Måste dräneringsslangen ligga på grus, eller går det bra att lägga den direkt på backen och lägga grus över? Hos mig la grävaren slangen direkt på marken och grus över. När jag förde det på tal sa han att ju vattnet kommer uppifrån.

Vad säger dräneringsexperterna? Är det risk att jorden underifrån täpper till rören?
 
Ja hoppas han la in röret i duk. Behöver inte vara grus under om röret ligger korrekt under husets grund.
 
Det är inte dränering under huset utan runt om, ingen duk.
 
Beror helt på vad som dräneras
 
larsson r skrev:
Beror helt på vad som dräneras
En gammal stockstuga som står på natursten.
 
då är det bra med singel under röret
 
shomakie skrev:
Ja hoppas han la in röret i duk.
Oerhört starkt att komma med ett så tvärsäkert påstående utan att känna till förutsättningarna.

Jag skulle vilja påstå att det är direkt felaktigt att lägga duk runt röret och att det är orsaken till att många dräneringar slutar fungera i förtid.

Duken är för tät och kan sättas igen.

Duken skall gå ner till schaktbotten där röret ligger i en singelbädd, men inte under röret.
 
Kvilla skrev:
Det är inte dränering under huset utan runt om, ingen duk.
shomakie menade att rörets höjdläge ska vara lägre än underkanten på sulan;
Teknisk ritning av byggdetalj för grundläggning med isolering, dränering och beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.