Ska ställa min badtunna direkt på mark, men innan det så ska jag på med lite makadam. Kan någon berätta för mig grovleken på stenarna jag ska lägga först och ska jag avsluta med ett lager mindre sten ? Finns så mycke storlekar på sten så jag är lite lost :/

Tack

Någon? Grus, kross makadam vad blir stabilast ? Ska även vara dränerande då vatten kommer spillas. Berätta även storlek på materialet

2 ton+ med vatten och människor i tunnan.. blir stenplattor överst för att fördela trycket

F
Makadam dränerar ju jättebra men det lever ju runt ganska ordentligt, blir ingen superfast hårdgjord yta. Skall du ha en riktigt hård yta så är det nån krossprodukt med nollfraktion, bärlager. Tex 0-40, 0-32, 0-18 eller nåt sånt men den dränerar inte alls som makadam.

Utan att veta riktigt hur du tänkt dig eller hur det ser ut så skulle jag kört på bärlaget till stor del och makadam på valda ställen (kanske med lite markduk) för dränering.

Skall du ha plattor hade jag eventuellt lagt dom på makadam som stockats av med ett tunnt lager finmakadam/flis tex 4-8 eller 2-5 men det går exakt lika bra att lägga plattor på bärlager och ett tunnt lager flis.

ju mer man läser om det ju svårare är det, var inställd på 8-16 makadam först men nu vet jag inte. kanske blir kross 0-18 får helt enkelt testa :)

Jag har tänkt ställa min tunna på backen efter snart två år på släpvagn (ögonsår). Eftersom min placering förmodligen inte blir permanent tänkte jag bara "testa" med att ställa tunnan på betongplattor (trädgårdsplattor) rakt på gräsmattan.

Om nu argumentet är att marken inte ska kunna "leva om" borde en gräsmatta vara bra för ändamålet då dess rotsystem stabiliserar marken, eller har jag otur när jag tänker nu?

En fördel med sand/grus/makadam är att man kan få den lutning på marken man vill ha, dvs med bottenventilen på lägsta punkt.

Min tunna har ungefärs en meters radie och baddjup, vilket ger en vikt på drygt tre ton på totalen! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.