Hej! Jag ska lägga marksten framför huset. Bärlagret (0-16) lutar naturligtvis från huset men möter en trottoarkant. Bärlagrets höjd är ca 8 cm under trottoarens övre kant för att ge plats till sättsand och marksten. Det paddade bärlagret är lika vattentätt som en gjuten betongplatta. Jag har lagt märke till att när det regnar samlas det vatten mot trottoarkanten. Tanken är att när markstenen ligger på plats så är det i jämnhöjd med trottoarkanten och eventuellt regnvatten rinner ut på trottoaren och vidare ...

Men blir det så bra egentligen? Kommer det inte att samlas vatten under markstenen (i sättsanden) som kan frysa till is och förstöra min markbeläggning? Kanske man borde använda någon typ av sättsand som är så kompakt att den inte suger åt sig vatten eller är jag helt ute och cyklar?

Nedan en bild tagen från huset ut mot gatan och trottoaren. Den säger nog inte så mycket.
2015-08-16_12-35-07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det vackra sommarvädret har nu bytts mot regn och precis som jag misstänkte så är bärlagret ganska så vattentätt. Allt vatten rinner bort från huset och samlas längst bort mot gatan. Även på baksidan av huset ser jag samma problematik.

Det är ingen som har svarat på min frågeställning ännu. Kanske är frågan svår eller så har jag lite svårt att förklara vad jag menar. Min fråga gäller alltså hur det kommer bli senare när markstenen ligger på plats. Då kommer ytvattnet att rinna vidare (eftersom den färdiga höjden på underlaget blir ca 8 cm högre). Men jag gissar att det även kommer samlas vatten under markstenen (i sättsanden) som kan frysa till is och förstöra min markbeläggning? ... 2015-08-25_08-01-22.jpg
Skapa konto

Ja det där luktar problem..... Kan du inte få fall åt sidorna?

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Inte bara frosten som kommer ställa till det. Ligger det vatten under stenarna och du kör in och ut med bilen så kommer trycket på stenen, på vattnet, på sanden få sanden att flytta på sig, troligen upp genom springorna, och stenen sjunker. Jämför med att ställa dig i vatten med sand under fötterna och trampa upp och ner, förr eller senare står du i en grop av sand och vatten...

Som MathiasS skriver; fall åt sidorna, alternativt någon form av dränering. Kanske avsluta med ett sånt där "gallerdike" (hoppas du fattar vad jag menar, ingen aning om vad det heter) som även dränerar under stenen?

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ja det där luktar problem..... Kan du inte få fall åt sidorna?
Det finns fall åt sidorna också eftersom stensättningen går runt huset. På bilden är den lägsta punkten mot trottoaren.

Tanken är ju att den färdiga höjden på stensättningen ska motsvara omgivande markhöjden. På framsidan av huset kommer markstenen att möta trottoaren och bli i samma nivå som denna. På övriga ställen kommer marksättningens övre kant att möta gräsmattan i samma höjd.

Nu syns vattensamlingen. När jobbet är klart kommer vattnet visserligen inte synas men vattnet kommer att finnas där, under markstenen i sättsanden. Detta måste ju vara mycket vanligt. Ingen som tänkt på det?

Här är en bild från baksidan av huset. Även här saknas fortfarande sättsand och marksten 2015-08-25_08-02-13.jpg
Skapa konto
och ger just nu plats för en 8 cm djup vattensamling i kanten mot gräsmattan.

Du måste på något sätt se till att vattnet kan rinna undan. Annars kan det bli problem i form av tex sättningar. Speciellt på infarten!

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Undrar om inte detta problem finns på väldigt många ställen som belagts med plattor ...

Sätter mig och metar en stund i väntan på en lösning ...
2015-08-25_09-59-54.jpg
Skapa konto

Den enkla lösningen är att ytorna måste dräneras. Antingen med självfall till lämplig plats (vilket inte verkar funka så bra hos dig) eller med markrännor som leder vattnet rätt. Jobbigt men.....

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
kramfors skrev:
Undrar om inte detta problem finns på väldigt många ställen som belagts med plattor ...

Sätter mig och metar en stund i väntan på en lösning ...
[bild]
Har du tur kanske du får en stenbit på kroken..... mohohohahahaaaaa :rolleyes:
Se upp bara så inte tranan kommer och käkar upp all din fisk. (okej, den var lite långsökt... Tänk latin... ;) )

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Den enkla lösningen är att ytorna måste dräneras. Antingen med självfall till lämplig plats (vilket inte verkar funka så bra hos dig) eller med markrännor som leder vattnet rätt. Jobbigt men.....
Det är nog det bästa att alla skikt är dränerade. Men inte 17 tror jag att alla som lägger plattor och stenar framför huset och som lutar mot gatan har tänkt på detta problemet. De flesta har väl någon form av material med nollfraktion som bärlager/slitlager som ligger under plattorna. Många har nog detta problemet utan att känna till det.

Jag har exakt samma "problem" och har kommit lika långt som dig, jag har alltså ett paddat bärlager, 0-18.

Jag är ganska övertygad om att det kommer vara ett ickeproblem så snart jag får på markstenen och på så vis blir av med kanten mot gatan som finns nu. För övrigt så är paddat 0-18 inte alls lika tätt som en betongplatta. Ge det 4 timmar så har allt det där vattnet sjunkit undan, åtminstone är det så hemma hos mig.

harry73
0/16 är inte bärlager men väggrus eller grusslitlager. Den ska vara lite tätare än bärlager för att vattnet inte ska tränga in i överbyggnaden. Men 0/16 är inte vattentät.
Det bäste är om även underlaget ligger under ett sådant fall att vattnet rinner av underlaget, men det kan vara krångligt att få till det i anslutningar.

Jag tror inte att du kommer att få mycket problem. När allt är färdigt, rinner de mesta ytvattnet över ytan och bort på gatan. Det kommer såklart en del in under stenarna, men det är mycket mindre än idag och det borde försvinna genom underlaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.