Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus som hade en fuktskada på golv/vägg i en stort förråd med anslutning till huset. Försäkringsbolaget avslog ersättning med motivering att det kommit utav fukt från husgrunden. Min fråga är nu, om vi ska renovera om det rummet/förrådet måste vi göra något så att detta inte sker igen eller är det bara att lägga på nytt golv och vägg? Det är nämligen torrt nu.

harry73
Varför är fukten borta nu? Gjorde ni om dräneringen, eller försvann den bara för att det inte regnade så mycket senaste tiden?

Ärligt talat vet jag inte för det är så att vi inte tillträtt huset ännu. När vi var på visning sa mäklaren att fuktskadan antagligen berodde på ett vattenelement som läckt men försäkringsbolaget bedömde sedan att det är en långtidsskada som beror på fukt utifrån. Området är nu torrt där skadan är och jag är ännu inte jättehaj på hur det fungerar med husgrund osv.

Måste man dränera eller kan man iom att man gör om rummet lägga ett fukskydd på något vis?

Sen undrar jag också hur det fungerar med fukt från grunden? Torkar grunden av sig själv när det varit torrt ett tag, eller samlas det bara på?

Omöjligt att ge något vettigt svar på detta. Föreslår att du återkommer när ni tillträtt och det finns lite bilder och mer fakta.

Okej, då gör jag så. Vi ska tillträda om lite drygt en månad.

harry73
Har ni egen besiktningsman?

harry73
Om ni inte anlitade en egen besiktningsman och framförallt om mäklaren inte berättade om er egen undersökningsplikt och möjligheten att ta in egen besiktningsman skulle jag överväga att anmäla mäklaren eftersom hen är skyldig att informera er om undersökningsplikten och uppmuntra er att fullfölja den.
Har ni en besiktningsklausul i kontraktet, bör ni ta in en besiktningsman och diskutera husets skick inkl den fuktskadan.
Utan besiktningsklausul eller om tiden redan gick ut, är det inte bråttom och kan ni fokusera på fuktskadan och eventuella andra problem efter tillträdet.

om fukten kommer från grunden då kan den inte försvinna av sig själv. Stora regn variationer så att det påverkar fukten i stora grad tror jag inte på.
Troligen besik mannen varit ute o cyklat.

harry73
eller säljare som satt in en avfuktare innan visningen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.