D
dacolonel: Hej! Jag tog in lite olika offerter för mina dryga 4,5 m3 utomhustrappa (ränna). Offerterna diffade bara på någon tusenlapp och landade runt 10 000 kr. Jag gick med Betonglarsson för att jag fick ett schysst bemötande och bra råd. Det blev dock knas med leveransen. Skanska levererade och det var skitbetong. Föraren gjorde t.o.m. en paus för att ringa och skälla, men blev tyst ganska
31 svar · 23,6k läst
P
Paxman: När vi satte lite press på entreprenören att ge oss ett pris på totalen drog han sig ur. Tråkigt givetvis, eftersom vi verkligen hade sett fram emot att få vår parkeringssituation ordnad, men jag försöker tänka att anledningen till att han backade var att han försökte blåsa oss så känns det lite bättre. Nu tror jag inte att det var så, men han verkar helt enkelt inte redo för
17 svar · 3,6k läst
J
Jagheterinteolof: För framtida referens: Jag har bestämt mig för att bygga en mur av leca (200) block. Eftersom en bild säger mer än tusen ord, se skiss nedan (sett uppifrån). [bild] Det kommer att ligga sjöstensplattor fram till husväggen. Om man tittar på bilden i min ursprungliga post ser man att det är asfaboard (eller liknande) längst ner under husväggen. Det hade jag tänkt täcka med något
1 svar · 8,4k läst
·
R
reza666: Tack för tipsen, har tagit hänsyn till era expert råd :D
7 svar · 7,9k läst
prototypen
prototypen: Jo, hmm, det är bara över den gamla kantbalken som tjockleken ska ökas. Mycket marginell ökning av materialet.
12 svar · 27,9k läst
·
M
Malten: Är det 10m till berg, å lera när du grävt, så är de stora risker för framtida sättningar, skulle funderat på att påla eller en kompensations grundläggning för att vara säker, men beror ju på hur noga å säker du vill vara. Som ja sagt tidigare har ja vart på allt för många grunförstärknings jobb när man hoppat över den biten vid bygget. Även fast ja tjänar pengar på det
8 svar · 11,5k läst
Manganbangan
Manganbangan: Hästmyror angriper nästan bara fuktigt gammalt virke och när det spottar ut de det att se ut som finaste sågspån blandat med spindelväv. Myrr gör susen.
19 svar · 9,2k läst
·
T
Tottomannen: Jag har grävt bort några buskar som var planterade nära grunden. Ska gräva bort matjorden och fylla upp med något. Vilket material är lämpligast att ha de närmaste decimetrarna ut från grundelementen?
0 svar · 1,3k läst
F
Flummox: Du har fått bra svar redan, men på punkt 4 så var glad över att färgen flagnar. På 50 år så blir färg dålig, att det flagnar tyder på att säljarna inte har panikmålat över "fula" ytor för att få det att se bättre ut än vad det är.
8 svar · 2,8k läst
nikasp
nikasp: Vi hade en dödsolycka i grannhuset för ca 20 år sedan. De grävde för dränering i ett tegelhus med källare. Murningen rasade utåt och han som stod i det två meter djupa diket omkom. Klämdes/kvävdes av raset, mycket obehagligt.
19 svar · 3,2k läst
M
mikmar: Om det är småsprickor ska det inte vara någon fara, det är reglarna och syllen som är bärande. Jag stämpade upp huset och rev ut samtliga reglar i källaren för dom gav ifrån sig en frän lukt.
5 svar · 3,0k läst
S
Sir Duke: Jag förstår hur du menar. Men det står skrivet på en massa ställen att det måste vara rent under plasten. Det blir ju oerhört fuktigt där - all markfukt kommer upp och stannar vid plasten som blir helt blöt i regel. Ligger det då organiskt material där kommer det växa och orsaka dålig lukt - som även sprider sig till utrymmet ovanför. Det är tydligen många som fått dålig lukt i
11 svar · 4,0k läst
harry73
harry73: 0/16 är inte bärlager men väggrus eller grusslitlager. Den ska vara lite tätare än bärlager för att vattnet inte ska tränga in i överbyggnaden. Men 0/16 är inte vattentät. Det bäste är om även underlaget ligger under ett sådant fall att vattnet rinner av underlaget, men det kan vara krångligt att få till det i anslutningar. Jag tror inte att du kommer att få mycket problem. När
12 svar · 3,7k läst
·
P
Pottaan: Innanför är det ju cellplast så det borde inte vara några problem.
1 svar · 1,2k läst
Manberg
Manberg: Hur gör man arbetet ordentligt med plintar? Jag bor i Västmanland. Om jag gör mestadels av jobbet själv på plattan, vad kan den då tänkas gå på? (mellan tummen och pekfingret)
8 svar · 2,1k läst
Anna_H
Anna_H: Om de är små behöver du egentligen inte bekymra dig, det är bara hanarna, de dör efter sin flygtur, då de letat efter en hona att para sig med. Honorna är större än hanarna, de tuggar av sig sina vingar och bygger bo. Sedan finns det arbetarna, de är infertila honor utan vingar, något mindre än hanarna.
