S
smurfen72: Ankarmassa blir bra det blir det inte med cement vill man fuska brukar man använda expander bruk men inte cement. Om du kör med 15 mm borr blir det bra 12ans järn ligger runt 14 mm med kammarna.
7 svar · 1,4k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Jag håller på och funderar över hur vi ska lösa vårt golv på enklast och billigast sätt. Min idé om platonmatta direkt på befintlig platta kommer inte att fungera då plattan är för ojämn. Att spackla blir svårt eftersom det ligger radiatorör ala förhistorisk golvvärme över hela plattan. Nu har en idé om att först gjuta upp befintlig platta med låt oss säga 5 cm EPS
0 svar · 673 läst
E
EndZone: Har en tråd till uppe som gäller en matkällare, men känner att jag ändå måste starta en ny tråd då detta är ett nytt fenomen för mig. I vårt pannrum har tidigare ägaren målat med vit färg på väggarna. Ingenstans i hela rummet ser färgen ut att släppa. Ikväll hittade jag däremot ett litet litet hack i väggen och av någon anledning ville jag ändå kolla hur bra färgen
0 svar · 1,8k läst
Flöjten5
Flöjten5: Hittade ett gammalt bygglovsärende med bilder från bygget. Stolt hade de fotograferat råsponten på väggarna som var fulla i svartmögel. Mycket var bättre förr men inte allt..
13 svar · 7,2k läst
P
Pumba: Grannen började sin grävning i slutet på januari. Får nog ändå säga att det var marginelt mer tid det tog för dem med grävningen jämfört med vårat som vi började med i september. Det är ju n klar fördel på vintern att det inte är en massa lera och blött. Det är ju enklare att jobba i -10 grader än i +5 grader och regn. Jag hade nog personligen varit mer bekymrad för ev berg
15 svar · 10,0k läst
A
andersskåne: Har borrat upp ett hål. var ett litet mellanrum mellan skivorna och väggen. Har tagit upp laminatgolvet för det var fukt under det. Luktar mögel för vi har haft det i ett annan rum som var klätt med isolerimg. Men känner inget i det rummet
2 svar · 1,2k läst
MTech
MTech: Testar avfuktaren några dygn!
4 svar · 1,0k läst
T
Thureberg: Tack för era svar, låter tyvärr så krångligt som jag befarat. :( Kan tillägga att för 10 år sedan så bröts golvet (i delen med betongplatta) upp då golvet i ett rum visat tecken på att mjukna och gå sönder i ett område som var ca 1 m2 stort. Man kunde då konstatera förrutnelsetendenser i regelverk och brädgolv i nämnt område. Man bytte då ut regelverk samt golvbrädor i
4 svar · 2,5k läst
T
tlundberg: [citat] 110cm på lägsta stället, 140cm på högsta, ungefär.
9 svar · 7,2k läst
·
F
Fredrik Å: exakt.
3 svar · 3,8k läst
·
F
Fredrik Å: Det enklaste kanske är att inte gå på med en 100 mm skiva utan istället börja med en 20mm skiva mellan platonmattan och rören för att sedan köra med en 80 mm skiva för att på så vis värmeisolera radiatorrören från platonmattan. Frågan är om 20 mm räcker för att inte platonmattan ska bli för varm. Max framledning från bergvärmepumpen är om jag förstått det rätt är 65
6 svar · 3,3k läst
13th Marine
13th Marine: Hmm, detta borde vara rätt underforum. Jag sitter och funderar, sambon har möjlighet att stycka av en tomt vid sitt föräldrahem och eftersom jag älskar att rita på saker sitter jag nu och funderar på ett hus just där. Marken ligger ~450m från stranden så jag gör ett antagande att grundvattennivån ligger i nivå med detta, marken ligger 4.5-5m över havet. Min fråga är helt enkelt,
0 svar · 822 läst
P
Pumba: [citat] Nej det var ju det som var grejen, husleverantören sa att jag fick ett bättre pris om jag beställde betongen själv, så jag har ju beställt allt själv till huset. Husleverantören är så liten så de har inga sånna rabatter.
