2,0k läst
T
TheSLASH: Det kommer va fall mot brunnen, men vill va säker på att hitta denna brunnsil innan jag lägger plattorna, annars kommer allt vatten rinna mot entrén av huset som stanna där, och det är inget bra, så det ska ner i brunnen som är där. Brunnen är rund och stor, så tror inte dessa terrasbrunnar fungerar där. Jo, verkar inte finnas något bra namn på dessa "silar", då det inte är ett
2 svar · 3,0k läst
Steinlager
Steinlager: Hej, bestämde mig för att lägga isolering ovanpå plasten. Passade också på att täppa igen kattgluggar och köra igång kondensavfuktaren. Efter ett dygn så RF ner från 82 till 69. Jag är mycket nöjd. Nu undrar jag bara om jag borde komplettera med en liten fläkt för att få mer cirkulation är det lilla som avfuktaren klarar av.
3 svar · 4,4k läst
Steinlager
Steinlager: Hej, har precis satt igång kondensavfuktaren. Den fick ner fukthalten från 82 till 69 på ett dygn dock med sommartemperatur 18-19C i grunden. Jag planerar att köra kondensavfuktaren på sommaren och sedan avstängd och öppna kattgluggar under hösten/vintern. Det kräver lite mer manuellt arbete att gå ner och starta avfuktaren på sommaren och täppa igen gluggar men driftskostnaden på en
4 svar · 17,5k läst
E
Elsakling: [citat] Tack för utförligt svar. Misstänkte att det är sådant elände som kan bli konsekvensen. Det är alltså min mans bror det handlar om därav vår omtanke. Vårt hus ligger på ordentligt avstånd så vi blir inte påverkade på så vis men däremot känns det elakt att inte påtala idiotin iaf. Speciellt när man vet hur mycket tid han kommer att lägga på plattsättningen.
11 svar · 5,9k läst
MathiasS
MathiasS: Det som är knepigt med att dränera är att gräva eftersom det ofta är trångt runt huset. Detta moment är inte ett problem för dig. Att utföra själva dräneringen rätt är inte svårt och det finns bra beskrivningar från leverantörerna av material (Isodrän, Pordrän, Platon).
15 svar · 9,7k läst
·
B
BeGe: Gäller det ALLA ytterkanter? = massa onödigt extrajobb. Om du har det på anslutning mot väg kan jag ev tycka det är ok, men då ska du inte gjuta stödkanten ovanpå flisen utan direkt på bärlagret, flis är inget stabilt underlag sidledes. Alla andra ytterkanter gör du stödkant med 0-18 på bärlagret som en slänt ut o paddar den -funkar utmärkt utan massa extraarbete Observera
21 svar · 43,2k läst
·
W
Ws1: Nepp, det går alldeles utmärkt.. Bara det inte kommer allt för mycket kraftigt regn eller mycket minusgrader de första timmarna så går det bra att låta den stå ute under vintern.
25 svar · 17,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.