20 597 läst ·
2 svar
21k läst
2 svar
Vad har storleken på markvibrator/padda för betydelse?
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Försöker bli klok på vilken betydelse storleken (vikten) på en markvibrator / "padda" har för slutresultatet. Konsulterar man Cramos packningsguide framgår bara det uppenbara, att en större maskin kan packa "mer åt gången". Dvs, vill jag ha ett 30 cm bärlager behöver jag med en 50-60 kilos maskin packa det i 3 omgångar á 1 dm (6 överfarter varje omgång), medan om jag haft en 780-820 kg maskin så kunde jag öst i ~38 cm direkt och det skulle räckt med 6 överfarter totalt för att packa ner det till 30 cm.
Vad som inte framgår för en lekman utan tillgång till Anläggnings-AMA är om det blir någon skillnad på slutresultatet i de två fallen?
Eller ett annat sätt att formulera det: Skulle det hända något om jag körde med 800-kilosmaskinen efter att jag packat 3 omgångar med den lätta?
Finns det någon annan anledning att välja en större maskin, annat än tidsbesparingen att slippa jobba med flera mindre lager?
Kanske är det av betydelse att det i mitt fall är lera(/silt?) under bärlagret.
Skulle en större maskin trycka ner bärlagret längre ner i leran (och således ett totalt sett tjockare bärlager utan att behöva gräva djupare)?
Finns det fördelar med att leran också blir packad (trots att den ej är "packningsbar")...?
Vad som inte framgår för en lekman utan tillgång till Anläggnings-AMA är om det blir någon skillnad på slutresultatet i de två fallen?
Eller ett annat sätt att formulera det: Skulle det hända något om jag körde med 800-kilosmaskinen efter att jag packat 3 omgångar med den lätta?
Finns det någon annan anledning att välja en större maskin, annat än tidsbesparingen att slippa jobba med flera mindre lager?
Kanske är det av betydelse att det i mitt fall är lera(/silt?) under bärlagret.
Skulle en större maskin trycka ner bärlagret längre ner i leran (och således ett totalt sett tjockare bärlager utan att behöva gräva djupare)?
Finns det fördelar med att leran också blir packad (trots att den ej är "packningsbar")...?
Det är ju som du säger, större maskin sparar tid men det är ju inte alltid praktiskt med en stor maskin. T.ex. kan den packa för hårt och trycka ner/undan för mycket av bärlagret, speciellt då om man har jord/lera under.
Slutresultatet ska ju bli det samma i båda fallen om du gör "rätt", alltså inte för stor tjocklek beroende på maskin.
Har du packat tre omgångar med den lätta ska det inte hända mycket om du sen kör över med en stor maskin, nej.
Stenen komemr ju bara att kunna tryckas så långt ner som lera kan tryckas bort p.g.a markduken. Beroende på hur lös leran är kan du ju i värsta fall trycka runt den, alltså som en "våg" av lera som far iväg under och då kommer du aldrig att få det bra.
Slutresultatet ska ju bli det samma i båda fallen om du gör "rätt", alltså inte för stor tjocklek beroende på maskin.
Har du packat tre omgångar med den lätta ska det inte hända mycket om du sen kör över med en stor maskin, nej.
Stenen komemr ju bara att kunna tryckas så långt ner som lera kan tryckas bort p.g.a markduken. Beroende på hur lös leran är kan du ju i värsta fall trycka runt den, alltså som en "våg" av lera som far iväg under och då kommer du aldrig att få det bra.
Om det "bara" är en parkeringsplats eller gång så behöver man inte ha så jäkla tung padda. Det är bättre som sagt att padda lite tunnare lager samt bygga upp lagren korrekt. Visst, de som bygger vägar använder Dynapac vält men för vanligt bruk så brukar man klara sig på 200 kg padda. Är det för bökigt så ta en 80 - 100 kg och padda ofta.
Klicka här för att svara