Hej,

Detta kanske borde ligga under juridik istället men jag tänker att om det finns några markentreprenörer på forumet så hänger de väl mest i denna kategori.

I så fall, kan någon av er hjälpa mig att reda ut lite i vårt fall, för jag är just nu väldigt förvirrad. Frågan jag har är när markentreprenörer lämnar offert på ett markstensläggningsjobb, är branschpraxis då att det enda som ingår i offerten är arbetstid samt materialet för underlaget?

Alltså, jag som kund kontaktar entreprenören och förklarar vad jag vill ha gjort och h*n lämnar offert på jobbet. Utöver detta tillkommer sen allt som ska vara ovanpå krossytorna, enkelt uttryckt? Eller är det så att om jag specificerat precis allt hur jag vill ha det, marksten, dräneringsränna, blocksteg till trappa, L-stöd etc etc vid första kontakten så ska entreprenören räkna in allt detta i offerten?

Mvh
Fred

Det beror ju på vad ni kommer överens om. Skriver du att dessa saker skall ingå så ingår de ju om inte entreprenören skrivit annat. Du får ju be dem specificera vad som ingår i deras offert och du måste specificera vad du vill ska ingå.

Det är här det blivit lite knasigt. När vi hade hantverkaren här så sa vi: "Vad kostar det att få det här fixat?". Han lämnade då en offert på 90.000 kr och specificerade ingenting som inte skulle ingå. Det är här jag då undrar ifall branschpraxis för markarbeten är att om inget specificeras så är det bara underarbetet som ingår. När vi hade honom här för offertförfrågan räknade jag upp precis allt vi ville ha och gav honom en ritning.

För hantverkaren (som är ung och inte kört eget så länge) verkar det nu så självklart att han kan lägga på en massa saker i efterhand, inte bara ekonomiskt utan även att vi ska anskaffa saker.

I hantverkarformuläret finns en rubrik som lyder "Arbete, material och övrigt som inte ingår". Vi hade honom här igår och det enda vi skrev in där gällande material var att vi skulle ordna granitstegen till trappan som ska byggas. Idag får jag ett mail av honom att vi även ska skaffa dräneringsränna och fem säckar betong.

Vad innefattades i "det här"? Har ni enbart ett muntligt avtal om innehållet? Mycket dumt i så fall och då blir det ord med ord. Mitt förslag är att du inte betalar något av det som du anser ska ingå. Börjar du betala kommer du få fortsätta med det. Blir det en tvist får de specificera vad de anser ska ingå och du göra likadant. Det finns ingen praxis för vad som ska ingå vid muntliga avtal utan förfrågningsunderlag.

"Det här" såg vi som totalentreprenaden, alltså från att hantverkaren sätter första skopan i marken tills sista markstenen är lagd. Uppenbarligen såg inte han det på samma sätt. Återigen, det är därför jag vänder mig till er övriga markentreprenörer med frågan. När en kund kontaktar er och säger just så: "Vad kostar det att få det här fixat?", ser ni det som en fråga om totala jobbet, inklusive allt material, eller är det bara att gräva ut och ordna underlaget? Jag förstår att det är från fall till fall, men jag tänker om man ber en målare måla om ett rum så förväntar man sig ju att i totalpriset ingår färg, spackel, penslar, ev. maskeringstejp, täckpapp och allt annat. Inte förväntar man sig att man som kund ska behöva åka till färghandeln och skaffa spackel.

Arbetet är inte påbörjat och vi har under lång tid försökt trycka på så mycket vi kan för att få fram ett så tydligt skriftligt avtal (hantverkarformuläret) som möjligt. Avtalet är inte färdigformulerat och därför inte heller påskrivet av någon. Några pengar han ännu inte bytt hand, det enda som skett är att en liten grävare har ställts på plats och att hantverkaren beställt material till underlaget, L-stöd samt markstenen. Vi skulle idag beställa blockstegen.

Nu har jag läst igenom mailkonversationen jag haft med entreprenören och känner att jag nog ändå har torrt på fötterna i detta. Nedan är väsentliga delarna i konversationen. Jag har utelämnat sådant som inte berör ämnet samt det som är personligt.

Entreprenören:

Jag har nu räknat på din uppfart. Jag kan göra jobbet för 72000kr. Det är ink moms.

Då har jag räknat på att krossa upp alla Hårdgjorda (plattor) ytor på nytt. Kapa muren. Göra trappan. Sätta L-stödmur.Fixa iordning eran slänt mot vägen. Samt utföra all stenläggning med en ränna längst med grunden på huset. Kort och gott det vi diskuterade tidigare.

Det som inte ingår är stenen för uppfart,L-stöd, trappblock,och rännan.

Jag:

Vad tror du att materialkostnaden blir ovanpå detta? Då pratar vi ju ca 45 m2 sten (troligen Troja Antik gråmix), det antal blocksteg som behövs för trappan, aquarännan samt L-stöden. Är det något mer?

Entreprenören:

Jag skulle uppskattningsvis med leverans och allt säga att jag kan få fram det för ca 20 000kr. Då är det dessa saker du nämnde i mailet,som ser ut att vara allt vi behöver för att få ihop eran uppfart.

Så totalen blir att hamna på ca 90:000kr skulle jag säga.

Nu är vi alltså överens om att vi själva ska ordna med blockstenen till trappan eftersom entreprenörens leverantör inte hade steg i rätt bredd, så denna post ska ju alltså dras av från de 20.000 kr han offererade för att få fram marksten, L-stöd, trappblock och rännan.

