Jag har ett torp med en väg som löper genom en avstyckad fålla i en kohage. Vägen genom fållan är 200 meter lång. Jag delar vägen med andra som endast brukar fara ut sommartid när vägen är farbar. Vintertid plogar ibland en hygglig lantbrukare vägen om man förvarnar att man vill komma ut och lantbrukaren inte är upptagen av annat. Vi kan inte förlita oss på denna service om vi vill kunna ta oss till stugan när som helst under vintern.

Under snösmältningen på våren brukar delar av vägen förvandlas till en lervälling, vilket gör det svårt att ta sig fram genom fållan i bil. Likaså kan fållan efter kraftigt snöfall ha 3-4 decimeter snö vilket även det gör det mycket svårframkomligt.

Jag har två frågor:

1) Är det vettigt att skaffa en snöslunga för att på egen hand röja snö i fållan (jag har aldrig ägt en snöslunga och vet inte hur snabbt det går att röja snö längs en 200 meter lång väg - det lär krävas 2-3 vändor för att röja motsvarande bilens hjulaxelbredd)?

2) Kan man lägga ut något tillfälligt raster / galler el dyl på leriga partier i fållan för att göra vägen framkomlig även under de lerigaste veckorna under våren och plocka bort denna lösning när marken torkat upp?

Att göra om vägen från grunden med duk, dränering, kross m m blir inte aktuellt förrän boende längs vägen enats om ambitionsnivå och finansiering av projektet och det är fortfarande under diskussion.

D09
Köp en gammal traktor t ex Volvo t24 med schaktblad bak. Billiga och lättmekade.
Den fixar snön snabbt samt kan dra loss fastkörd bil

Byt bilen till en med awd

Parkera tidigare på vägen under våren.

Är marken torr eller frusen så brukar den hålla för mycket så hyr en minigrävare och gör ett avrinningsdike så vattnet kommer bort.

Håller ni borta snön så tar tjälen bättre på vintern så det kan vara lönt att be plogarn ta en vända någon vecka innan ni ska dit

Kanske funkar att lägga ut något som håller för en övergång men det är nog mer meck än att ta dit några grusbilar alt gå sista biten

Redigerat:
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Snöslunga är kung! En sån liten fyratusenkronorsmaskin från Jula gör jobbet utan problem. Det går ju inte fort, men säg en halvtimme kanske för tvåhundra meter väg, en bilbredd = 4 vändor. Iofs kan du kanske teoretiskt klara det på tre vändor, men du vill väl ha hem slungan också :)

Om snöskottning, kolla hur mycket lantbrukaren vill ha för att hålla vägen öppen under vintertid, om lantbrukaren ändå skottar egen väg så kommer det inte att ta så lång tid att skotta dina 200 meter...Kanske kan vara värt att betala lite för att alltid kunna komma fram till sommarstugan.

Om det är en väg som redan finns bör det inte vara så kostsamt att få till den, två lass bergskross, ett grovt och ett lite finare lass.... kostnad runt 8 - 10000 kanske...

Tack för inspirerande svar. Det är nyttigt att bolla idéer.

Till saken hör att jag tänkte mig börja bo i sommarstugan lite oftare, och även pendla till arbetet från stugan. Därav mitt intresse av en farbar väg.

Era svar får mig att inse att det finns två alternativ - uppdatera bilparken (familjen behöver två bilar och vi har idag en fyrhjulsdriven kombi och en framhjulsdriven minibuss). Minibussen, som är usel på både lera och snö, sätter begränsningarna. Byter jag ut minibussen mot t ex en 7-sitsig Land Rover offrar jag komfort för framkomlighet och slipper bry mig så mycket om vägen (leran lär knappast vara ett problem för vare sig kombi eller Land Rover och kan man få hjälp att snöploga någon gång då och då bör båda bilarna kunna tugga sig fram genom fållan under vintern).

Uppgraderar jag inte bilparken behöver jag förbättra förutsättningarna under vår och vinter.

"Vägen" genom fållan utgörs av en gammal stig i en beteshage med tjock lera i marken = dålig avrinning. Jag vet inte om Zixtens förslag med två lass grus kommer att funka så bra när det inte finns någon gammal väg att förbättra?

