3 183 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Dränering, oseriös?
Sida 1 av 2
Jag håller på att ta in offerter från olika företag för att dränera..
En snubbe jag pratade sa att man så klart måste låta grunden lufttorka några dagar efter att man har grävt upp runt huset, innan man fortsatte arbetet. Den firman dränerar vanligtvis inte men brukar göra det ibland.
Måste man lufta grunden på detta vis eller är det bara bull? Jag har då aldrig hört något om det..
Mvh
En snubbe jag pratade sa att man så klart måste låta grunden lufttorka några dagar efter att man har grävt upp runt huset, innan man fortsatte arbetet. Den firman dränerar vanligtvis inte men brukar göra det ibland.
Måste man lufta grunden på detta vis eller är det bara bull? Jag har då aldrig hört något om det..
Mvh
När vi dränerade blev det väldigt mycket vatten i schaktgången. Detta torkade upp efter några dagar.
Kan det vara detta han menar? Jag kan tänka mig att det är enklare att montera platon/isodrän/pordrän/etc. om man får stå på torr mark istället för att klafsa runt i lervälling?
Vad gäller grunden börjar den torka ut först när asfaltsbeläggningen är bortslipad.
Kan det vara detta han menar? Jag kan tänka mig att det är enklare att montera platon/isodrän/pordrän/etc. om man får stå på torr mark istället för att klafsa runt i lervälling?
Vad gäller grunden börjar den torka ut först när asfaltsbeläggningen är bortslipad.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Som sagt, det låter mer än märkligt. Men vilken metod skall utföras?
Jag kan tänka mig att OM man skulle få för sig att dränera med gammal traditionell metod, och stryka tjära på väggen. Då kanske väggen behöver vara torr när tjärna läggs på.
Men så gör väl ingen numera (??).
Jag kan tänka mig att OM man skulle få för sig att dränera med gammal traditionell metod, och stryka tjära på väggen. Då kanske väggen behöver vara torr när tjärna läggs på.
Men så gör väl ingen numera (??).
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
När vi dränerade så spöregnade det hela tiden... Var inte tal om att låta grunden torka upp... 
Jag skulle säga tvärtom, speciellt om du har källare. Det borttagna marktrycket kan få häftiga saker att hända.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/vi-vill-bara-kunna-ga-vidare/
http://www.sydsvenskan.se/malmo/vi-vill-bara-kunna-ga-vidare/
Nja... det där är väl inte så vanligt i ärlighetens namn? Ofta beror ju sådana där saker på att huset är felkonstruerat (t.ex. murade tegelväggar som vilar direkt på marken, istället för på grundmuren osv.).nimhed skrev:
Ett korrekt konstruerat hus med källare är inte beroende av något marktryck för att stå upp.
I detta fallet grävde de runt två hörn och fick sedan avbryta för störtregn. Regnet underminerade och källargrunden sprack och hela gaveln rasade ner.
Huset var från slutet av 20-talet, så det hade ju bevisat att det kunde klara sig ganska bra.
Huset var från slutet av 20-talet, så det hade ju bevisat att det kunde klara sig ganska bra.
Visst är det ett extremt fall, men att säga att ett korrekt konstruerat hus inte är beroende av något marktryck är så fel det bara kan bli.eviljava skrev:
Jag skulle säga att det är en av de viktigaste parametrar i beräkningen av grunden. Att det sen händer att marken är så bra att man har stora säkerhetsmarginaler är en annan femma, men absolut ingenting som man kan ta för givit
Jo, men då berodde det ju inte på att marktrycket försvann, utan att regnet underminerade grunden (vilket också torde höra till ovanligheterna)nimhed skrev:
Att ett regn underminerar en grund i samband med en dränering låter också märkligt? Konstiga markförhållanden eller mycket klantigt grävt?
Redigerat:
Förklara gärna vad som skiljer en grundmur från resten av den murade konstruktionen (som inte kräver marktryck)?harry73 skrev:Visst är det ett extremt fall, men att säga att ett korrekt konstruerat hus inte är beroende av något marktryck är så fel det bara kan bli.
Jag skulle säga att det är en av de viktigaste parametrar i beräkningen av grunden. Att det sen händer att marken är så bra att man har stora säkerhetsmarginaler är en annan femma, men absolut ingenting som man kan ta för givit
Att man tar hänsyn till att grundmuren måste klara det omgivande marktrycket förstår jag. Däremot förstår jag inte på vilket sätt man konstruerar hus så att de blir beroende av det omgivande marktrycket för att hålla sig uppe?
Har du några källor att hänvisa mig till så att jag kan fördjupa mig lite?
Skall själv dränera och isolera grunden inom något år så följer gärna din resa. Hoppas du fortsätter att uppdatera genom hela resan.
Att det måste vara torrt borde höra ihop med att lägga någon form av ytlager som skall hindra vatten snarare än porös isolering.
Att det måste vara torrt borde höra ihop med att lägga någon form av ytlager som skall hindra vatten snarare än porös isolering.
Ja, sant!nimhed skrev:
Uttorkningen är ju för övrigt en process som pågår hela tiden och går väl fortast på vintern när temperaturskillnaden i källaren och marken är som störst. (såvida inte någon ändrat på termodynamikens lagar nyligen)
Jag kan absolut lägga upp bilder mm. när det börjar bli dagsDennisLarsson skrev: