P
PerOF: Hej Mattias! Det finns nåt som heter anläggningsjord. Förut kunde man fylla ett släp för en billig slant på tippen. Men det är i alla fall en grov och svart jord med delvis ofömultnade växtdelar och som inte sjunker i hop så mycket. Med vänliga hälsningar, PerOF.
2 svar · 1,5k läst
·
Spett och slägga
Spett och slägga: Jag hade dragit Trygghetsvakten under golvet, klart! Förr så eldade man jämt och murstocken var ljummen under huset. I dag är torpargrunden kall. Trygghetsvakten är en värmeslinga som bygger en "kudde" med varmare luft precis under golvet som håller mögel o liknande borta Kabeln häftad fast med häftpistol i en slinga.
3 svar · 8,2k läst
D09
D09: Alltimark på tagenevägen borde ha :)
5 svar · 2,4k läst
harry73
harry73: [citat] Tjällyft i Skåne blir ingen stor problem på en sån liten yta som en uppfart. (även om den blir lite ojämn under vintern kör man så långsam att man inte märker ojämnheter. Problemet är snarare tjällosningen, då förlorar marken sin bärighet helt och hållit. På vintern när marken är frusen är bärigheten fantastisk och på sommaren när det är torrt också. Jag gissar
6 svar · 5,5k läst
J
jaob: Maveric77: Det stämmer, en liten del av källaren finns under terassen, med egen ingång och ett par källarfönster. Det har varit tätt förut och det ser ut att vara mycket torrare där fogarna är torra så att säga (i själva pusslet). Finns ingen lutning på terassen däremot finns det ett avlopp från en gammal utedusch mitt på terassen, avloppet är helt funktionell och provtryckt (det
3 svar · 1,5k läst
P
Anonymiserad 141313: Mm.. Är ju det där med fallet. Änsålänge rinner det ju inte in i garaget då det bara är matjord och fläckvis gräs på uppfarten nu. Men blir rejäla hålor när det har regnat mycket. Har tillfälligt löst problemet med hålen.. Gjöt i vardagsrummet och hällde resten av betongen som blev över i hålorna och vid vägkanten. Håller väl en liten stund. Men frågan är vad man gör
7 svar · 4,7k läst
anders07
anders07: 2-3 timmar torkar det på under normala förhållanden, är det mycket fuktigt och stillastående luft kan det ta några timmar till så det är våld som gäller... Klottersanering kan vara alternativ men det är kletigt och luktar rätt starkt.
13 svar · 4,3k läst
·
C
camaro1969: jag körde spontat virke, fick tag på tunn billig panel, men tunn råspont borde fungera lika bra. sedan svart vindpapp i botten under isoleringen
6 svar · 10,3k läst
G
glitch: Hade dit en snickare häromdagen som tittade och menade på att det inte var nåt vidare illa givet att det är en sommarstuga. Gällande fukt menade han på att med tanke på hur mycket det har regnat i vår och sommar så ser det väldigt torrt ut vilket jag i och för sig kan tycka han har en poäng i. Ingen dålig lukt alls i krypgrunden från avlopp eller annat. Ursprungshuset är från
12 svar · 5,6k läst
·
F
Fredrik Å: Det är inte så att förre ägarens dränering var för att ta bort regnvatten. Jag har gjort på samma sätt för att göra mig av med regnvatten vid häftiga regn eftersom tomten inte medger fall från huset mer än en meter just där. Fredrik
5 svar · 3,0k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Nu vet jag inget om isoleringen du tänker lägga på men mitt råd är du håller dig till beprövad teknik. Med de höjder du skriver skulle jag gjutit på med EPS betong och sedan flytspackel istället.Det är en beprövad konstruktion som har ett hyffsat isolervärde och du slipper gjuta med betong och dina funderingar om marken håller . 10cm EPS betong motsvarar 5 cm cellplast i
1 svar · 822 läst
G
galtatron: Åfan, ja det blir något liknande för mig när jag fortsätter med altanen runt på framsidan. Jag är dock mest fundersam hur jag ska göra gjutningen mot grunden. Ifall jag ska ta bort den befintliga plantonmattan och helt enkelt beställa rännbil och fylla hela "graven" längs med grunden för att sedan försöka leda bort vattnet. Grejen är den att jag helst vill få tag i alla stenar och
2 svar · 3,2k läst
·
R
Robert Westling: Hej! Tänkte kolla om det finns någon här som har erfarenhet av att anlägga vägar... Håller på att göra en väg i vår hästhage som leder fram till utfodrigsplatsen. Ca 85 meter. Mestadels kommer det vara traktorer som åker på den och såklart hästarna som går på den. Vägen kommer plogas på vintern. Jag har nu lagt på ett bottenlager(på markduk) med 0-90 bergkross. Nu till min
0 svar · 883 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det är öht taget det korrekta sättet att mäta byggfukt i fasta material, vare sig det är betong, trä eller något annat. Man mäter med en luftfuktighetsmätare i slutet utrymme, så det är endast det omgivande materialets fuktjämvikt som kontrolleras. I betong t.ex. så pluggar man borrhålet med ett foderrör typ sådana här: [bild] Sen måste det stå och jämviktas med
7 svar · 2,8k läst
·
T
the_warpi: [citat] Tack :) Intressanta idéer. Skall se hur jag skall göra i de andra rummen också (hall, badrum och sovrum/kontor). Men detta var de särklass största rummet så de andra kommer jag nog gjuta själv. Kan tillägga att jag gjöt ca 2-3 cm ovanför EPS'en (dvs, totalt 10-11 cm tjocklek på plattan). Detta för att få ett starkt och stabilt golv hela vägen ut till vägg. Förstår inte
10 svar · 6,0k läst
·
L
Lutte: Snabba lösningen = cement express som byggmax säljer.
