4 650 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Nybyggt hus. Frågor om torktid mm. av betongen.
Har ett alldeles nybyggt hus.
Det är i princip väderskyddat och isolerat i skrivande stund. Isoleringen på "vinden" blåstes upp igår.
Plattan gjöts sent i höstas så den har ju inte torkat tillräckligt än.
Golvvärmen kopplas på provisoriskt inom 1-2 veckor.
Satte in en liten värmefläkt idag för att börja värma/torka upp betong, virke mm.
Hur varmt är det lämpligt att ha i huset?
- Hur länge måste betongen torka innan man kan börja med golv och sånt?
Det borde ju ha torkat en del fram till nu. Plattan har varit is och snöfri i ungefär en månad.
Innan tak och väggar kom upp var det snö på plattan. Det låg även en pressenning ovanpå.
- Kan man lägga tex. klickgolv tidigare än våtrumsgolv?
Det är i princip väderskyddat och isolerat i skrivande stund. Isoleringen på "vinden" blåstes upp igår.
Plattan gjöts sent i höstas så den har ju inte torkat tillräckligt än.
Golvvärmen kopplas på provisoriskt inom 1-2 veckor.
Satte in en liten värmefläkt idag för att börja värma/torka upp betong, virke mm.
Hur varmt är det lämpligt att ha i huset?
- Hur länge måste betongen torka innan man kan börja med golv och sånt?
Det borde ju ha torkat en del fram till nu. Plattan har varit is och snöfri i ungefär en månad.
Innan tak och väggar kom upp var det snö på plattan. Det låg även en pressenning ovanpå.
- Kan man lägga tex. klickgolv tidigare än våtrumsgolv?
Är nog ingen större skillnad mellan vad du ska lägga på golvet, är ju plast under klickgolv och det blir ju inte så bra om man stänger in fukt där.
Vi väntade 6 månader från gjutning, ungefär hälften utan värme och sen runt 20 grader och 2 luftavfuktare, blir rätt många liter vatten om dagen.
Vi hade dock vädertätt hus 2 veckor efter gjutningen.
Vi hade ganska svårt att hålla en jämn temperatur med byggfläktar när det var mitt i vintern, det gick väldigt upp och ner i yttertemperatur, var nog -20 som kallast och +5 som varmast.
Vi väntade 6 månader från gjutning, ungefär hälften utan värme och sen runt 20 grader och 2 luftavfuktare, blir rätt många liter vatten om dagen.
Vi hade dock vädertätt hus 2 veckor efter gjutningen.
Vi hade ganska svårt att hålla en jämn temperatur med byggfläktar när det var mitt i vintern, det gick väldigt upp och ner i yttertemperatur, var nog -20 som kallast och +5 som varmast.
Kan jag mäta fukten själv med. tex ett hyrt mätinstrument? Jag vet att det inte är optimalt.
Om 1-2 månader börjar det bli dags att lägga in golven och då vill jag veta om betongen är tillräckligt torr.
Nu har jag en värmefläkt och en luftavfuktare, Har ungefär 10-15 grader i huset.
Om 1-2 månader börjar det bli dags att lägga in golven och då vill jag veta om betongen är tillräckligt torr.
Nu har jag en värmefläkt och en luftavfuktare, Har ungefär 10-15 grader i huset.
de är relativt lätt att räkna på om betongen är korrekt RF för att lägga golv om man vet lite ingående parametrar.
parkett Rf = 90 & matta Rf= 85%, finns klart undantag men en generell regel.
så självklart skiljer de på parkett och andra golv.
kan räkna på de snabbt om du vill om du skickar över givna parametrar.
parkett Rf = 90 & matta Rf= 85%, finns klart undantag men en generell regel.
så självklart skiljer de på parkett och andra golv.
kan räkna på de snabbt om du vill om du skickar över givna parametrar.
Japp, du kan mäta själv.bryggstun skrev:
Ska du få något i närheten av någon säkerhet och noggrannhet ska du mäta i borrat mäthål och med en RF-givare.
Här har du info:
http://www.rbk.nu/ladda-ner--bestall/fuktmatningsmanual__36
Om jag förstått saker rätt så ska man mäta enligt RBK.
Jag skulle vilja göra ett prov för att veta hur torr plattan är innan jag tar hit en kontrollant.
Måste jag ta hem en kontrollant?
Är det någon som har använt alfasensors "fuktstickan"?
Vilka alternativ finns?
Jag skulle vilja göra ett prov för att veta hur torr plattan är innan jag tar hit en kontrollant.
Måste jag ta hem en kontrollant?
Är det någon som har använt alfasensors "fuktstickan"?
Vilka alternativ finns?
bryggstun skrev:
Just btg är de inte godkänt att mäta själv om du vill ha de dokumenterat om något skulle hända osv.
det rekommenderar jag att du vill annars kommer du få de emot dig från alla leverantörer vid fuktskada eller liknande.
Men jag rekommenderar att göra som du nämner att mäta själv först så när du får godkända värden själv så tar du dit kontrollant så slipper du eventuella extra kostnader.
är väldigt enkelt att mäta RF i betong. borra ner foderrör (behöver endast göras en gång) sedan kan du mäta i dessa hur många gånger du vill med Exempelvis Promtimeter samt RF-givare.
detta finns att hyra.
tänk bara på att du ska mäta i riskkonstruktioner för de kommer kontrollanten göra, alltså olika djupt beroende på varför du mäter RF i betong samt olika % beroende på vad du ska lägga för ytskikt
Jag pratade med försäkringsbolaget och han sa att jag kunde lägga klickgolvet ganska snart.
Han menade att det är dom moderna limmen som ställer till det när det är fuktigt och klickgolv (troligen linoleum) ska ju inte limmas. Den lilla fukt som finns kvar går igenom plasten och golvskivorna.
I teorin och enligt beräkningarna så är golvet "torrt" i maj så jag väntar nog med våtrummen till dess.
Ska prata med cramo eller liknande firma och höra vad dom har så jag kan göra en egen mätning.
Han menade att det är dom moderna limmen som ställer till det när det är fuktigt och klickgolv (troligen linoleum) ska ju inte limmas. Den lilla fukt som finns kvar går igenom plasten och golvskivorna.
I teorin och enligt beräkningarna så är golvet "torrt" i maj så jag väntar nog med våtrummen till dess.
Ska prata med cramo eller liknande firma och höra vad dom har så jag kan göra en egen mätning.
Klicka här för att svara