hej!

har murat en ny grundmur under kåken. 3 stenar högt, dvs ca 60 cm.

jag tänkte putsa den för att det ska bli lite finare.

vilket bruk ska jag köpa?

har hört putsbruk A men stämmer det?

vill gärna ha "allt i ett" i säcken för att slippa sålla sand osv...

K
A under mark, B och C ovan mark.
Till sockel hade jag använt A även om det ligger ovan mark.

Allt i ett kommer du nog inte undan, Lecan skall grundas med rödgrund.

det kommer delvis fyllas mot med grus... så då kan det nog stämma med A bruk.

vad är rödgrund?

KjellTimell skrev:
A under mark, B och C ovan mark.
Till sockel hade jag använt A även om det ligger ovan mark.

Allt i ett kommer du nog inte undan, Lecan skall grundas med rödgrund.
Jag är rätt säker på att rödgrund är rödfärgat cementbruk A, och det brukar användas rätt tunnflytande för att ge ett jämt sugande underlag för det vanliga B eller C bruket man toppar med.

okej, men tror jag skippar rödgrunden... kör bara på ett puts, det är så lite som ska putsas

Gillar när folk frågar om hur de ska gå till väga, får ett riktigt svar och sedan: "okej, men tror jag skippar rödgrunden..."

frågade väl bara vilket bruk jag skulle använda?

gillar när folk verkligen tillför något i diskussioner

Här finns en beskrivning som förespråkar tunngrundning först med putsbruk A. Sen kan man gå vidare med antingen putsbruk B eller C. Lämpligen i 2 lager (utöver grundningsputsen). Detta för att undvika att fogar syns igenom putsen senare.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5007-1.pdf

Finja har fler metodbeskrivningar på sin sida och det har säkert andra putstillverkare också.Försök hitta en beskrivning som är skriven av tillverkaren av det putssystem du vill använda dig av.

Om det är Webers system du vill använda finns beskrivning här. De förespråkar också en tunngrundning med rödgrund.

https://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/teknisk-information/utforande/puts-pa-leca-reg.html

Det är ändå lite jobb med att putsa och då är det lämpligt att följa tillverkarnas beskrivningar så att man slipper göra om det alltför snart igen.

förstår att det är noga på stora fasader etc.

jag står i valet och kvalet om jag ska putsa eller inte..

så för mig blir det att slaska på nån sorts puts. och om jag bara ska välja ett så borde det bli A

kommer heller inte näta något

EDIT:
tack för ditt genomgående svar -RB- jag var nog dålig att beskriva vad jag skulle göra från början...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.