11 302 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Täta mellan platta och syll för ventilerat golv
Jodå det rullar på... sakta men säkert.
Hade planer på att attackköra på semestern, men det var inte regeringen riktigt förtjust i, så det blev lite lågfart...
Skulle till att gjuta igen alla håligheter, men fick inte bort allt löst... biltemas superdammsugare satte igen efter sådär 23 sekunder...
Ska helghyra en stoftavskiljare och samtidigt en giraff för att slipa bort gammal tapet från väggarna, samt sugar bort så jag kan gjuta igen håligheterna.
Efter det blir det finputsning (själv eller lejer bort), och målning.
SEN kommer jag gå på och köra golvet ☺️
Hade planer på att attackköra på semestern, men det var inte regeringen riktigt förtjust i, så det blev lite lågfart...
Skulle till att gjuta igen alla håligheter, men fick inte bort allt löst... biltemas superdammsugare satte igen efter sådär 23 sekunder...
Ska helghyra en stoftavskiljare och samtidigt en giraff för att slipa bort gammal tapet från väggarna, samt sugar bort så jag kan gjuta igen håligheterna.
Efter det blir det finputsning (själv eller lejer bort), och målning.
SEN kommer jag gå på och köra golvet ☺️
Hittade en regel som var nergjuten i plattan och gick upp en bit i väggen (tror jag) och den var duktigt röten. Försökte komma åt och bryta upp allt ur plattan men fick inte bort att då man inte kommer åt. Fick bort en 3-4 cm ner dock.
Går det att vara gjuta igen det där hålet, eller kommer mögel kunna ta sig igenom betongen?
Går det att vara gjuta igen det där hålet, eller kommer mögel kunna ta sig igenom betongen?
Då har det varit lite upp och ner. Har frågat på att få väggarna bättringsputsade samt att få håligheterna tätade av en firma här i stan.
Istället för att lägga ut dom 15kkr som det jobbet skulle kosta (inte okristligt dyrt ändå tycker jag) så funderar jag på om det är så krångligt att fixa det själv ändå.
Fick tidigare råd om att blanda betong (fin??) tjockt och "tjoffa" på betongen.
Om man tittar på bilderna först i tråden kan man se att vissa ställen är det håligheter bakom befintlig betong, och där kommer jag ju inte åt att "tjoffa".
Att smälla upp formar och hälla i betong, är det ett mycket krångligare moment?
Då fyller jag ju garanterat ut alla håligheter och får till min "täta låda"
Hur får jag formen i så fall tät mot befintlig ojämn platta?
Skall man använda primer, eller räcker det med att förvattna?
Istället för att lägga ut dom 15kkr som det jobbet skulle kosta (inte okristligt dyrt ändå tycker jag) så funderar jag på om det är så krångligt att fixa det själv ändå.
Fick tidigare råd om att blanda betong (fin??) tjockt och "tjoffa" på betongen.
Om man tittar på bilderna först i tråden kan man se att vissa ställen är det håligheter bakom befintlig betong, och där kommer jag ju inte åt att "tjoffa".
Att smälla upp formar och hälla i betong, är det ett mycket krångligare moment?
Då fyller jag ju garanterat ut alla håligheter och får till min "täta låda"
Hur får jag formen i så fall tät mot befintlig ojämn platta?
Skall man använda primer, eller räcker det med att förvattna?
Pröva att blanda till lite betong i en hink, förvattna vägg/golv, klafsa på. Detta första lager ska fylla ut, men lämna ngn cm eller två för ytterligare ett påslag. På detta sätt blir det inte kritiskt med utförandet/finishen, vilket är bra när man tränar upp sin förmåga. Upprepa med små satser, så kommer du ganska snart att få en känsla för betongkonsistensen och vad som fungerar. Det är betydligt lättare att förstå och känna in sig på handhavandet genom praktisk träning än genom läsning när det gäller gjuta, mura & putsa. Pröva utan formar, tror att det är lättare, snabbare och blir bättre. För att säkra att betongen tränger in och fäster djupt in så använd fogslev eller smal träpinne att pressa och kladda runt med.
Kör hårt med trial and terror.
Kör hårt med trial and terror.
Hmm, tror jag BÖRJAR med att tjoffa på ändå. Har ändå öppnat en säck finbetong, så kan ju lika gärna köra på lite med det. Har köpt 2 säck expander för den tidigare tänkta formningen, men väntar med den nån dag.
Förvattna gör man helst dagen innan förresten?
Sen en till liten fundering.
Putsade lite sprickor och det gick ju finemang. Blandade ganska löst och snärtade på (med varierande resultat förstås). Frågan om jag var för snabb att på på med puts brädan dock. Ska man låta putsen torka lite innan man ger sig på med den.
Avverkade lite väl mycket i sprickorna...
Förvattna gör man helst dagen innan förresten?
Sen en till liten fundering.
Putsade lite sprickor och det gick ju finemang. Blandade ganska löst och snärtade på (med varierande resultat förstås). Frågan om jag var för snabb att på på med puts brädan dock. Ska man låta putsen torka lite innan man ger sig på med den.
Avverkade lite väl mycket i sprickorna...
Klicka här för att svara