Grund & Markarbeten
ola_: Jag ska höra med byggaren vad vi har för alternativ med snabbtorkande betong - läste lite om Rotbetong i övriga trådar på forumet. Mängden cellplast får vi se vad som mäktas med men jag tror snarare det lutar åt 10cm isodrän + 5cm cellplast eller enbart cellplast och då 10cm.
henkedenke: Om grundmuren är isolerad inifrån med tex cellplast kan man lägga plasten en bit upp på muren utan att fästa den, bara vika upp kanten ca 10 15 cm. Om muren är oisolerad kan det bli ordentlig kondens och det är bättre att den rinner ner under plasten så då lämnar jag ett litet mellanrum på ca 10 cm. Sätt igen alla ventiler och skaffa en riktig avfuktare är det bästa tipset.
Tonyberg: Vi har i nuläget ett något ojämnt källargolvet, 0-30mm. Tanken är att vi ska lägga spårad cellplast, vattenburen golvvärme och sedan ett trägolv på det. Vi behöver jämna av golvet och tycker att det blir lite dyrt att flytspackla nästan 30 kvadratmeter. Funderar på om man kan utjämna ojämnheterna med sand eller stenmjöl? Går det, vilket funkar bäst? Även tacksam för tips på
santos: Ska du lägga frigolit så bor du köra med xps dvs den riktigt hårda isoleringen. Nivel är kostsamt, bygger på höjden och tar en jävla tid. Och glöm inte de isolerade golvlisterna.
Jonas K: Googla IEG tillämpningsdokument plattgrundläggning. Där finns ett par räkneexempel.
Bo Berglund: Det kommer att se ut så här innan återfyllning efter gjutning. Eventuellt en rad plintar till i det övre utrymmet.: [bild] Sen är det alltså några gropar i undre delen som jag vill hindra att vatten samlas i genom att fylla med betong. Detta alltså innan återfyllning med singel. Det dränerar dåligt från groparna så et bästa är att fylla upp dem tror jag.
twallsten: Bygger nytt fritidshus med platta på mark, schaktar just nu och ska gjuta om en vecka, var det tänkt. Problemet är att jag inte har en k-ritning för grunden, detta skulle enligt byggaren enligt säljaren (suck) grundleverantören (Finja) ta fram när de tog fram grundpaketet. Men nu visar det sig att så inte är fallet, Finja vill ha 8' + moms för att ta fram grundritning. Detta kunde man
MH1001: Jo, klart plattan fördelar vikten. Men lasten på isoleringen blir ju ändå högre under tunga föremål, och då blir väl ändå även sättningen större där? Varför skulle man annars ha hårdare EPS där det ska stå bäranade innerväggar. Men man kan ju absolut fundera på om det verkligen krävs hårdare cellplast under vissa tunga föremål. Men finns det någon nackdel med att ha
fusion: Ok, det kan ju faktiskt vara ett alternativ att rentav köpa 2 st och ha en som reserv :) Entreprenören är övertygad om att det kommer att passera ytterst lite vatten pga att omgivningen är så väldränerad, får se när det börjar regna.
Arne999: Ska gjuta källargolvet och funderar på hur jag ska göra sista 10cm innan plattan är slut vid källardörren. I nuläget har jag låtit cellplasten gå hela vägen ut till ytterväggen men jag antar att jag måste kapa x atnal cm så det blir en betongkant Hur mycket behövs för att det ska hålla bra? 10 är min tanke men grundar sig inte i nått annat än en vag känsla :) [bild] funderar
Lutte: Om jag inte minns fel så betalde föredetta svärfar 180 000kr för plattan till sitt hus med 160boa komplett med va/golvvärme. Dock i Norrbotten som jag då hört är cirka 50% billigare än södra delarna.
Bergman90: Hej, Jag har påbörjat ett projekt att inreda svärföräldrarnas oinreda källare. Huset är byggt -46, det som hittills är gjort är att jag har rivitbort det gamla trägolvet som låg reglat direkt på betongplattan. Det finns ingen isolering utan är endast makadam och sedan en platta gjuten ovanpå, jag är nu osäker på hur jag ska fortsätta. Mina tankar är att på betongplattan nu
Helianthum: Hej! Vi håller precis på att köpa en tomt. Den ligger i en sydvästsluttning som är cirka 1:8. Norr om tomten blir lutningen betydligt brantare. Det är gjort en geoteknisk undersökning innan som visar att marken består av siltmorän. Ytligast ligger ett lager på 1,2 m som har mycket låg/låg bärighet och alltså måste schaktas bort innan man kan ställa dit ett hus vad jag förstår.
corre: Isoleringen är med för klädförrådet på sikt, så att det inte tillförs fukt. En mindre avfuktare att ju ta bort behovet av tillskottsvärme, mest att det hålls fuktfritt.
