Gott folk

Vid nyår flyttade vi in i vår villa från 1975. Efter att jag sedan dess har stört mig på att det inte rinner undan från vår garageuppfart bestämde jag mig idag för att undersöka saken närmre.
Efter att ha lyft på ett par av gatstenarna intill brunnens utlopp hittades därunder ett lager asfalt, utloppsröret gick in ca två cm under asfalten och därefter var det bara lera och geggamojja.
Troligtvis har där varit en stenkista, men denna är nu ordentligt igenslammad och jag tänker inte riva upp både gatsten och asfalt för att komma åt att gräva ur den.

Vad jag däremot VILL göra är att ansluta nytt rör på den befintliga brunnen och dra det en annan väg för att få med stuprörsvattnet i samma flöde, men jag hittar ingenting ens hos Rinkaby som verkar passa på gjutjärnsbrunnens 85mm-rör (ytterdiameter). Det borde ju finnas någon typ av stegmuff eller liknande som tar upp dimensionen till modern standard, tycker jag, men hittills har jag gått bet.
Ska man bara trä på ett 90mm-rör, eller hur bär man sig åt för att få en bra anslutning där?

Det är mycket möjligt att detta är en ganska korkad fråga, men jag ber er i såfall ha överseende med en okunnig, men entusiastisk, nybörjare.

Stoppa in 85 röret i ett 110 mm avlopssrör och fyll med grovt grus för du vill väl att det ska rinna in vatten och dränera.

Protte

Tack för svaren, allihop!

Andreas och Krilleman, den typen av muff-nippel-gummistrut som ni länkar till trodde jag var bara för inomhusbruk, men det går alltså bra att gräva ner dem också, ja?

Prototypen, ja... Jo, det är såklart en fördel om det dränerar lite där, det hade jag inte tänkt på. Det känns naturligt att vilja ha tätt i alla skarvar på ett avlopp, men så behöver det kanske inte vara i det här fallet. Bra tanke!

Jag tycker ni alla som ska göra dräneringen vattentät är fantastiska som jagar land och rike kring när vattnet kan rinna in vid sidan om.

Jaja.

Protte

Krilleman
Absolut ska dräneringen vara tätare än springan som blir om man trär på ett 110 rör! Stora hål på röret kan ju medföra stora materiella ting i samma storlek som hålet/springan.

I brunnen ska det ligga en sil som hindrar allt för stora saker att följa med. Hålen i silen till en gjutjärnsbrunn brukar vara max 1cm.

verkade vara OK att används den oxå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.