11 375 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
Luftfuktighet i källare..?
Hallå!
Jag funderar på att kanske inreda delar av min källare så jag har köpt en hygrometer och fått resultatet 83%. Detta tyckte jag lät väldigt högt spontant förstås men har ingen aning om hur jag ska utläsa siffrorna. Temperaturen ligger på 16 grader i källaren om det kan hjälpa. Är det för fuktigt för att inreda?
Tacksam för svar
Jag funderar på att kanske inreda delar av min källare så jag har köpt en hygrometer och fått resultatet 83%. Detta tyckte jag lät väldigt högt spontant förstås men har ingen aning om hur jag ska utläsa siffrorna. Temperaturen ligger på 16 grader i källaren om det kan hjälpa. Är det för fuktigt för att inreda?
Tacksam för svar
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det är som SBH säger för fuktigt, men om du inreder kommer du säkerligen att ha varmare där också. Vilket gör att RH kommer sjunka en hel del.
Normal RH inomhus är väl runt 50-60% om man mäter. Där ligger det hos mig och oftast 20-22 grader i snitt.
Normal RH inomhus är väl runt 50-60% om man mäter. Där ligger det hos mig och oftast 20-22 grader i snitt.
Okej tack för svar det var det jag misstänkte. Ska värma upp till 20 också och testa och då ska det inte ligga högre än 60 alltså om det ska vara värt att isolera och så?
Jag har funderat på att göra ett badrum för det uppe i huset är lite litet och så har jag funderat på att kanske ha något kontorsliknande också med datorutrustning och liknande
Jag har funderat på att göra ett badrum för det uppe i huset är lite litet och så har jag funderat på att kanske ha något kontorsliknande också med datorutrustning och liknande
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ligger du runt 55-60 när du har kring 20 grader är det fullt normalt som inrett rum. Har du fortfarande hög RH bör du kanske se över på utsidan huset hur dränering är, eller hur marken ser ut så det inte blir fuktbelastning mot huset.
Vad är det för vägg?
Jag är ingen expert men brukar man inte vara lite försiktig med att isolera på insidan av källare?
Vad är det för vägg?
Jag är ingen expert men brukar man inte vara lite försiktig med att isolera på insidan av källare?
Nu har jag värmt till 20 och då ligger det stadigt kring 50 i luftfuktighet betyder det då att det enda jag egentligen behöver göra är värma upp och snygga till lite?holmberg87 skrev:Ligger du runt 55-60 när du har kring 20 grader är det fullt normalt som inrett rum. Har du fortfarande hög RH bör du kanske se över på utsidan huset hur dränering är, eller hur marken ser ut så det inte blir fuktbelastning mot huset.
Vad är det för vägg?
Ytterväggarna i källaren ser ut att vara någon slags fabriksblock under en yta med betong eller liknande
Har ingen aning om hur jag ska se om det finns sånt här men det ser ganska massivt ut både golvet och väggarnaNils82 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Då låter det som att din fuktighet inte är något större problem. Men tänk dig för om du ska isolera källaren. Det finns saker att tänka på där, precis som Nils82 säger. Så läs på lite hur andra har gjort och bilda dig en uppfattning om vad som fungerar, så du inte isolerar och drar på dig fuktproblem av det
Klicka här för att svara