En mer seriös satsning vore att hyvla av toppskiktet, lägga dränrör, ersätta med grus i lämpliga storlekar m m. Vad tror ni att det skulle kosta att göra en 200 meter lång grusväg genom fållan?

D09
hade det inte varit lättare att lägga Markduk, bygga vägbank uppepå ? Typ duk + 30 cm grus på denna.

Slipper man skala ner sig och ytskiktet bör väl ha en viss bärighet om den är intakt?

Lastbilarna kan åka och tippa, grävmaskin drar ut det. Då går det nog ganska fort .

Kanske rör sig om 150 - 200 000 för en veckas jobb med grävmaskin, 180 m3 grus, 10m3 vändan och 3000kr vändan.

Fan, lägg på 50 000 för Grovis som markerar ut, duk, padda och annat skoj.

Fan va kul det är att leka med andras pengar :wow:

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hoppsan, där drog det iväg och då har jag bara fixat problemet med lervällingen på våren.

Inbyte av minibuss mot Land Rover och en slant emellan så klarar jag mig hela våren över lervällingen (och kommer billigare undan än att bygga väg). Vinterväg över fältet klarar Land Rovern också om jag får lite hjälp då och då av traktor med snöplog (eller av mig själv med snöslunga).

D09
Beape skrev:
Hoppsan, där drog det iväg och då har jag bara fixat problemet med lervällingen på våren.

Inbyte av minibuss mot Land Rover och en slant emellan så klarar jag mig hela våren över lervällingen (och kommer billigare undan än att bygga väg). Vinterväg över fältet klarar Land Rovern också om jag får lite hjälp då och då av traktor med snöplog (eller av mig själv med snöslunga).
Pratar du med någon bonde som vill dryga ut kassan lite och som har traktorgrävare och kanske en egen liten täkt så kommer du säkert undan betydligt billigare.

En del bygger ju sina skogsvägar med gammalt tegel och sen lite grus uppepå.

Snökedjor till bilen borde fungera. Thule har modeller som man lägger på hyfsat snabbt.

Annars behöver det inte bli sexsiffrigt för att förbättra vägen. Beställ dit några lass 16-32 och muta bonden med en back öl för att dra ut det med traktorn och köra över det några varv.

Om vägen är 2 meter bred, och man drar ut ett 10 cm lager av singel, så blir det 40 kubik = 60 ton för att täcka hela vägen. Det borde kosta ungefär 150 kr/ton + 6 lastbilstransporter a 1000 kr. Totalt 15000 kr + bond-öl. Singlet blandar sedan över tiden upp sig med leran men resultatet borde bli att hela vägen blir mycket fastare även då den är blöt. De olika fraktionsstorlekarna låser varandra.

• Gilla
Beape
  • Laddar…
Ja om det inte finns en väg från början kanske det kräver lite mer än bara lite grus...

Kom på en sak, vems är marken som vägen går på? Se till att du får ok från markägare INNAN du börjar förbättra vägen!!!

Luska rätt på vem som är den "Lokala" grävaren som kör åt alla runt om, bör finnas någon som är duktig och pålitlig i närheten, kontakta honom och be om råd / prisförslag på att få en bra väg.

Och angående snöröjning, luska rätt på vem som plogar vägen som "din väg" ansluter till, kolla vad han tar för att ploga din vägstump när han åker förbi....

Snökedjor är en mycket intressant idé. Inget man kanske kör längre sträckor med men nog för att ta sig över fältet.

Jag är delägare av vägen (tillsammans med gänget som slutar åka ut när vägen blir för risig hellre än att satsa på att förbättra vägen - de har nog inget att invända mot att jag slänger på lite grus :)

En annan faktor att väga in är att en granne lite längre bort som bekostat en fin väg till sin nybyggda stuga har haft påhälsning av tjuvar vid ett par tillfällen de senaste åren och tvingats sätta upp vägbom för att förhindra möjligheten att kunna köra ända fram till hans hus för att lasta diskret. Med en risig väg där en bil riskerar att bli stående i fållan och behöva dras bort med traktorhjälp minskar man nog inbrottsrisken en del. Det kanske är därför som (ta i trä) ingen längs vår väg fått påhälsning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.