5 486 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Fylla på gårdsgrus på uppfart?
Hej!
Behöver råd kring vår uppfart/parkering. Ca 8 x 4m, nu med makadam 8-12 (tror jag).
Skulle dock vilja få upp nivån på ytan, då den ligger mkt lågt jmf vägen/trottoaren utanför. Någon som har erfarenhet av sådant? Min tanke var att lägga på 10cm bärlager (typ bergkross 0-16), markvibrera och sedan lägga på ny makadam/gårdsgrus. Kommer det hålla bra för bilparkering?
MVH Erik.
Behöver råd kring vår uppfart/parkering. Ca 8 x 4m, nu med makadam 8-12 (tror jag).
Skulle dock vilja få upp nivån på ytan, då den ligger mkt lågt jmf vägen/trottoaren utanför. Någon som har erfarenhet av sådant? Min tanke var att lägga på 10cm bärlager (typ bergkross 0-16), markvibrera och sedan lägga på ny makadam/gårdsgrus. Kommer det hålla bra för bilparkering?
MVH Erik.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Det håller utmärkt. Kallas ibland för slitlager.
Jag har så på min nerfsrt samt parkering
Jag har så på min nerfsrt samt parkering
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Du kan också använda 0-32 som är lite stabilare om det blir mer än 10cm
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Annars är det bra med kalkkross. De blir mycket stabilt på en uppfart eller parkering.
Tack för råd!
Min farhåga var att det skulle bli instabilt pga jag lägger bärlagret på ett lager gårdsgrus.. Dvs borde jag eg skotta bort allt gårdsgrus..?
Tänkte 0-16 då jag ska skotta manuellt dvs ingen grävare.
Min farhåga var att det skulle bli instabilt pga jag lägger bärlagret på ett lager gårdsgrus.. Dvs borde jag eg skotta bort allt gårdsgrus..?
Tänkte 0-16 då jag ska skotta manuellt dvs ingen grävare.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Tror inte det är någon fara om du passar det. Det blandas med ditt nya och blir hårt. Men har du möjlighet så låt en grävare fösa undan ditt gårdsgrus och lägga ut 0-32 så behöver du inte köpa nytt gårdsgrus.
Snabbt enkelt jobb som inte kostar mkt mer än ett lass gårdsgrus
Snabbt enkelt jobb som inte kostar mkt mer än ett lass gårdsgrus
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Det går skotta 0-32 för hand ☺ Jag gjorde det på 3 lastbilar men skulle inte göra om det..