Jag har servitut på en båtplats och har tillstånd va markägaren att lägga den inom ett område. Dock är det väldigt långt ut till vattnet enligt bilden. Säkert 50 meter om inte längre. Verkar tidvis vara ganska så torrt på större delen av strandkanten för långt ut på bilden växer mindre träd och buskar.

Finns det någon som har ídé hur jag kan få till en budgetbåtplats? Kan självklart lägga lite pengar på den men att lägga 100 000 kr känns inte aktuellt så en flytbrygga ända ut känns uteslutet såvida ingen har idéer på några tillgängliga och prisvärda flytblock.

• IMG_1910.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan bygga själv så är ju det inte så dyrt med plasttunnor å tryckat virke. Är det strömt eller besvärlig islossning kan det va smart en enklare flytbrygga då den ändå måste ur vattnet inför vintern.

Hur stor båt?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

Till att börja med måste du ansöka om strandskyddsdispens från Länsstyrelsen. Annars blir det trubbel.

Jag har en brygga som är ca 50m lång som jag bygger upp varje år och tar ned på hösten, det är ca 3h jobb varje gång. Allt är byggt i tryckt virke och kostade ca 10.000. Min kostruktion är bockar var 5e m så det är ingen flytbrygga.

Noseone skrev:
Om du kan bygga själv så är ju det inte så dyrt med plasttunnor å tryckat virke. Är det strömt eller besvärlig islossning kan det va smart en enklare flytbrygga då den ändå måste ur vattnet inför vintern.

Hur stor båt?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
Jo det funkar självklart även om det är mitt sista alternativ. Vet du vart man kan köpa platstunnor? Båten är en Ryds 478 (l=478cm, b=190cm).

mycke_nu skrev:
Till att börja med måste du ansöka om strandskyddsdispens från Länsstyrelsen. Annars blir det trubbel.
Är du helt säker på detta? Ett detaljplanearbete håller på att utarbetas och i det står det att man behöver ansöka om tillstånd vid muddring. Ingenting om enkla båtplatser. Finns redan bryggor runt omkring, där de närmaste båtplatserna är 50m till höger där en småbåtshamn finns med ca. 50 platser (Tyvärr jättelång kötid).

pbengtsson skrev:
Jag har en brygga som är ca 50m lång som jag bygger upp varje år och tar ned på hösten, det är ca 3h jobb varje gång. Allt är byggt i tryckt virke och kostade ca 10.000. Min kostruktion är bockar var 5e m så det är ingen flytbrygga.
Det här låter jätteintressant och det var nåt sånt här jag var på jakt efter. Skulle du ha nåt emot att beskriva mer exakt hur det ser ut med längd på sektioner och dimensioner?

A
Du måste söka strandskyddsdispens från Länsstyrelsen.

Vilket län bor du i?

Danne_83 skrev:
Är du helt säker på detta? Ett detaljplanearbete håller på att utarbetas och i det står det att man behöver ansöka om tillstånd vid muddring. Ingenting om enkla båtplatser. Finns redan bryggor runt omkring, där de närmaste båtplatserna är 50m till höger där en småbåtshamn finns med ca. 50 platser (Tyvärr jättelång kötid).
I så fall måste det framgå av detaljplanen att strandskyddet är upphävt. Kolla med kommunen eller, än bättre, Länsstyrelsen.

Ok ska kolla upp hur det ligger till med den biten. Tack för påpekningen!

Korvgubbe
Jag har en brygga som är byggd av en rörställning ovanpå vilken jag lägger SJ-pallar som jag har lagt trall på. Oerhört smidigt, plockar bort pallarna varje vinter och det går fort. Rörställningen låter jag vara kvar, ibland vrider det sig lite av isen men eftersom det sitter med rörkopplingar så är det bara att lossa lite på muttern och vrida tillbaks det. På sidorna drar jag i plank som låser pallarna, utan dessa går det inte att gå på sidorna av bryggan för då vippar hela pallen och man trillar i.

Alfred Jonsson skrev:
Du måste söka strandskyddsdispens från Länsstyrelsen.

Vilket län bor du i?
Bor i Örebro Län.

Korvgubbe skrev:
Jag har en brygga som är byggd av en rörställning ovanpå vilken jag lägger SJ-pallar som jag har lagt trall på. Oerhört smidigt, plockar bort pallarna varje vinter och det går fort. Rörställningen låter jag vara kvar, ibland vrider det sig lite av isen men eftersom det sitter med rörkopplingar så är det bara att lossa lite på muttern och vrida tillbaks det. På sidorna drar jag i plank som låser pallarna, utan dessa går det inte att gå på sidorna av bryggan för då vippar hela pallen och man trillar i.
Tack för tipset! Låter mycket smidigt och borde bli hyfsat snyggt också pga. trallen. Rörställningen hur ser den ut och vilken dimension har den?

Byggnadställningsrör borde funka.

Korvgubbe
Byggnadsställningsrör är exakt vad det är!
Jag har dessvärre ingen bild att visa, men principen är väldigt enkel. Två långa rör som är ihopkopplade med några "tvärrör" bildar själva ramen på vilken SJ-pallen sedan vilar. Ramen i sin tur bärs upp av benen som är rör nedslagna i marken/botten. Hela rörställningen sitter ihop med kopplingar av den här typen.
Angående utseendet så tycker jag att det blir väldigt snyggt, ingen del av rörställningen eller SJ-pallarna är synlig utan det är bara trallen och "sargen" som syns när bryggan är lagd. Med absolut noll underhåll kan man räkna med en livslängd på ungefär 15 år, sedan börjar SJ-pallarna ha gjort sitt. Planerar att byta ut dem mot moderna SJ-pallar i plast och då blir det trallens livslängd som styr, borde vara minst 20 år. Rörställningens livslängd vet jag inte vad den blir än, snart 30 år och ser mer eller mindre ut som ny.
De verktyg jag behövde var en slägga, ett långt vattenpass, en stor ringnyckel till kopplingarna samt en rörkap. Till SJ-pallarna behövs en kofot/bräckjärn, en skruvdragare och valfri såg för att kapa upp trallen. Borde inte ta mer än en helg tidsmässigt.

Det låter smidigt! Jag bifogar en skiss för att se om jag förstått dig rätt. Om det är så du menar kan du uppskatta på ett ungefär vilka s-avstånd du använt dig av?

Något tips på vart man kan hitta prisvärda byggnadsställningsrör? Kollade på blocket men hittade bara nya byggnadsställningar som såldes. Plastpallar lät intressant. Har du funderat hur du ska fästa trallen i dem?

• Bryggkonstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korvgubbe
Du har fattat helt rätt! d^_^b
Avståndet mellan pålarna (s-måttet) ligger runt 1,3-1,5 meter och det är verkligen superstabilt. Visst, markens beskaffenhet påverkar säkert, det är sandbotten vid min brygga, men håller man sig till max 1,5 meter så är du nog på säkra sidan.
Plastpallarna kallas visst för hygienpallar fick jag fram med lite googlande, de är i plast med tät ovansida så jag tänker bara förborra och skruva fast trallen. Version ett med träpallar spikades och det avråder jag ifrån, spiken kryper som bekant upp och det gör ont på barnfötter och vuxna med för den delen.
Byggnadsställningen är det som sagt närmre trettio år sedan den införskaffades så jag har ingen aning om var man får tag på sådant till vettiga priser idag. Gissningsvis så sorteras det ut med jämna mellanrum från företagen, finns säkert något bäst före datum på när det inte är säkert att använda i arbetet längre men det duger ju gott som brygga åt en privatperson ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.