1 svar · 2,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Är det inte enklare att lägga en bit isolering under plintarna som tjälskydd?
1 svar · 722 läst
P
PerOF: Hej Charley! Paddning används på makadam , inte sand . prova själv med att stampa med foten på en fläck. En padda har precis samma effekt som en stampande fot, utom att paddan täcker en större yta. Med vänlig hälsning, PerOF.
1 svar · 2,2k läst
jkemikal
jkemikal: Haha ja Fred ;) Det var för att det var två dagar mellan att jag och brorsan ställde första väggen och att vi fick hjälp att resa resten. Nu är golvet lagt och vindpapp uppe på hela bygget. Tog även upp hål för fönster för att kunna känna in rummet! [bild]
7 svar · 10,2k läst
·
G
gustav89: Hej, funderar lite på en sak, är risken stor att huset rasar (eller iaf flyttar på sig) om man tar bort en kulle som är mot huset? Huset ligger i suteräng, bifogarar bild. Annars är tanken att en altan ska byggas över kullen och ytan under altanen får bli ett extra kallförråd. [bild] [bild] En annan fråga kring huset, om man behöver dränera om, behövs det göras kring hela huset i
0 svar · 2,5k läst
·
M
Mr_Hope: jag har ungefär samma funderingar.. vill höja upp ca 50cm och samtidigt lägga in vattenburengolvärme, dock är det ett garage jag ska göra källaren till. finns det någon som har koll?
2 svar · 2,1k läst
G
galtatron: Go kväll. Skapade just ett konto då jag nu har liknande problem och gärna vill bolla lite idéer. Jag har bilat/kilat och snigamitat ur källarummet förra året då jag upptäckte fukt och är nu i fas med att ta tag i utsidan. Jag har putshus och grunden står "delvis" på berg. jag upptäckte när jag rev ut källaren att man har staplat sten/skärvor mot berget och sedan gjutit en mindre
13 svar · 25,0k läst
·
Montören
Montören: Jag hörde av mig till ett företag som bygger stenhus när jag skulle gjuta platta, fick köpa kantelement, isolering och armering billigare än vad det hade kostat på byggmax. Kanske värt ett försök? Jag hade inte hoppat isoleringen om jag ändå skulle lägga en massa arbete på gjutning
2 svar · 2,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag svarade på trådstarten. Gör uppreglat golv och reglar ovanför som du skriver. Blir nog bra!
5 svar · 1,5k läst
M
MSjöström: [bild] [bild] Första bilden är en ljusblå målad vägg och helt obehandlat golv. Bild två är bakom där oljetanken förr stod. I det rummet luktar det inget konstigt. Har klädförvaring där och de är fräscha när man tar upp dem. Men som sagt, luft-blåsen är inställd på 24 grader
5 svar · 764 läst
·
mexitegel
mexitegel: Börja med det enkla, se till att det inte rinner vatten utmed husväggen. Det är inte bra av många anledningar... Hjälper inte det är min gissning att det är något fuffens med takavvattningen - ta dit en spolbil och filma. 1. Nej, det är inte problemet - om duken vore för tät skulle det ju komma in min mindre vatten inte mer. Dessutom har du fått OK från tillverkaren. 2. Det krävs ju
10 svar · 12,6k läst
·
S
Soulturfer: Tack för svar! Det hela löser sig av sig självt märker jag (efter att ha underskattat hur JÄVLA kraftigt självbärande ett timmerhus är.. Jag kör på learn by doing och det funkar bra med hjälp av ideer och tankar från nätet. Ovan problem kommer jag lösa genom att helt enkelt knacka ut det buktande grunden, lufta upp syllen och mura nytt! Voila, fiskgratäng ala Thomas!
2 svar · 3,1k läst
·
G
Ghost79: Har en putsad vägg i källaren som låter ihåligt på vissa ställen när man knackar på putsen och en del sitter löst och rasar ner. Det finns fuktskador och därför har vi dränerat om hela huset så nu är det torrt och fint men vad göra med väggen? Grunden är sk procentad grund, vilket innebär att den är uppbyggd av större stenar hopfogade med cement. Jag vet inte vilken roll
0 svar · 1,4k läst
T
tuktuk: Är marken runt omkring torr och dränerad räcker det med markduk under. Betänk att presseningen under fungerar som en dammduk, dvs samlar vattnet. Jag använder enbart markduk under inte ens dräningsrör. Jag har inga problem, det torkar ut normalsnabbt.
1 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.