1 svar · 2,2k läst
S
sepani: 3400 per löpmeter. Om priser på nätet är inkl moms då är det ju dyrt med 3400?
3 svar · 1,7k läst
S
smurfen72: Fick svar av pordränn behöver inte ha luft spalt där heller och enligt dom ger 100 mm ett fullgott fukt skydd men blir ju naturligtvis bättre isolerat med dubbla.
20 svar · 4,2k läst
Matti_75
Matti_75: S3 har ett sättmått på 100-150mm medans S4 har 160-210mm tidigare kallat halvflyt. 16 sten duger gott. Det är bara med SKB som du kan sloda av ytan och få ett bra resultat. Vanlig betong kräver någon form av slipning för att få ett bra resultat för golvläggning. Angående vilket sättmått du ska använda på betongen så hade jag kört S3 i badrummet för att sen gå med SKB alt S5
6 svar · 14,9k läst
D
doffe29: offrade en hel dag och 1st rondell A199 kr och 3st diamantslipskivor a269 kr totalt 1006kr gjorde 36 löpmeter x1,70 drygt 65 m2. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vinkelslip--2000020964/ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantslipskiva-2000019635/
30 svar · 34,8k läst
·
pickels
pickels: Det är armerat och gjutet i blocken mellan översta och näst översta skiftet, en 8 eller 10'a i varsitt u-block.
2 svar · 1,1k läst
S
SwiftD: Okej, tack för svaren Oldboy. Jag ska fundera ett tag över saken :)
9 svar · 4,5k läst
·
E
eviljava: 1. Om du ändå gräver upp passar du givetvis på att byta dräneringsrör. Samma sak gäller markrör för dagvatten/takavvattning. Det kan ju dröja 40 år innan det grävs upp igen... 2. Sätt in en garageport samt dörr som har bättre isolervärde. 3. Nej, du putsar/målar bara. Undvik organiska material i största möjliga utsträckning, även efter en dränering. 3. Svårt att svara på.
1 svar · 4,4k läst
·
K
keffosteffo: Det löste sig rätt bra tror jag. Bauhaus här i stan fick idag in XPS 250 på 100mm från DOW (som jag tror är likvärdigt med Isover?) så jag köpte de 12 paket de fått in och har även lagt en beställning på fler av samma sort. 599kr/2,77m2. Så känns bra! :) Nu är det bara börja gräva ner pengarn... Jag menar skivorna. ;)
2 svar · 5,1k läst
byggcalle
byggcalle: Precis så pelpet. Så både från uppfart och under altan rinner vatten högst troligt ner på berget och sedan in under grundmuren (både på kortsida och långsida). Givetvis är det önskvärt att minimera denna vattenavrinning. Ett första steg blir troligen en markränna som visas med röd streckad "linje" mellan hus och garage. I framtiden kanske även en precis framför garaget (där man
7 svar · 2,7k läst
·
harry73
harry73: om du ändrar vattenförhållanden i en brant slänt kan det vara bra att kolla stabiliteten, så att inte hela slänten kommer att sätta sig
10 svar · 2,0k läst
Roev08
Roev08: Om det "bara" är en parkeringsplats eller gång så behöver man inte ha så jäkla tung padda. Det är bättre som sagt att padda lite tunnare lager samt bygga upp lagren korrekt. Visst, de som bygger vägar använder Dynapac vält men för vanligt bruk så brukar man klara sig på 200 kg padda. Är det för bökigt så ta en 80 - 100 kg och padda ofta.
2 svar · 20,6k läst
B
b8q: Blanda inte in Sketchup. En utsättning är ju att du räknar ut vilka koordinater husets hörn får i kommunens koordinatsystem, och markerar dessa på marken så att du kan lägga grunden på exakt rätt plats. Sedan redovisar du till kommunen vilka koordinater du satt ut, så att det framgår vilka mått huset får och hur långt från gränserna det kommer att hamna, så att de kan jämföra
1 svar · 3,8k läst
N
nimrod_pro: Följande fundament skall förberedas till en 3 tons nussbaumlyft. Golvet är uppsågat i en rektangel 1600x3400, kommer bli 25 cm tjockt utifrån ritning. [bild] , Näten som motsvarar Q377 har jag tagit reda på är 6150 likaså 12mm järnet runt plattan är inga problem. Frågan är hur man skall utforma C-byglarna som är på ritningen. 150X150x150 med ett cc på 150? Känns som att de bör
0 svar · 3,2k läst
M
Matstj: Så här ser det ut. Sprickor i asfalt som ligger intill en halv vägg till garaget som hade lutat sig utåt. Väggen är utbytt o jag misstänker att regnvatten genom sprickorna har gjort väggen ostadigt (kanske). Hur lagar man det? Är det bara att stoppa dit kall asfalt o banka på? Eller vad ska man laga den? [bild]
0 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.