Jag ska bygge an stuga i fjällen 80m2 + altan där det är 2m tjäldjup!
Kommer att (lyfta dit) bygga den på 3st kontorsbodar med stålram dvs 8,5*3m, min fundering nu är vad jag ska göra för grund?

Platta på mark ser jag inte som ett alternativ eftersom j ag ska lyfta dit bodar med redan befintligt isolerat golv (ska också tilläggsisolera golvet underifrån).

Dom alternativ jag funderar på är:
* färdiga plintar (1,5m med en fot på 1x1m)
* Krypgrund men tjälldéns materialpaket: http://www.tjallden.se/produkter/krypgrund-uteluftsventilerad/
* Gjuta sula samt mura krypgrund

/Ulf

L
Är det djupt till berg ? bäst är väl om det finns på rimligt djup och ankra betongplintar i det

Alternativ 1 och 2 bör fungera, medan 3 är olämpligt. Vad som är bäst och billigast bedömer du nog bättre själv.

Varför alt.3 olämligt?

Tror det är långt till berg, men en del block och sten/grus är det.
Är också en väldigt slutande tomt. Kanske 2m skillnad så det blir mycket schakt!

Hur bör jag bäst montera plintarna, med avseende på isolering och drännerande material?

L
Har ingen direkt erfarenhet av kölder som kommer på din plats , kan tänka mig svårt att få till det med tjäle och kallt under huset , det som jag för min del skulle se som alternativ är att dubba i berget , då står det kvar med -30 i backen , men som du säger kan vara långt dit , måste finnas några andra som byggt omkring och fråga hur dom gjort , det blir erfarenhetsmässiga svar , och inte på distans som kan varar tyckande

Alternativ 3 är olämpligt eftersom det innebär en konventionell krypgrundslösning som inte fungerar med dagens isoleringsmängder. Alternativ 1 tolkar jag som att grunden är helt öppen. Eftersom Tjälldéns lösning nog kräver ett relativt plant underlag är antagligen alt 1 bäst. Skall du använda prefab plintar måste dessa ha dels ett plant underlag, kanske platsgjutet samt en förankring i sidled i form av en dubb ellerliknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.