14 899 läst ·
6 svar
15k läst
6 svar
Betongkvalitet -S4 eller S5 till husgrund
Hej
Skall gjuta en liten platta på 70 kvm med C25/30 men funderar på om man skall köra med S4 eller S5 (benäms väll halv eller full lyt) ?
Klara man sig att sloda av ytan då det skall vara parkett och klinker på golvet eller är det stålglättning som gäller?
//E
Skall gjuta en liten platta på 70 kvm med C25/30 men funderar på om man skall köra med S4 eller S5 (benäms väll halv eller full lyt) ?
Klara man sig att sloda av ytan då det skall vara parkett och klinker på golvet eller är det stålglättning som gäller?
//E
Om du ska täcka hela ytan med parkett och klinkers skulle jag köra med SKB. Lättare att få jämnt med bara sloda och en kratta sen dagen efter hå över ytan med en ABS-slip för att ta bort eventuella toppar.
Har gjutit några 4st plattor genom åren men den senaste är 9 år sen och kommer inte ihåg vilket sättmått jag körde då, då glättade vi med helikopter men det kändes som den betongen vi använde då var långt ifrån fullflyt - ganska tungjobbad vill jag minnas.byggolle skrev:
Har tittat på lite youtube klipp på gjutning och dagens ser mer lättflytande ut (inte SKB) är det vanligt att man kör med S5 idag?
Går det att bygga fall i duchen med en S5 om man låter den sätta sig en stund?
S3 har ett sättmått på 100-150mm medans S4 har 160-210mm tidigare kallat halvflyt. 16 sten duger gott. Det är bara med SKB som du kan sloda av ytan och få ett bra resultat. Vanlig betong kräver någon form av slipning för att få ett bra resultat för golvläggning. Angående vilket sättmått du ska använda på betongen så hade jag kört S3 i badrummet för att sen gå med SKB alt S5 över resterande ytan.
Klicka här för att svara