Håller också på och tar in offerter för dränering runt huset. Jag fick höra att om man ska sätta Platon så skulle det torka några dagar, men det behövdes inte om man skulle ha Isodrän (vilket jag ska ha). Någon förklaring fick jag dock inte. Men jag antar att det har att göra med att Isodrän är kapillärbrytande.

Posa71 skrev:
Håller också på och tar in offerter för dränering runt huset. Jag fick höra att om man ska sätta Platon så skulle det torka några dagar, men det behövdes inte om man skulle ha Isodrän (vilket jag ska ha). Någon förklaring fick jag dock inte. Men jag antar att det har att göra med att Isodrän är kapillärbrytande.
Tack Posa.
Jag tycker det är bra att ställa mycket frågor så man kan dubbelkolla sen om dom vet vad man pratar om ;)

• Gilla
Posa71
  • Laddar…
harry73
eviljava skrev:
Förklara gärna vad som skiljer en grundmur från resten av den murade konstruktionen (som inte kräver marktryck)?

Att man tar hänsyn till att grundmuren måste klara det omgivande marktrycket förstår jag. Däremot förstår jag inte på vilket sätt man konstruerar hus så att de blir beroende av det omgivande marktrycket för att hålla sig uppe?

Har du några källor att hänvisa mig till så att jag kan fördjupa mig lite?
Markens bärkraft ökar med djupet. det vill säga att den kan ta upp större vertikala laster. Å ena sidan är det pga att jorden längre ner blir förbelastad och packad av den jorden som ligger ovanför, men det är bara en delförklaring. När man belastar jord vertikal, trycker man den åtsidan. En hög med jord blir plattare och bredare om man hoppar på den.
Samma sak händer också längre ner i marken, men då trycker jorden omkring tillbaka, så att det skapar horisontella spänningar i jorden. Det gör att marken inte kan sätta sig och står emot en större vertikal belastning.
Kommer man längre ner i marken ökar den vertikala belastning av jordens egenvikt och därmed också de horisontella tryckspänningar. Den extra belastning som en grund tillför blir då bara marginellt.
En grundläggningsberäkning går ut på att hitta djupet där spänningsförhållanden är så att de kan bära husets belastning.

Tar man bort all jord rund grunden, då minskar de horisontella spänningar och marken blir mindre bärkraftig. Det kan leda till sättningar som kan leda till skador i huset som i extrema fall kan leda till att huset rasar.

Jag säger inte att huset i Malmö rasade pga av detta, men jag tycker att Eviljavas beskrivning var fel

Jag har svårt att tro att ett hus rasar för att marktrycket försvinner.
Hur gör man när huset byggs. Murar ett par varv och sen återfyller..
Skulle inte tro det utan man gör klart och sen fyller...
Att muren behöver torka några dagar lär inte göra ett smack åt fuktigheten i muren.Det krävs längre tid än så. Enda orsaken jag kan komma på är om ett tätmembran penslas på så kanske det måste torka innan man återfyller.
Fredrik

nikasp
Vi hade en dödsolycka i grannhuset för ca 20 år sedan. De grävde för dränering i ett tegelhus med källare. Murningen rasade utåt och han som stod i det två meter djupa diket omkom. Klämdes/kvävdes av raset, mycket obehagligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.