Grund & Markarbeten
Glenno83: Hej! Var ner och kröp i krypgrunden här om dagen och upptäckte då att det är olika fuktigt under huset. Krypgrunden är "uppdelad" via murstocken som går i mitten av huset, dock så pass att man kan krypa under murstocken. På den sida som gränsar mot gräsmattan på baksidan är det fukt på markplasten medan på det på andra sidan murstocken är väldigt torrt och ingen fukt på
imported_Benno: Mät fukthalten. Det kan vara spåren efter den gamla fuktskadan som "slår igenom" den nya färgen utan att det beror på fukt. En annan variant är om det stått en möbel framför så blir väggen kallare där och det kan bli kondens från insidan. Testa först den enkla metoden att tejpa upp plast på en bit av väggen och se om det bildas fukt bakom.
djaccess: Har rivit panel på väggar och ett flytande golv i min källare från 72. Golvet var uppbyggt från plattan sett med några cm sand/plast/cellplast/spångolv/laminatgolv. Allt var förvånansvärt fräscht och helt utan mögel m.m trots att ha legat i 40 år. Dränering är omgjord nyligen med isodrän på väggarna. Plattan är oisolerad undertill. Har alltid tänkt att golvvärme är
Larsa: Många kör stolpskor, och då går det ofta så. Ordentliga plintjärn behövs. Sen borde väl en plint på frostfritt inte kalva, eller?
Azkel: Du har nog rätt corre, en ut-slang hade varit trevligt men går nog ej att finna givet konstruktionen på dessa. Jag tackar för tipset! // Azkel
klash: Hej! Vi har äntligen bestämt oss för en tomt som ser ut såhär: [bild] Den sluttar som ni ser en hel del åt öster. Vi tänker oss ett sadeltakshus som går längs med lutningen, infart och ingång kommer vara på nedanför. Vi har rätt bra koll på hur vi vill att huset ska se ut in- och utvändigt, det stora problemet för oss nu är att vi har lite svårt att få en översikt om vad det
harry73: Om du tror att nuvarande väg inte bär för en betongbil, kan man använda körplåt. Diskuttera det med din entreprenör
fremax: [citat] Sågspån, träbitar Med vänlig hälsning, fremax
willylamsa: Står i liknande sits som du. Så undrar hur du löste detta. Och om nån annan har några bra tips. så lyfter tråden.
Oldboy: Tror inte att en blåsande fläkt är bra. Risk för att luft blåser upp ur springor istf sugs ner. Om en fläkt inte räcker så är det bättre med två sugande.
KarroZoo: Platta på mark, 48 m2. Plan anlagd parkering som är utgrävd och fylld med bärlager och grus. I offerten ingår inte det markarbete som behövs, vilket inte är jättestort. Fått två förslag. Nr 1 oisolerad platta. Arbetskostnad 24000 plus moms. (tot 49) Nr 2 Isolerad platta arbetskostnad 18000 plus moms. (tot 55) Totalpriset inkl den markförberedning som behöver göras blir densamma
Abbe21: Jo det där är absolut intressant - tack för tipset. Har ganska kalla vintrar här, så det skulle lite isolering på sockeln är ju verkligen inte fel.
Per39: Tänker fuktisolera (utvändigt) grundmuren (betongbalk) till min krypgrund och det rör sig om ett djup mindre än en halv meter (ca 40 cm). Jag kan tänka mig två alternativa isoleringsmaterial, dels flytande, typ kallasfalt eller liknande, dels "fast", typ platonmatta. Det senare betraktar jag som lite "overkill" i denna tillämpning, men "det flytande alternativet" antar jag kräver att
Stringfellow Hawke: Är det form, armering och gjutning är det rimligt eller tom billigt.
