Grund & Markarbeten
hempularen: Vad skulle fördelen med skb vara? är det bara för att slippa köra vibrator?
Claes Sörmland: Är det inte så att en lyckad dränering av torvmark innebär att torven börjar brytas ned (den får syre). Marken sjunker.
Andreas_kalmar: Är nog bättre att inte lägga under dränering än att ha en pumpgrop nu när du kan välja
Oldboy: Beror också på golvmaterialet. Hur genomsläppligt det är för fukt, och om det finns ngn fuktspärr under golvet (det flytande). Ingen isolering?
SBH: [citat] oftast innefattar det två skivor en ute och en inne och skivor på mark. samt plastfolie
noone70: [citat] Det är ett hus från 1940 och det är inte en modern lösning :) Under "klacken" är det en del stora stenar och där under mestadels morän och kanske en del lera. Det får bli att slänta av, sen får firman debitera mig för det extra jobbet som uppstår för att ta bort släntningen näer de väl ska gjuta.
Blander: Bor i suterräng-radhus, betong från 60-tal. Är det meningsfullt för mig att dränera grund på sidan där nedervåning ligger under mark, även om inte mina grannar gör det? Eller är det nödvändigt att hela längan gör det samtidigt? Att det blir billigare om flera gör det samtidigt inser jag. Men frågan är om dräneringen rent byggtekniskt är lika verkningsfull även om den bara
JockeEriksson: Hej, Vi ska bygga ett Smålandsvillan Kalmar med eget garage på platta. Vi bygger en bit utanför Kungsbacka (Göteborg). Vägen lutar utanför huset och garaget ligger där vägen är ca 35,3m, husets entre är ca 35,8m och andra sidan av tomten (från garaget sett) är ca 36,2m. Tomten går alltså från 35,3m till 36,2m (en stigning på 0,9m). Vi tänkte först bygga på högsta punkten, dvs
Oldboy: Det är väl så man gör för att kontrollera om infiltration av avlopp kommer att fungera - gräver en provgrop på platsen för att se om vatten rinner undan.
Diablito: Jag har monterat både en vedbod och en altan på 200+ kvadrat på markskruvar. En skruv under vedboden har sjunkit, finns en tråd på forumet om det. Altanen står kvar där den ska. Min rekommendation är att skippa skruvarna till boden eller sätta dem relativt tätt. För altan funkar det bra.
henkepenk: Lappade en kvadratmeter så. Först några cm 0-18. Byggde egen jungfru med lite spillvirke. Stånkade runt, blev stenhårt. Fick fyllt min skottkärra med asfalt när de var i närheten. Hällde i, skyfflade ut, stånkade platt. Gränsen mot befintlig asfalt med nåt slags takpapp-primer. Blev över förväntan, även nu ett år senare.
eddiw: Kom ihåg att du behöver bygglov om muren överstiger 50 cm (eller vad det nu är) om muren är inom 4,5 meter från tomgräns.. Det bör du kanske kolla upp innan du börjar bygga iaf..
noone70: Grävningen gör vi själv
harry73: Har man öppen besiktningsklausul, kan man häva köpet utan att specificera anledningen, så ja det går. Poängen med besiktningsmannens hintande är att ni nu har utökad undersökningsplikt, och att ni i stort sätt aldrig kan hävda dolt fel för fuktrelaterade problem på entréplan. Det räcker för er del inte med en vanligt besiktning, ni behöver specialkompetens. Därför skulle man
Malten: De behöver inte pålas, då de står att det är morän med mycket storsten å ev närhet till berg, Så de räcker att gräva ut normalt, fylla å packa upp med bergkross, svårt å se om nu berget är grunt om de ev behövs sprängas, beroende på Shacktdjup.
Max79: okay men när man kommer högre blir det lite lurigare eftersom det blir högre att lyfta med spett, när det gäller träden så skall dessa bort eftersom rötterna trycker säkert ut stenarna precis som du säger Japp helt korrekt stenarna till vänster skall justeras inåt så dom blir stabilare han som gjorde stenmuren var säkert inget proffs men den har stått länge och har förmodligen
KnockOnWood: Nu handlar inte tråden om mitt golv, jag gav ett exempel på hur man kan göra med gott resultat. Visst klanka på, men har ni inget vettigt att säg som relaterar till trådskaparens frågor som omväxling? Jag klarar mig nog med mitt golv. Trådskaparen vill ha synpunkter på sitt. Var vänliga och koncentrera er på det!
roli: Är du osäker så kan du ju alltid tejpa skarven så hamnar det ingen betong där.....
tompaah7503: [citat] Absolut, då är man på den tillåtna sidan. Dock tror jag att det finns ett stort mervärde i att få med registreringsskylt på en besökande bil.
Jonatan79: Inga organiska material i grunden helst, din testbräda kan du byta mot en hydrometer som du köper på Classe eller Biltema tex. Ventiler öppna hela året, olika mycket luft beroende på typ av grund och mark. Om du inte har problem efter 100 år lär det inte bli heller...
Anna_H: Precis den tråd jag tänkte starta, så jag "lånar" den lite, och följer ditt bygge ;-) Dock är för vår del huset nedanför grannens, och likaså högsta punkten på klippdalen, så din lösning funkar inte för oss. Får nog bli utfyllnad med 0-18-mixen då. Blir kul att baxa de skottkärrorna nedför vår slänt. Inga höga klippor här, utan en slät istidshäll som altanen ska ansluta
Kaboff: [citat] Beror på lite fall till fall men, kilar behöver man slå på, och bända upp stenarna, med snigeln borrar du lika mycket eller mer än kilarna men om man gör rätt och låter det arbeta ifred blir det småsten i gämförelse,
Fagerholmen: Längesedan denna tråd var aktiv men jag försöker mig på en fråga till de som var med: Var det någon som testade att stämpla betong? Hur gick det? Köpte ni in formar eller kunde man hyra någonstans? Tacksam för återkoppling
SBH: [citat] egentligen behöver du få bort all löst. aå högtrycken? sen kan man ju vara mer noggran om du vill.
pelpet: Att skjuta in 40 meter kulvert i ett rör kan bli ganska jobbigt.. Jag är osäker på om det ens går. Då och då så dyker det upp kulvertrör på blocket till vettigt pris.
Nyfniken: Förlåt, vinkelkap och vinkelslip är samma sak i min värld. Jag har säkert fel. :D jag köpte Julas största och billigaste slip och en diamantskiva. Det blev hur bra som helst. Sätter du stenen precis efter det är asfalterat kommer de nog sätta sig lika mycket. I mitt fall så satte sig stenen mer än beräknat så det är inte exakt i nivå. Det är nog lättare för Skanska om du
bomm: Gick du vidare med detta? Är det annars någon som har erfarenhet av dessa element?
SvampSaft: Jaha okey, så inget som kostar nämnvärt mycket pengar då antar jag :) Tack för svaret!