Grund & Markarbeten
smurfen72: En modern Hilti maskin eller motsvarande har slirkoppling man man måste hålla i maskinen riktigt för det är ju rätt kraftiga grejer.
Bödde: [citat] Vi köpte "vanlig" sprayfärg i bygghandeln, så det var ingen specialfärg alls!
Fasting65: Hembrännare? :-) Står murstocken nära? Isåfall kan det ha stått ett vedeldat tvättkar på sockeln. Hade det varit mitt hus skulle jag bilat bort den. Helt meningslös klump betong i ett modernt hem.
SwiftD: En silikatbinder som grund för silikatfärg kan ha vattenavvisade effekt mot inträngande vatten samtidigt som den kan andas ut eventuell fukt i väggen skulle jag tro. Detta skulle kunna reducera effekten som du just nu har på väggen, dessutom så bör även effekten kanske minska rent visuellt med vit färg.
holmberg87: Då låter det som att din fuktighet inte är något större problem. Men tänk dig för om du ska isolera källaren. Det finns saker att tänka på där, precis som Nils82 säger. Så läs på lite hur andra har gjort och bilda dig en uppfattning om vad som fungerar, så du inte isolerar och drar på dig fuktproblem av det:)
Nils82: Jaha, då får man styra i tråden i den riktningen i sådant fall.
Matti_75: [citat] Det jag menade med mitt förra inlägg är att efter ditt förra inlägg så verkade det som att ni väntade en vecka på att betongen skulle brinna. Men efter som ni körde med Strängen så antar jag att ni hade håldäck. Det jag menade var att vi kör platsgjutna valv och vi monterar betong prefab med en dags brinntid för betongen. Dom tyngsta väggarna väger 8.5 ton och TS vill
snaggletooth: Lades dräneringen på rätt djup? D.v.s. under plattans nivå. Vi har själva haft samma problem i alla år (hus byggt -40, ännu sämre platta), men bara för några veckor sedan gjorde vi om dräneringen (gjord -75) och då upptäcktes att den låg över plattans nivå (för att den var påkopplad spillvattnet som inte låg tillräckligt lågt). Men någon förändring är svårt att se än
thomasx: Jepp, David på Betonggrunden i Vårgårda. Han gjöt min platta, trevlig, duktig och prisvärd är min uppfattning.
Matti_75: Ja det funkar. Så länge den andra betongen inte brunnit för mycket. Ett annat alternativ är att spackla fallet runt brunnen då detta inte är så stort. Vill du vara riktigt seriös kan du palla reglarna runt badrummet och golvbrunnen i rätt höjder och sedan dra till fallet med en regel, för att sedan spackla fallet runt golvbrunnen i efterhand.
dalaerik: tack för svaren! Det är ingen gammal yttervägg, så jag antar att det är en hjärtvägg? Ovanför Stolparna är finns det väggar på bottenplan som vilar på dessa. Så stolparna låter jag bli. Men ovanför balken finns bara källartaket/bottenplansgolvet så jag förstår inte varför den är så kraftig. Din idé med ny pelare vid dörrposten tycker jag låter attraktiv. Menar du både
Pagno: [citat] Ta aldrig det för givet, kommunen kommer och markerar ut gratis var alla rör går, men inte elen, då vet du var du inte skall påla, inte ens lite halvdjupt för att vara säker! Jag hittade vatten på 90 cm hos mig, bor i Dalarna, kallare område, men aldrig fryst i vatten, så ta aldrig för givet vad frostfritt skall vara!
Maximum Justice Attack: Bor i ett 1½ plans hus från '76 där två extra mindre rum är tillbyggda. [bild] Väldigt grovt skissat men viktigaste biten är rummen i rött som är tillbyggda, först nu när jag skissade dem insåg jag att garaget varit fristående en gång i tiden. Gula dörren i tvättstugan är en tjock altandörr och under hela sommaren har värmen varit av i huset och då resten av huset haft 26-27
Arne999: Njä syftet är att få det isolerat då eller? men det känns lite onödigt och det lär väll kosta endel....kör betongbilarna ut det förresten? det löser ju i vilket fall som inte problemet längs källarväggen där jag skulle vilja skapa en bra väg in för eventuell fukt/kondens/vatten som inte är i kontakt med sugande betong
Beape: Snökedjor är en mycket intressant idé. Inget man kanske kör längre sträckor med men nog för att ta sig över fältet. Jag är delägare av vägen (tillsammans med gänget som slutar åka ut när vägen blir för risig hellre än att satsa på att förbättra vägen - de har nog inget att invända mot att jag slänger på lite grus :) En annan faktor att väga in är att en granne lite
Hemmakatten: Vi betalade 2007 ca 440:-per kvm för att asfaltera ett par meter in på vår utfart.(Trafikverket krävde detta). Vår utfart var klar med bärlager mm så det grävdes bara ut en 10cm. Vi anlitade dessutom firnan (NCC) som redan höll på att asfaltera vägen utanför. Visst var det några år sedan, men jag tyckte det var dyrt redan då.
peternicklas: [citat] Tråkigt när de inte kan samsas om samma grävda dike. I förra staden som jag bodde i så hade de samma problem. Vecka 1: Kommunen renoverade vattenledning, asfalterade efter sig. Vecka2: Telia (Skanova) grävde ned för telefon (1990), asfalterade efter sig. Vecka 3: Kommunen grävde ned fjärrvärme, asfalterade efter sig. Detta skedde under loppet av c:a 3 månader, kommunikation,
Ewald: Hur belv det med huset? Har du fått mer Information under tiden? Skumglas är ångtätt. Men tror väl inte att samma gäller för konstruktionen med stenarna. Måste läsa på. Skumglas har dock alltid varit ganska dyrt. Hittade en leveratörer. http://www.hasopor.se/index.html Vad kom du fram under tiden?
bonnier: ...och det är nu när du är klar som du har massor med erfarenhet att dela med dig av till andra. T.ex. på byggahus :-)
corre: Har du behov av att dränera? Med 2m sand och låg grundvatten måste et räcka med takavvattning och ett kapilärbrytande skikt innan isoleringen. Mina föräldrar ha hus med källare under mark, på sand. ca 5-6m ned till grundvatten. Deras fuktbekymmer har snarare berott på urusel takavvattning med stenkistor som ligger för nära huset, än att det är blött i mark.
Johnny Viking: Jo, jag var där idag och inspekterade i torrt väder och grunden ser inte så rolig ut, rätt ojämn när man lägger huvudet nära och tittar utmed. Flertalet halvdjupa fotspår i den oxå. Grunden behöver troligen slipas samt flytspacklas några centimer för att bli duglig för golvläggning. Bara av hur grunden ser ut blir jag faktiskt osäker oxå. Hade helst tagit bort den och gjort en
pelpet: Jag är också nybörjare på gjutning men lättklinker går absolut. Man murar ju upp hela hus med det.
Arne999: markgubben sa förresten att mackadammet sätter sig med tiden så om jag väntar med att gjuta så har det satt om något år eller så... undertiden får det alltså stå ogjutet och vila på stöttorna. Stämmer det tro? Att det sätter sig av sig självt så att säga?? verkar lite småkonstigt
thomasx: Lägg två lager 30mm, då får du ju 10mm extra isolering och som sagt överlapp. Ja, att spika ihop är bra. Lägg golvvärmeslangen under armeringen, är min rekommendation. Synd om slangen tittar upp ur betongen ;)
Marilis: [citat] Den tillkommer visserligen en del massor till uppfarten intec 432 ton...
Bergsprängare: Hejsan! Är du färdig med sprängning arbetet?