Anna1984: Mellan 300-390kr/ton för A-jord inkl. leverans. Behövs ca 150 ton.
lvedin: Det skall gå att isolera grunden ända upp till fasaden med isodrän eller pordrän monterade för uppfästning av t ex Steni terra eller minerit skivor som ser ut som stenvägg utanpå isoleringen. Du kan få valfritt häng då. Skivorna är mest lämplig där man inte går, cycklar eller dyligt. De kan spricka vid slag.
pezlin: Det är mot en yttervägg dom till 2/3 är under mark. Jag har inga ventiler i väggen utan endast ventilerade lister uppe och nere på väggen. Att väggen inte är isolerad beror i mitt fall endast på att jag vill ha så lite material som möjligt i väggen och att jag kan tänka mig att om man får "kraftiga" tempskillnader så är det sämre än om man har mer liknande temperaturer...men jag
carrera86: Skall snart till att gjuta plattan till vårt fjällstugebygge, skall hyra in en van betongare men funderar lite på hur man gör med badrumet. Golvärmeslingorna gjuter jag in men funderar på om mn brukar gör golvet helt klart i badrummet ? Det är ju skönt att slippa flytspackla efteråt. Då jag själv gjöt plattan till vårt hus så gjorde jag en ursparning i badrummen och göt sen upp
hama65: Isolera väggens utsida när du har det öppet åså dräneringen.
vandmo: Tack för alla svar :) Tror syllen är i ganska bra skick, en bit ovanför gjord och bra dränerat. Lite orolig för om fuktvandringen från väggen ökar när vi sätter in golvvärme då. Är det 30cm som är gränsen? Även med golvvärme?
panodil: Hur har det gått? Har du fått någon klarhet i vad du ofrivilligt har odlat i källaren?
Isakare: Är det ett rum i ett hörn el mitt i huset, alltså en el två ytterväggar ?? Jag skulle ställt väggen en bit från ytterväggen, så det blev en luftspalt bakom på 5-10 cm, och sen borrat hål i sidoväggrna så även spalten bakom ventileras/avfuktas. Stålreglarna kommer rosta sönder med tiden om dom ligger mot en fuktig vägg, och du kommer få en härlig grogund för mögel bakom.
Vermilion: Huset i säg äger vi inte men i morgon gör vi det på papper. Inflyttning i november. Det finns fler saker att bila förutom plattan så som diverse olika brunnar som ska flyttas. Kanske är värt at införskaffa en maskin då och sen bara sälja den.
dacolonel: Hej! Jag tog in lite olika offerter för mina dryga 4,5 m3 utomhustrappa (ränna). Offerterna diffade bara på någon tusenlapp och landade runt 10 000 kr. Jag gick med Betonglarsson för att jag fick ett schysst bemötande och bra råd. Det blev dock knas med leveransen. Skanska levererade och det var skitbetong. Föraren gjorde t.o.m. en paus för att ringa och skälla, men blev tyst ganska
Paxman: När vi satte lite press på entreprenören att ge oss ett pris på totalen drog han sig ur. Tråkigt givetvis, eftersom vi verkligen hade sett fram emot att få vår parkeringssituation ordnad, men jag försöker tänka att anledningen till att han backade var att han försökte blåsa oss så känns det lite bättre. Nu tror jag inte att det var så, men han verkar helt enkelt inte redo för
Jagheterinteolof: För framtida referens: Jag har bestämt mig för att bygga en mur av leca (200) block. Eftersom en bild säger mer än tusen ord, se skiss nedan (sett uppifrån). [bild] Det kommer att ligga sjöstensplattor fram till husväggen. Om man tittar på bilden i min ursprungliga post ser man att det är asfaboard (eller liknande) längst ner under husväggen. Det hade jag tänkt täcka med något
reza666: Tack för tipsen, har tagit hänsyn till era expert råd :D
prototypen: Jo, hmm, det är bara över den gamla kantbalken som tjockleken ska ökas. Mycket marginell ökning av materialet.
Malten: Är det 10m till berg, å lera när du grävt, så är de stora risker för framtida sättningar, skulle funderat på att påla eller en kompensations grundläggning för att vara säker, men beror ju på hur noga å säker du vill vara. Som ja sagt tidigare har ja vart på allt för många grunförstärknings jobb när man hoppat över den biten vid bygget. Även fast ja tjänar pengar på det