9 325 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Gräva ner vatten, avlopp, el och fiber.
Har tänkt gräva ner allt ovanstående "ihop" och ta in det i huset på samma ställe.
Frågan är hur brett jag behöver gräva samt hur nära huset och tomtgränsen man bör gå.
Är en meter mellan huset och tomtgränsen.
Någon som har koll på det?
Kommer gräva cirka 1.5 meter djupt.
Frågan är hur brett jag behöver gräva samt hur nära huset och tomtgränsen man bör gå.
Är en meter mellan huset och tomtgränsen.
Någon som har koll på det?
Kommer gräva cirka 1.5 meter djupt.
Hej Vandmo! Jag tror att framförallt Elverket vill ha sin kabel för sig. Anledningen är att det inte förekommer samordnade kulvertar så mycket och att de olika entreprenörerna gräver av varandras ledningar. Med vänliga hälsningar, PerOF
Kommer gräva ner till tjälfritt djup garanterat då avloppet måste in under källaren.
Blir nog ungefär 150cm djupt.
Verkar svårt att hitta någon som vet hur man får ihop det.
Elektrikern vet hur man lägger elkablar, kommunen hur man lägger vatten och bredbandsleverantören hur man lägger fiber.
Funderar nu på följande lösning.
Vatten 1.5 djup så när tomtgränsen som möjligt.
Avlopp 1.5 djup 40 cm från tomtgränsen.
El och fiber ihop, 60cm djup, 80cm från tomtgränsen.
På så sätt borde man ganska lätt komma åt de olika ledningarna utan att gräva sönder de andra ifall det blir problem med någon av dem.
Vad tror ni?
Blir nog ungefär 150cm djupt.
Verkar svårt att hitta någon som vet hur man får ihop det.
Elektrikern vet hur man lägger elkablar, kommunen hur man lägger vatten och bredbandsleverantören hur man lägger fiber.
Funderar nu på följande lösning.
Vatten 1.5 djup så när tomtgränsen som möjligt.
Avlopp 1.5 djup 40 cm från tomtgränsen.
El och fiber ihop, 60cm djup, 80cm från tomtgränsen.
På så sätt borde man ganska lätt komma åt de olika ledningarna utan att gräva sönder de andra ifall det blir problem med någon av dem.
Vad tror ni?
När jag grävde (Ekerö) tänkte jag gräva ny elkabel samtidigt med jag fick då order från kommunen att elkabel måste vara minst 2 meter från vatten/avlopp.
Fiber var helt ok att lägga i samma dike som vatten och avlopp.
Fiber var helt ok att lägga i samma dike som vatten och avlopp.
Tråkigt när de inte kan samsas om samma grävda dike.anders07 skrev:
I förra staden som jag bodde i så hade de samma problem.
Vecka 1: Kommunen renoverade vattenledning, asfalterade efter sig.
Vecka2: Telia (Skanova) grävde ned för telefon (1990), asfalterade efter sig.
Vecka 3: Kommunen grävde ned fjärrvärme, asfalterade efter sig.
Detta skedde under loppet av c:a 3 månader, kommunikation, vad är det?
Totalt grävde en sträcka på c:a 1 km. och i samma dike.
Klicka här för att svara