Hej!

Vi ska nog bygga en kolonistuga på 30m2 och jag undrar vilken grund som kan vara lämplig. Räcker det att schakta bort 20cm, lägga duk och padda makadam och sedan lägga ut trädgårdsplattor eller liknande? Jag läste någonstans att lecablock förstörs i långa loppet. Om nu grunden sätter sig med denna typ av grund så är det ju lätt att sätta en domkraft under och justera, dessutom är den väl nog billigast? Jag är lite osäker på markförhållandena, men jag tippar att det bara är jord/lerjord. Tomten är svagt sluttande från tänkt uppställningplats.

Vidare undrar jag om det är någon minimihöjd mellan mark och undersida syll man ska tänka på? Måtten på stugan kommer nog att ha 4x7,5m Detta för att hålla spännvidden på golvbjälklaget på ungefär 3,7 meter vilket jag tror att det funkar med k24 45x220?

Ingen?

Hur har du tänkt bygga kolonistugan? Ska den vara isolerad?

Om det är lågbudget som gäller så hade jag byggt stugan på plintar. Annars gjut en isolerad betongplatta, det tror jag aldrig att du ångrar. Då har du dessutom en bra grund att stå på den dag du vinterbonar stugan.

Gör inte en grund som du redan från början tror kommer att sätta sig!

Lecasten har jag till min friggebo sedan 19år, funkar utmärkt :thumbup:

Den ska vara isolerad, men iom att det inte ska vara uppvärmd så tänker jag skippa plast och använda cellulosaskivor. Tanken är att det ska vara ett budgetbygge, men det brukar inte gå så bra. Om det blir budget så hamnar det väl på 200.000:- annars på 300.000:- Så man vill ändå att det ska bli bra, men jag är nog inte beredd att lägga 1/4 på en grund.

Plintar vill jag helst undvika eftersom det innebär ett mer omfattande jobb, och om det blir sättningar så tänker jag att det blir lite krångligare att justera än om det står på leca eller liknande. Hur ser underarbetet ut om man gjuter en platta, och hur tjock ska den isåfall vara?

Investerar du en kvarts miljon så bör du lägga en bra grund. Platta innebär mer jobb än plintar. Men gör du plintarna ordentligt så får du inga sättningar.

sune73 skrev:
Lecasten har jag till min friggebo sedan 19år, funkar utmärkt :thumbup:
Hur gjorde du med underarbetet?

Hur gör man arbetet ordentligt med plintar? Jag bor i Västmanland. Om jag gör mestadels av jobbet själv på plattan, vad kan den då tänkas gå på? (mellan tummen och pekfingret)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.