Jag skulle inte tolka hans text om 20 000 som en offert, utan en uppskattning av vad han tror det kommer kosta dig. Du får nog räkna med att det kan kosta mer, men då ska ju detta specificeras. Alternativt köper du inte de grejerna själv. I övrigt verkar det ju inte vara några oklarheter angående innehållet i entreprenaden. Men se till att få ordning på det skriftliga och få med allting i avtalet. Vill han inte ha in det hade jag övervägt att anlita någon annan.

Jag tror inte att det finns någon praxis om vad "det där" innebär. Seriösa beställare och entreprenörer arbetar inte på detta sätt.
Det kan ju inte vara så svårt för beställaren att punkta ned arbetsmoment som ska ingå, och inte ingå, samt om material är inkluderat och vilket isf.
Gör även tydligt om moms är med. Och ROT om tillämpligt.
Börja på ny kula och ödsla inte tid med gamla otydligheter.

Jo, jag är medveten om att det kan bli högre kostnader om det tillkommer grejer på vägen. Det jag vänder mig mot är hans ovilja att från början tala om de saker han tycker vi ska betala, men också anskaffa rent fysiskt. Han skriver ju att han kan få fram grejerna, och nu säger han till oss att vi ska göra det. Vad mer kommer han be oss köpa under arbetets gång...bränsle till grävaren, fogsand, klinga till sågen för att kapa muren...? Det blir naturligtvis i förlängningen en principsak och ett prejudikat. Vi måste ju sätta ned foten någonstans och kräva att han inte lägger på oss mer kostnader och jobb.

Som kund vill man ju veta från början vad allt kommer kosta, specificerat och med klausul för ev. oförutsedda kostnader. Varför ska man ens offerera om summan man kommer fram till ändå inte bygger på de önskemål kunden förmedlat?

Thomas_Blekinge skrev:
Börja på ny kula och ödsla inte tid med gamla otydligheter.
Hur menar du då? Ska vi leta efter en annan entreprenör eller bör vi ta ett omtag med den vi har muntligt avtal med?

Om det mailet är det tydligaste "avtal" du har. Så tycker jag att han tydligt säger att det skall kosta 72 000. Men med uppräknade undantag.

Sedan på din fråga ger han en uppskattning att han tror sig kunna ordna fram det undantagna materialet för 20 000.

Dvs. för arbetet och det icke undantagna materialet, så tolkar jag att ni har ett fastprisavtal. För det som explicit är undantaget tolkar jag att han ordnar fram det på löpande räkning, fast han ger en prisuppskattning på 20 000. Observera att på en sådan löpande räkning får du räkna med att det kan tilkomma kostnader för hans arbete med att beställa, köra och hämta saker osv. Ni har inte avtalat om något entreprenadspåslag, annars är det brukligt med 10 - 15% (50 - 1000% i el o VVS branschen).

Men du måste ändå räkna med att faktiska hanteringskostnader för materialet tillkommer på den faktiska materilakostnaden. Detta är ju löpande räkning.

Iom. att han uppgivit en prisuppskattning så får den inte överskridas med mer än 15%. Det kan möjligen ifrågasättas om uppgiften på 20 000 är så lös att den kanske inte kvalar in som bindande prisuppskattning.

Det material som ingår i det fasta priset, där skall du givetvis inet lyfta ett finger. Men det material som skall levereras på löpande räkning, där ligger det ju i ditt intresse att hålla ner kostnaden. Om du åker och handlar betong på byggmax, kanske rännan på Bauhaus. Så kanske du dels tjänar några tior på materialnotan, men framförallt slipper betala för en timmes arbete när han hämtar material.

Tänk så här istället. När han skrev offerten på 72 000, då kanske han inte hade full koll på vilket pris han kunde få på dina plattor. OM han skulle ha med dem i det fasta priset så hade han fått gissa på vad de max. kan kosta, lägga på 15 - 20% i riskpengar, på samma sätt med transportkostnaden (som är en avsevär del i ett fall som detta). Och du får då betala kanske 25 000, för material som visar sig gå att få för 15 000.

Och skulle han skrivit en väldigt nogran och exakt offert, så kanske han måste lägga 2h på att förhandla fram priser med stenleverantören, utan att veta om det någonsin blir en affär.

Jag skulle begära en offert på markarbete i den definierade ytan inkl bärlager upp till den färdiga ytan. Därtill eventuell rörläggning, kantstensmontering , vad det nu är. Allt material ska ingå samt transportkostnader till plats. Maskinhyra, framkkörningskostnader, bränsle, verktygskostnader, slitdelar ska ingå. Återställning av förstörd markyta ska ingå. Bortforsling av överblivna massor och eventuella deponiavgifter ska ingå.
Risken finns att han drar sig ut för detta kräver tankearbete och det är svårare än att bara vräka ur sig 72.000 kr.
En svår balansgång.

Jag tror att du har rätt Thomas...vi har under hela processen försökt få honom att specificera exakt vilka kostnader detta projekt skulle innebära för oss, men han har hela tiden duckat för det. Vi har tolkat det som brist på erfarenhet som egen företagare men då tycker man att han borde säga rakt ut "jag vet inte hur jag ska kunna räkna ut detta", inte slänga ur sig en lagom siffra och sedan lägga på massa saker i efterhand.

Nåja, vi ska formulera ett mail till honom ikväll så får vi se hur han reagerar på det. Han är ju redan ganska investerad i projektet iom att han avsatt tid i sitt schema, beställt sten och ställt hit en grävare.

Paxman skrev:
"Det här" såg vi som totalentreprenaden.
Totalentreprenad säger inte vilken omfattning som ingår i uppdraget. Det säger att entreprenören är totalansvarig för uppdraget och totalentreprenören skall anlita och ansvara för alla leverantörer som blir inblandade i uppdraget. Till skillnad mot huvudentreprenör eller bara entreprenör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.