19 116 läst ·
49 svar
19k läst
49 svar
Gjuta in vattenburen golvvärme, hur långt ner?
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Det ramlade bort en bit på slutet i din mening!Johannes Carlsson skrev:Visst är det så. Men det man kan få komfortproblem med är när vårsolen lyser in genom fönstren och ger en förhöjd temperatur.
Med ett mer välisolerat hus behöver inte plattan vara lika varm och då borde det kunna få mindre temperaturökning. Jag kan tänka mig att det är under så kort tid så det är möjligt att man inte märker någon skillnad
Jag kontrar ändå med att det inte är så mycket värre med solinstrålning på en platta gentemot en lätt konstruktion som svalnar snabbt.
En dag som denna är tex min platta 24 grader varm med en utetemp på +5 grader.
Förutsatt att "solproblemet" driver upp temperaturen över 24 grader(vilket den snabbt gör oavsett golvkonstruktion)
så är ju båda konstruktionerna tillbaka på att bli av med samma mängd överskottsvärme.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Råkade trycka på skicka knappen när jag höll på att skriva 
Jag tänkte att det borde bli mindre problem med en tung platta eftersom temperaturen i den inte höjs lika mycket för samma effekt på solinstrålningen. Det var själva energitillförseln från värmesystemet jag tänkte man kunde minska med snabbare värmesystem. Så inte temperaturen i plattan höjs för mycket.
Jag tänkte att det borde bli mindre problem med en tung platta eftersom temperaturen i den inte höjs lika mycket för samma effekt på solinstrålningen. Det var själva energitillförseln från värmesystemet jag tänkte man kunde minska med snabbare värmesystem. Så inte temperaturen i plattan höjs för mycket.
Patrik,
länken jag grävde fram gällde att projektera passivhus och nära 0-hus, och det är väl inte det vi talar om här??
Dessutom undrar jag över detta?
"Med en gjuten platta så utgör den ju både klimatskal och värmesystem(radiator)."
Menar du att plattan ska utgöra klimatskal? Rimligtvis är det väl isoleringen UNDER plattan som utgör klimatskal??
Jag har ju då ingen "platta" i din mening, men här är mina värden och jag har då ingen golvtemp på 24C för att uppnå den rumstemp jag vill ha.
+4C utomhus
18,8C inomhus
23C framledning
22C returledning
19C i ytskiktet på golven
en aning under vad jag gillar i rumstemp eftersom den är inställd på 19,5C, men jag har inte eldat på nån dag utan körbara på elpatron.
En yttemp på 24C skulle ge mig alldeles för hög rumstemp för att jag skulle gilla det.
länken jag grävde fram gällde att projektera passivhus och nära 0-hus, och det är väl inte det vi talar om här??
"Med en gjuten platta så utgör den ju både klimatskal och värmesystem(radiator)."
Menar du att plattan ska utgöra klimatskal? Rimligtvis är det väl isoleringen UNDER plattan som utgör klimatskal??
Jag har ju då ingen "platta" i din mening, men här är mina värden och jag har då ingen golvtemp på 24C för att uppnå den rumstemp jag vill ha.
+4C utomhus
18,8C inomhus
23C framledning
22C returledning
en aning under vad jag gillar i rumstemp eftersom den är inställd på 19,5C, men jag har inte eldat på nån dag utan körbara på elpatron.
En yttemp på 24C skulle ge mig alldeles för hög rumstemp för att jag skulle gilla det.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Okej sista rundan!lat skrev:Patrik,
+4C utomhus
18,8C inomhus
23C framledning
22C returledning
1. Diskuterar vi inte den mest ekonomiska förläggningen av golvvärme?
Och då är väl alltid målet att nå så nära ett nollenergihus som möjligt? Så länken finner jag högst aktuell i ämnet.
2. Vilka delar som du tycker bildar ett komplett klimatskal är jag inte intresserad av...anser du att enbart det isolerande skiktet utgör detta så har vi väldigt frångående åsikter.
3. Jag har 22.5 grader inne, sällan mer, aldrig mindre.
Som svar på Trådskaparens inledande fråga säger jag altså:
- Gjut in golvärmen lågt i plattan, isolera den väl.
Har du 70.000+kronor du vill köpa mer cellplast för så lägg den under plattan...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenburen GV rörfördelning ok?
Värme allmänt -
Gjuta in vattenburen golvvärme i bänkskiva
Byggmaterial & Byggteknik -
Vattenburen golvvärme, gjuta in eller kan man ha spårskiva?
Badrum -
Gjuta in vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Jag ska lägga vattenburen golvvärme i hallen och tänker gjuta in en plastslang...
Frågor och svar om värme