4 407 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Betong till husgrund, betongbil i Stockholm?
Hej bästa Byggahus.se!
Vi behöver ca 6,2m3 betong till vår husgrund på 25kvm.
Byggaren sa att det skulle kosta drygt 20.000kr (självkostnadspris).
Dock läste jag att det ska kosta ca 1300kr/m3. Tänkte be om lite offerter själv.
Har ni någon erfarenhet eller tips av betongbilar i Stockholm, vart man kan beställa?
Vilken betongtyp rekommenderar ni? (husgrund från Leif Tjällden AB)
Tack!
mvh :wow:
Vi behöver ca 6,2m3 betong till vår husgrund på 25kvm.
Byggaren sa att det skulle kosta drygt 20.000kr (självkostnadspris).
Dock läste jag att det ska kosta ca 1300kr/m3. Tänkte be om lite offerter själv.
Har ni någon erfarenhet eller tips av betongbilar i Stockholm, vart man kan beställa?
Vilken betongtyp rekommenderar ni? (husgrund från Leif Tjällden AB)
Tack!
mvh :wow:
Nu är jag inte alls insatt i betongpriser, men vad ingår i det pris du läst, och vad ingår i byggarens uppgifter?
Jag menar, det är ju inte bara priset för själva betongen, sen tillkommer pris för frakt (ofta km-baserat), kostnad för personer som ska vibra, sloda och ev. glätta betongen, kanske även kostnad för pump om inte betongbilen kan köra ända fram, osv.
Jag menar, det är ju inte bara priset för själva betongen, sen tillkommer pris för frakt (ofta km-baserat), kostnad för personer som ska vibra, sloda och ev. glätta betongen, kanske även kostnad för pump om inte betongbilen kan köra ända fram, osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Priset på 1300/kbm. Låter som rena priset för själva betongen. Sedan tillkommer transport. Jag har själv bara beställt betong en gång för 6 eller 7 år sedan. Då har jag för mig att jag betalade 3 500 för en kbm inklusive transport. Jag behövde inte någon pumpbil, det räckte med ränna från bilen.
Vilken betongtyp du behöver bör framgå av konstruktionsunderlaget för grunden.
Jag har även fått betong via byggare, det var lite billigare med byggarens rabatt än när jag senare köpte själv. Ofta har byggaren dessutom bra kontakt med betongleverantören, så de fixar att exakt rätt betongtyp levereras vid rätt klockslag. Det kan skilja lite i blandning beroende på temperatur vid gjutningen, om det regnar, skall det gjutas trappsteg blandar de i en tillsats som gör betongen mer segflytande osv. Min betongleverantör sade att de alltid gör betongen lite mer "långsam" om det är en hempulare som beställer (man får längre tid på sig innan det härdar).
Vilken betongtyp du behöver bör framgå av konstruktionsunderlaget för grunden.
Jag har även fått betong via byggare, det var lite billigare med byggarens rabatt än när jag senare köpte själv. Ofta har byggaren dessutom bra kontakt med betongleverantören, så de fixar att exakt rätt betongtyp levereras vid rätt klockslag. Det kan skilja lite i blandning beroende på temperatur vid gjutningen, om det regnar, skall det gjutas trappsteg blandar de i en tillsats som gör betongen mer segflytande osv. Min betongleverantör sade att de alltid gör betongen lite mer "långsam" om det är en hempulare som beställer (man får längre tid på sig innan det härdar).
Klicka här för att svara