18 svar · 10,2k läst
N
norrbottenstorpet: Marinplyfa kanske är lättare att jobba i, knappast särskilt mycket billigare dock. Den är dock lackad så pass att den knappast kan betraktas som "organiskt material" och lär hålla länge.
1 svar · 3,9k läst
K
Kenneth W: Vi har gjutit betongtrappor utomhus i sommar, som sen ska kläs med granitskivor. Vet någon hur länge vi ska vänta med graniten, för tillräckligt torr betong för hållbar fog mellan betong och granit? Mvh Kenneth
0 svar · 2,0k läst
K
KumlaEkeby: Tackar för svaren då vet jag lite mer vart ett sånt arbete landar på :)!
4 svar · 3,6k läst
S
smurfen72: Det räcker ju med sten det växer det inte på men mellan stenarna kommer det växa och det verkar det göra vad man än använder.
1 svar · 1,3k läst
F
Fredrik Å: Cramo i Stuvsta korset ? Ligger granne med Woody. Fredrik
6 svar · 2,4k läst
Steinlager
Steinlager: Du kan prova att sätta lagom fin/grov maskigt nät över insuget på grovdammsugaren. Något som släpper igenom spån men inte de större bitarna kanske hönsnät?
8 svar · 1,4k läst
M
Mats: Det är en bra tumregel. Ska du svänga i sida någonstans så skippa 90 graders böjarna. 2X45 eller hellre 3X30 är mycket bättre då det inte blir stopp i dem så lätt plus att de går att rensa
4 svar · 3,9k läst
·
il_duce
il_duce: Här är lite intressanta siffror http://www.byggahus.se/bygga/markarbetena-kan-bli-dyr-overraskning
4 svar · 2,6k läst
P
Pumba: Kör med grövre grus i botten och ett mindre lager med 8-16, jag körde med 10cm 0-30 och 10cm 8-16, padda innan 8-16, att padda på makadam (8-16) gör varken till eller ifrån, det sjunker knappt ihop och du kommer ändå springa runt en massa i det innan du ska till och gjuta. Byggmax brunnar funkar säkert till garage, kollat in vilka regler som gäller för dett i din kommun? Jag har kört
3 svar · 3,5k läst
U
Ungrim: Kanske ska tillägga att huset kommer vara kallställt på vintern. Sen har jag även en matkällare, ska denna tätas mot resten av grunden eller skall det vara fri luftbyte däremellan? Ska denna ha en luftkanal ut? [bild]
1 svar · 1,8k läst
·
A
arpanet: Fast när marken sjunker så kommer det ju rasa i vilket fall som helst i slutänden.. Sen hur många år det handlar om vet man ju inte men det kan ju hända o då är frågan om det är värt o fylla på med singel inne i grunden o behålla nivån där inne för då kommer ju inte marken rasa in om man håller nivån i grunden...
10 svar · 2,3k läst
·
M
morrekuling: Det är vanlig grund-platta. Jag vet inte hur det ser ut innanför för där är det parkett :)
4 svar · 2,0k läst
·
F
Fröberg: Svart rör med "hål".
4 svar · 1,9k läst
·
svartöra
svartöra: Jag har svårt att tro att 100% täthet betyder något i det här sammanhanget. Tror det är lagom att dra plasten cirka halvvägs upp på grundmuren och fästa den på enklaste vis.
5 svar · 2,6k läst
·
H
Helioz: [citat] Det är jäkligt smidigt att sätta dem också, det är bara att lägga på syllpappen och syllen på plats sedan borrar du genom båda och lecan till rätt djup för att till sist slå ner fasadpluggen med en hammare. Precis som du nämnde ovan handlar det bara att om att ta upp krafter i sidled men syllen kommer ändå sitta stenhårt med fasadpluggen.
4 svar · 5,2k läst
S
sejek: OK, tack, då blir det till att skrapa av lite där det är som tjockast :-)
2 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.