Jag ska gjuta en platta på 15x9m 145kvm men vill höja upp marknivån 1 meter.
Vad tycker ni att jag ska använda för material?

bergkross 0/90 70cm, makadam 16/32, 20cm makadam 4/8 10cm?

Hur långt utanför plattan ska jag fylla, 2 meter runtom? paddar med 800kg, varje 40cm 6 vändor?

wedinsmotor skrev:
Jag ska gjuta en platta på 15x9m 145kvm men vill höja upp marknivån 1 meter.
Vad tycker ni att jag ska använda för material?

bergkross 0/90 70cm, makadam 16/32, 20cm makadam 4/8 10cm?

Hur långt utanför plattan ska jag fylla, 2 meter runtom? paddar med 800kg, varje 40cm 6 vändor?
Låter bra.

Antar att du kollat upp så marken klarar bärigheten av uppfyllnaden utan risk för framtida sättningar.

jag har inte gjort någon geoteknisk analys men det byggdes ett hus bredvid 2008 på samma åker när dom borrade efter vatten så var det 10meter till berget. Jag har nu skalat av matjorden 20-30cm och då kom stenhård lera fram

Ju grövre bergkross, ju billigare är det att köpa. Går ju 145 m3 till plattan bara. Kanske kan vara en bra idé att fylla nu och gjuta till våren så får de sätta sig i vinter.

Jag fick tips om detta. Vad tror ni?

Markduk
0/150 6
0/32 200mm
Markduk
makadam 8/16 150mm

Mikael_L
Ja det låter bättre, framförallt bör nog sista fraktionen inte vara så smått som 4/8, utan 8-12 eller 8-16 är bättre.

Tänk på att ju grövre grus ju starkare blir det :)

Sista lagret bör vara tvättad makadam av typ 16/32

Är det 10m till berg, å lera när du grävt, så är de stora risker för framtida sättningar, skulle funderat på att påla eller en kompensations grundläggning för att vara säker, men beror ju på hur noga å säker du vill vara. Som ja sagt tidigare har ja vart på allt för många grunförstärknings jobb när man hoppat över den biten vid bygget. Även fast ja tjänar pengar på det så är de ju surt för dom som får betala.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.