hej alla

Har nyborrat efter vatten på 75m djup och har ett överskott av mycket bra vatten som jag måste dränera bort. Slangen är på 32mm
Har tänk mig göra en "sandfälla" har ni nå tips på hur jag ska få tillväga. Skulle helst vilja återanvända det
 
L
Det är med andra ord ett övertryck så det rinner över foderröret ovan mark
 
Det är precis så som övertryck i en nyborrad brunn manifesterar sig, det rinner över kanten :)

Innan ni gör större investeringar i något för att ta hand om detta vatten, avvakta för att se om övertrycket består, det kanske inte varar så länge, och det kan dämpas av normal förbrukning. Det finns ingen naturlig dränering att koppla det till så länge, eller ett dike?
 
Om trycket inte är för stort finns det bra tätande foderrörslock. Jag har ett själv till mitt bergvärmehål som sprutar upp vatten. Såhär ser en variant för dricksvatten ut:
3450751.jpeg
 
Tack för alla svar

Jag har inget dränering runt huset så måste leda bort röret en bit. Som videon visar så har jag en " brunn" där gamla borrhålet är . Det är ett överskott av vatten från det nya hålet som har en slang till gammla borrhålet. men det hinner inte ta undan så det blir översvämnling.

Det jag tänkte att forsätta gräva "bakom" gamla brunn vid altan ( ni ser på videon vad jag menar :)

:)
 
L
Är det meningen att det nya hålet ska användas i stället för den gamla brunnen , är det rätt tänk av mig , Har övertrycket avtagit eller är det samma , i bland slutar det av sig själv.
Efter som det är övertryck så kan det transporteras bort någon stans i ett dike eller slänt , vart som helst genom en slang , är det då bra fart på det så kommer det inte att frysa , men bli ganska häftigt med is där det släpps ut , ni bor ju på den breddgraden med kyla
 
L Liteavvarje skrev:
Är det meningen att det nya hålet ska användas i stället för den gamla brunnen , är det rätt tänk av mig , Har övertrycket avtagit eller är det samma , i bland slutar det av sig själv.
Efter som det är övertryck så kan det transporteras bort någon stans i ett dike eller slänt , vart som helst genom en slang , är det då bra fart på det så kommer det inte att frysa , men bli ganska häftigt med is där det släpps ut , ni bor ju på den breddgraden med kyla

Det stämmer!!

Jag tänkte gardera mig för vintern så att detta inte uppkommer i vinter :)
 
L
SE då till att slangen för överskottet hänger i luften , det bör vara ca min 30 cm , så kan inte isen bygga så högt utan det blir ett hål i iskakan p.g.a. fallhöjden
 
Jag tänkte gräva ner slangen på ca 1,5 meter med markisolering i slutet blir den en Sand/sten fälla och täcker denåxå med isolering och sen jord.
 
Så här vart det
 
  • Nygrävd, lång grävning intill ett bostadshus med plastduk och uppkastad jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete med stenar och tyg vid byggprojekt visat i en öppen grävning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal brunnsöppning omgiven av isopor med lite vatten i botten, nära översvämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter mycket bortforsling av vatten i den nya brunnen så börjar det fyllas på i den gammal brunnen. jag undrar hur jag ska klara av vintern när det börjas fylla på. Har ca 40 cm kvar innan det blir översvämning Tänkte sätta dit en 12v pump med flödelsvakt ? Någon med erfarenhet av det . Mvh
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.