2 094 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Det bidde 6000 kr / kvm
Vad ska man säga?
Beställde 2 plattor för tillbyggnad 20 kvm samt 16 kvm.
Muntligt pris, 100 t kr - rot så att betala blir ca 70-80 kr.
Beställde och till slut kommer det igång, efter älgjakten.
Under arbetes gång så läggs allt fler moment på mig som beställare.
Du får isolera
Du får dra vatten o avlopp
Du får armera
Du får fixa gjutningen
Där till ständiga förseningar och ombokade snickare ..... för mig.
Till slut står grunden där och priset är nu på dryga 6 tkr / kvm ink moms och det är ju en viss skillnad vad som ses från början. Knappa 3000 kr/kvm
Det fina är at tvi bara hade ett muntligt avtal mellan mig som privat person och entreprenören.
Nu säger leverantören att det blev så här mkt och det är bara att betala!
Beställde 2 plattor för tillbyggnad 20 kvm samt 16 kvm.
Muntligt pris, 100 t kr - rot så att betala blir ca 70-80 kr.
Beställde och till slut kommer det igång, efter älgjakten.
Under arbetes gång så läggs allt fler moment på mig som beställare.
Du får isolera
Du får dra vatten o avlopp
Du får armera
Du får fixa gjutningen
Där till ständiga förseningar och ombokade snickare ..... för mig.
Till slut står grunden där och priset är nu på dryga 6 tkr / kvm ink moms och det är ju en viss skillnad vad som ses från början. Knappa 3000 kr/kvm
Det fina är at tvi bara hade ett muntligt avtal mellan mig som privat person och entreprenören.
Nu säger leverantören att det blev så här mkt och det är bara att betala!
Jag har inte stenkoll på juridiken. Men är det inte kundens version som gäller om det inte finns något skriftligt? Nivån måste ändå vara rimmlig. Men 100000kkr låter i mina öron som rimmligt. Särskilt som du fått stå för mycket jobb.
Tack för dina synpunker. kvm priset tycks ligga på 2-3 t kr/kvm. Mindre plattor det högre beloppet. Här blev det dubbelt upp!D Daniel 109 skrev:
Skulle jag sedan lägga dit min egen tid på jobbet så går det upp 1000 kr till / kvm.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Som sagt, att det inte finns något skriftligt avtal är hantverkarens problem, inte ditt.
En fråga som kan vara bra för dig att reda ut, det muntliga priset, var det ett fast pris, eller var det ett uppskattat pris för löpande räkning?
Om du har fått ett fast pris på 100' så gäller det oavsett om hantverkaren jobbat upp 70 000 eller 250 000. Med tanke på att du själv fått göra saker som borde ingå i det fasta priset, så borde du kunna pruta även det fasta priset.
Om det var ett jobb på löpande räkning, så får hantverkaren debitera för faktiska timmar, och faktiskt materialpris. Och slutnotan blir vad den blir. Men om hantverkaren har givit en uppskattning av vad priset kommer att bli så får den överskridas med max 15%.
En fråga som kan vara bra för dig att reda ut, det muntliga priset, var det ett fast pris, eller var det ett uppskattat pris för löpande räkning?
Om du har fått ett fast pris på 100' så gäller det oavsett om hantverkaren jobbat upp 70 000 eller 250 000. Med tanke på att du själv fått göra saker som borde ingå i det fasta priset, så borde du kunna pruta även det fasta priset.
Om det var ett jobb på löpande räkning, så får hantverkaren debitera för faktiska timmar, och faktiskt materialpris. Och slutnotan blir vad den blir. Men om hantverkaren har givit en uppskattning av vad priset kommer att bli så får den överskridas med max 15%.
H hempularen skrev:Som sagt, att det inte finns något skriftligt avtal är hantverkarens problem, inte ditt.
Tack för stärkande svar.H hempularen skrev:Som sagt, att det inte finns något skriftligt avtal är hantverkarens problem, inte ditt.
Priset var fast och det som skulle tillkomma var att grusa upp för betongbil som ej har påvisats på ngt sätt.
Bra hantverkare, men brister i detta med koll på läget och dialog.
Jag undrar stillsamt, säger få kunder ifrån?
Klicka här för att svara