Grund & Markarbeten
Paxman: Just det...jag funderar på ifall jag inte ska sätta för ingången till utrymmet under "hyllan". Där kommer det ju samlas skräp i onödan eftersom utloppet nu inte är där det är tänkt...
roland53: Ser billigt ut, om man ska gå efter din beskrivning, men som sagt omöjligt att säga exakt.:D
starmanin: Vi har en villa byggd -00 med hög krypgrund. Ca 55 cm ovan jord och 1 m under jord. Idag är den helt oisolerad men på marken finns ångspärr och en avfuktare är installerad. Därför är ventilerna igensatta. Vi eldar i en kamin för värmen i huset varje dag utom på sommaren och en del av den värmen går ner i murstocken i grunden. Grunden ser fin ut idag tack vare avfuktaren men den går
corre: Det räcker med marktrycket, men det är omständligare att fylla igen schaktet, och man måste vara försiktigare, speciellt om man paddar återfyllnaden.
zoom: [citat] Under plattorna är det sand, de har legat där i fyrtio år så jag hoppas att de har rört sig klart.
Paxman: Så konsensus verkar vara att det egentligen inte finns någon exakt metod, utan man sopar på med olika riktningar lite "random" helt enkelt? Jag har tyvärr inte tillgång till någon padda så det enda jag kan använda är en sop och vatten...jag hoppas att det räcker. Jag har en känsla av att vi har en fördel att parkeringen sluttar ned mot huset och är inramad av två betongmurar längs
corre: Du kanske behöver ett skärmtak över oavsett, då minskar vattenbelastningen på den spygatten och den klarar sig med sitt hål :)
pelpet: [citat] Det var så jag tänkte också, en liten betongstolpe sedan en stående limträpelare på det. Den bör nog fixeras i sidled på något sätt också.
Gnesta: Ja precis! Men Isodräns bästa skiva Isodrän 200 har ett värde på 0,036 vilket är sämre än Jackon Superdräns std skiva som har 0,033.
greenhouse: Det låter ju bra! :) Lite frågor: På bild nr2 uppifrån ser man lite vita prickar på en bräda, kan det vara mögel tro? På bild nr 4 ser man nåt som ser ut som ett orange "öra" kan det vara hussvamp? Jag kände på brädorna och de kändes "kallfuktiga" men det var ju å andra sidan en kall oktoberdag. Är det något att bry sig om? Brädorna är ju lite mer "murkna" än den nya fräscha
xdigger: Öhm, inga tätskikt i en källare öht säger min polare som bygger badrum hela dagarna......
huggan: Lägga cementplattor funkar utmärkt. Gräv bort jorden och lägg grus eller makadam bara för att slippa växtlighet som kommer underifrån.
Thomas_Blekinge: Nej, inte isolera inåt. Jag vet inte vad isoblock kostar men ett alternativ är att mura upp två tunna skal med 2 dm emellan och isolera detta utrymme med frigolit eller mineralull. Pordrain på utsidan har förmodligen dåliga k-värden.
LtdRichard: Hoho, sluta rättshaverera i juridik-delen och hjälp till att bygga hus istället ;)
Villa vista: Kan inte en 10 cellplast funka och 60 mm armerad btg. Borde funka då plattan ej har konstruktionsfunktion.
Vanbeasten: [citat] Hur stor är tomten? Schakt - hur mycket? Pålning - hur mycket pålning krävs på just din tomt? Sprängning - sprängning kräver berggrund... men du skulle ju påla? Grov/finplanering - hur stor är tomten? Och vad ingår i finplaneringen? Utvändiga VA-arbeten - beror på vad just din kommun tar; för jag antar att du menar att koppla på din VA till kommunens VA? Övrig
Roev08: Min förra veckopostlåda skruvade jag fast med metallexpander i två murstenar om c:a 20 kg styck. Den var mer eller mindre integrerad i muren och satt som berget! Jag har förresten fått för mig att posten gillar den typen som öppnas innåt så brevbäraren inte behöver lyfta på en lucka..
Alko: [citat] Ok, kanske funkar det ändå. Men enligt nåt dokument från nån av tillverkarna, typ Essve etc, rekomenderade man kantavstånd 5-10 ggr diametern på hålet, vilket är 10 cm... Men kanske det var mer för draglaster. Ett alternativ är ju att köpa rostfri gängstång 10 mm, då räcker det ju att borra 12mm. Och så kör man mutter och bricka samt vinkeljärn, en egenbygd stolpsko
netram: Tack för svaren! Då fick jag min egen uppfattning om hur det ska vara bekräftad, perfekt. Rubbet måste rivas bort och göras om, för det är inte ett enda rätt nånstans... Armeringmatta som går in i cellplasten längs en hel kant. Järnen i kantbalken är najade *utanpå* villabyglarna. Inga 90-böjar i hörnen, några kantjärn är korslagda och ihopnajade i hörnen men vissa av järnen
OXYD: OK så då skall alla jord bort. Blir nog närmare 50 cm ner då. Tack för svar
Lns_: Kolla så muren är dränerad ordentligt. Jag hade slipat som ovanstående sa eller så kan du köra färgborttagningsmedel och högtryck, vilket går snabbt men rätt dyrt. Om du vill ha en annan yta kan du använda silikatputs i valfri färg. [bild]
ricebridge: [citat] Ja men precis. Det vill säga, om riskerna är så stora för proffsen, hur farligt är det inte då för oss amatörer? Nu vet jag inte exakt hur denna olyckan gått till, mer än vad som rapporterats. Men jag tror att de flesta av oss underskattar trycket och kraften i jordmassorna. Det gjorde iaf jag, innan jag började läsa på om saken för bara ett par år sen.
buspojken: Avstånd är de som avgör om du ska ha huset besiktat, är huset grundlagt på berg gäller 50 m, 75 Morän och 100 lera om ja inte minns fel, de har att göra med vibrations vågens utformning, även en riskanalys ska utföras, vibrationsmätningar ske på närliggande byggnader, Ja brukar alltid knalla runt och informera de närliggande om att sprängning kommer utföras, var de ska vända sig