Hej,

Jag har precis grävt ut krypgrunden under groventrén. Dimensionerna är ca 7x2x0,5(m), där väggarna i grunden är betongvägg mot hus resp. garage.

Innan jag lägger ut mattan i gången, behöver jag ju sätta igen kortsidorna och konstruera någon form av ingång till grunden på ena kortsidan.

Så, först behöver jag ju sätta någon form av "vägg" med ventiler i på båda kortsidorna, samt en lucka på ena kortsidan. Vilket material? Hur göra (med tanke på mark mot ev. trä)?

Sedan måste jag sätta någon form av vägg mot jordväggen och golv mot marken vid ingången, så det går att komma in i själva krypgrunden (via luckan i väggen på ena kortsidan). Går det bra med sjöstensplattor? Hur ska detta konstrueras så att det håller för det horisontella jordtrycket? Vilket underlag ska jag använda på marken innan jag lägger dit plattorna?

Hoppas att ni förstår hur jag menar. Jag skickar med nån bild för att visa hur det ser ut.

Här är utgrävningen på kortsidan där ingången skall vara.
20150820_115651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är typ något sådant här jag är ute efter, fast här är ingången grundare, alltså inget direkt jordtryck. (Lånade bilden från ett annat inlägg på byggahus.se)
WP_000840.jpg
Skapa konto

//Inte Olof

För framtida referens:
Jag har bestämt mig för att bygga en mur av leca (200) block. Eftersom en bild säger mer än tusen ord, se skiss nedan (sett uppifrån).

20150830_205621.jpg
Skapa konto

Det kommer att ligga sjöstensplattor fram till husväggen. Om man tittar på bilden i min ursprungliga post ser man att det är asfaboard (eller liknande) längst ner under husväggen. Det hade jag tänkt täcka med något (precis som den svarta plattan som sitter till höger i samma bild), men jag vet inte vad. Det behöver ju vara någon skiva som tål väder och vind. Förslag på material?

//IO

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.