Thomas_Blekinge: För varmvatten skulle jag använda en lokal vv-beredare. Annars får du höga stilleståndsförluster. För varje liten skvätt vv som du tappar i garaget så fyller du röret med nytt varmvatten som sedan står där och kallnar. Dessutom tar det lång tid innan vv kommer ur kranen.
Arne999: JAg ska gjuta igen källaren i dagarna och tänker glätta förhand. Läst runt och inte fått nån riktig klarhet i hur man gör annat än "använd rivbräda och stål" typ... En stålpryl har jag köpt men vad är en rivbräda? Eller kanske snarare vilken rivbräda ska man köpa som lämpar sig till att handglätta 30kvm? har inte mkt känsla för vad man ska åstadkomma med detta moment...
Willy William: Hej Rickard. Gillar det jag ser. Är inne på samma bana med att hålla allt så enkelt som möjlighet. Jag tänker att så läng inte något organiskt finns i direkt närhet mot fukt så borde det gå vägen. Hur har det gått för dig såhär några år efter bygget? Ingen unken lukt etc? Med vänlig hälsning, Jens
Micke_81: På jobbet är det elslingor utanför portarna som man startar med en timer. Startar man den när man går hem på kvällen så är det upptinat på morgonen.
magnetens: Om inga extremt tunga saker ska placeras på golvet så behövs det inte någon högre hållfasthet än ex s80 för vanlig cellplast
Arne999: Nja s100 som är 100mm tjocka så finns det ju flera men s80 i 50 och 70mm finns bara i 120x60. Av vad jag har läst räcker s80 Det blir ju i vilket fall som massa mer skarvar om man kör med mindre skivor
Återfall: Jepp, den är 14kantig =) Blir nästan som ett stort lusthus. Ok, det vore verkligen toppen om det går att ha så pass lite som 5cm på sina ställen, det skulle innebära att den absolut högsta plinten skulle bli ca 55cm, kanske något högre. Bockningen till uppochnedvända U:n blir ju bra till de små plintarna, men tänker du att det funkar att göra på samma sätt på de större? Och har
Anonymiserad 157694: Håller på bygger källare i leca på betongplatta och funderar på hur jag skall gå till väga med isolering. Har skaffat cellplast och fuktisolerings plastmatta. Tänkte lägga cellplasten direkt mot leca på utsidan och sedan plastmattan utanpå, kommer inte att putsa något. Kommer detta att funka? Plattan sticker ej utanför lecablocken så jag kan lägga både cellplast och mattan enda
Arne999: Ska gjuta igen källaren nästa vecka och kommer gjuta ett 2.4x8m rum, 3,4x1,5 och 3.4x1.5 rum Ska nu padda men funderar ändå på när man egentligen behöver göra det (eller hur "intensivt" man behöver göra det)? Håller inte en tillräckligt liten platta av sig själv om underlaget skulle komprimeras något? Jag kommer dessutom lägga 10cm cellplast som fördelar tyngden ytterligare samt
hellohello: Men då är frågan om jag fattar trögt....=) ...jag vill gärna rama in stenläggningen med en sten av avvikande färg - grå på uppfarten och antracit lagd som en ram runt i motsatt riktning. Fråga är då om jag då, för att det ska bli bra, ytterst får ha kantstöden som sticker upp en bit, sedan min ram och sedan själva uppfarten? Många garageuppfarter man går förbi har bara själva
SBH: https://www.google.se/search?sourcei...ACg&gws_rd=ssl matnyttigt på denna sökning. även hänvisning till detta forum. och håll dig till en tråd. alla ser ditt inlägg ändå. samma forum bara annan avdelning
Anonymiserad 157694: Jag tänker lite som pelper säger. Jag funderade att jag skulle gräva in en bit på 2 ställen med ca 1.5m mellanrum, där murar jag upp 2 stöd åt kantbalken och golvet. Sedan gräver jag in mellan de 2 stöden så mycket som behövs, sedan gjuter jag trappan ner och murar sedan upp från trappan mot befintliga golvet med leca. Det är egentligen inte så svårt men såklart måste man vara
findus42: Gjut plintar upp t mark. Det tar någon helgdag och blir stabilt och bra. Bry dig inte om att försöka sätta fast stolpskorna när du gjuter. Väldigt lätt att de får en smäll vid gjutningen och sedan sitter de snett. Märk ut dem efterråt och borra istället. Fäst järnen med sluring eller svavel. Mätmetod ett: Laser Mätmetod två : snörslå Mätmetod tre : dra profiltråd och mät med