Jag har lite berg att ta bort brevid huset. Gjorde ett prov I helgen och borrade 40cm ner med 30mm borr och öste I snigeldynamit. Jag borrade med en lånad handhållen slagborr(proffspryl). Det va Inga problem att tugga ner 40cm men när man va lite oförsiktig så nöp det till och man vred typ av sig handen....

Ivrig som jag är funderar ja nu på om inte ett 90cm borr skulle kunna funka likväl som att hålla på att borra/snigla borra.....

Frågan är om dessa långa borr är anpassade för handhållna maskiner? s

Är det ett SDS-max-borr så passar det nog i den maskin du använder. Men akta handlederna. Du kanske kan börja med en kortare borr och sedan gå över till de längre?

Jag hade också jämfört med kostnaden för att leja bort jobbet. Spräcka berg är ju tungt och slitigt, och borrarna är inte gratis heller. Och gör du illa handleden så att du inte kan jobba ett tag så är du ju back flera gånger om ekonomiskt.

Det finns långa borrar med SDS fäste 1200 mm har jag i alla fall provat.

köpte ett borr på jula för 189kr som va 40cm långt. Borrat 20 hål och det funkar lika bra fortfarande (sds max förövrigt)

Dom råkar nämligen ha ett 90cm för 450kr eller nått som man blir lite sugen på...kan ju alltid börja med det ja har och byta efter 40cm så sliter jag lika mkt på dom. men.. det är ju frågan om det börjar nypa hela tiden pga att borret är så långt... svårt att hålla det helt spikrakt ju längre det är

byt aldrig borr finns risk att ett är mer slitet i diametern då knäcks hårdmetallen på det nya

• Gilla
Hollstens och 2 till
  • Laddar…
1036 skrev:
byt aldrig borr finns risk att ett är mer slitet i diametern då knäcks hårdmetallen på det nya
Tack! Dagens lärdom inkasserad :)

• Gilla
Hollstens
  • Laddar…
Jag har gjort en massa jobb med egen bensindriven bergborr. Min heter Pionjär, men liknande heter oftast Cobra. Med en sådan samt spräckkilar kan man bokstavligen rubba berg! En begagnad maskin i gott skick kan fås för under 20.000. Det låter mycket men nyttan är mycket stor om man har mycket sten och berg som ska bort från tomten.

Några erfarenheter:
- Jag har även arbetat med snigeldynamit av olika slag. Det är väldigt dyrt om man ska ha bort mycket sten och berg. Därtill tar det 1-2 dygn innan det händer något. Men spräckkilar går det på några minuter och man ser direkt hur det blev och kan justera om det inte blev bra.
- Spräckkilar är rätt dyra, men kan användas om och om igen. Därmed blir det sista hålet "gratis" (i förhållande till snigeldynamit) och kilarna blir "billigare" ju mer man jobbar.
- Stora stenar går som en dans! Mina största har kanske varit 2,5*2,5 meter. Direkt vansinnigt att spräcka med snigeldynamit - om man redan har borr och kilar.
- Berg är svårare eftersom berget inte har någonstans att "ta vägen" när man spräcker. Därför måste man göra en lodrät vägg och spräck sig framåt. I mitt fall har jag gjort en 5 meter lång rörgrav 70x70 cm. Ett väldigt sort jobb som tar lång tid. Men sprängning var i mitt fall inte möjligt pga ömtåliga näraliggande grunder.
- Det är inte bra för kroppen att hålla på för länge. En tankning ger cirka 20 min gångtid. Att köra en eller ett par tankar per dag är lagom.
- Cobra vibrerar och bullrar. Absolut! Men den vrider inte sönder handlederna på dig om den fastnar som en bil-/borrhammare gör! DSC_0735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns tryckluftsdrivna borrar som gör jobbet, så slipper du skaka som en dildo på Duracell batterier sen, finns på närmaste ramirent, slit inte ihjäl dig i onödan,
Dessutom finns hydrauliska spräckverktyg som underlättar

hmm bra tips. Jag ska iaf borra lika manga hål till så jag gör slut på snigeldynamiten som jag köpt. Hur funkar tryckluftsborr då? det är la ändå ett borr som roterar och kan nypa fast ?

Nja, man skakar rätt bra med en tryckluftsdriven också, kan jag säga. Men klart prisvärt att hyra ett borrpaket på t.ex Ramirent, komplett med kompressorkärra, borrmaskin och borr kostar väl ca 800:-/dygn vill jag minnas. Man hinner borra många hål på en dag.

Spräckkilar i all ära, de är bra till att spräcka fria stenar med. Men oslagbart är stenspräckning med krut, typ Simplexmetoden, särskilt när man kör i berg. Jag köpte ett kit och fick utbildning när jag skulle bygga garage, så jag är nu certifierad stenspräckare. Kurs och utrustning kostade ca 10 000:-. Sedan kostar patronerna förvisso en del, men ändå inte dyrare än snigeldynamit men mycket bättre. En av de stora fördelarna med krutspräckning är att stenen kommer loss, det blir inte bara en spricka som gör att det ändå kan vara svårt att få isär bitarna, utan de ligger i en lös hög efteråt. :)

Åsså är det ju kul när det smäller lite :)

• Gilla
Stureparken
  • Laddar…
jag har tänkt tanken att ta en krututbildning... finns en å annan knalle att ta bort på tomten...

Eller så ringer du en Sprängare så är problemet löst

Arne999 skrev:
hmm bra tips. Jag ska iaf borra lika manga hål till så jag gör slut på snigeldynamiten som jag köpt. Hur funkar tryckluftsborr då? det är la ändå ett borr som roterar och kan nypa fast ?
Jämför hur du håller en Cobra eller motsvarande bergborrmaskin med en borrhammare. Och så har en borrhammare betydligt högre slagfrekvens utifrån dess mindre tyngd.
Trodde att moderna borrhammare hade funktion för att förhindra att den snurrar men den kanske inte hinner slå till med så stora borr.

En modern Hilti maskin eller motsvarande har slirkoppling man man måste hålla i maskinen riktigt för det är ju rätt kraftiga grejer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.