Byggahus.se

Byte av syll

1. A
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

Ammiralen

Medlem
    Hej!

Vi har ett 70-talshus i tegel där vi upptäckt problem med syllen i vår krypgrund (labtest visar att den är impregnerad) så den måste bytas.

Har efter att ha tittat runt lite insett att det blir ett rätt dyrt jobb om jag skulle lägga ut det så min tanke är att försöka byta ut den själv.

Huset står delvis på berg och krypgrunden varierar i höjd från ca 50cm till kanske 130 och marken är en salig blandning av berg, sprängsten och på några ställen även singel.

Jag har förstått att man plockar bort ungefär en meter i taget och har väl en ide om ungefär hur jag ska gå tillväga men jag skulle mer än gärna vilja veta om ni har några tips/råd på hur man bäst gör detta?

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 854 inlägg

huggan

Medlem
    Du behöver inte byta den bara för att den är impregnerad. Har du några problem med lukt?

3. A

Ammiralen

Medlem
    Ja tyvärr, har en kanalfläkt som snurrar sedan ett par veckor i krypgrunden för att fixa ett undertryck och den har förbättrat det något men absolut inte tillräckligt. Ska in med en avfuktare också men väntar med den tills att jag fått allt klart och lagt ut plast på marken.

Känns inte som ett alternativ att ha syllen kvar med tanke på vad den släpper ifrån sig (klorisanoler, kreosot, ...).

4. C
    Medlem · Stockholm · 5 285 inlägg

corre

Medlem
    Hur är fukten för övrigt där? Det kanske räcker med en ordentlig röjning av organiskt mtrl och tar bort inträngande fukt.

Eftersom du har hyggligt gott om plats så borde du kunna lyfta och byta på en längre sträcka än 1m, iaf 4m borde gå på ett svep.
    Du får ta in en temp balk och två domkrafter. Syllen borde gå att byta utifrån om du lossar panel eller fasadtäckning.

5. A

Ammiralen

Medlem
    Tackar för tipset!

Huset har tegelfasad så jag blir nog tvungen att försöka göra bytet inifrån om jag inte ska börja riva en massa, måste försöka att hitta någon vettig lösning på domkraft med tanke på hur ojämt golvet är, så här ser det ut där det är som bäst (hjärtväggen är till vänster och det är ännu mer ojämt på andra sidan):

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-9-8_16-32-33.png

Sedan har jag en fundering, här är en rätt usel bild på syllen (den enda jag hade) men det jag funderar över är hur jag enklast ska lyckas att kapa den utan att förstöra asfaboarden bakom (på just den här bilden ligger det en brädbit ovanpå syllen, det gör det inte på de flesta andra ställena så jag antar att de gjorde detta för att på något sätt passa in väggregeln):

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-9-8_16-35-33.png

Har ytterligare en fundering, hur tusan gör man på kortsidorna av huset där man i princip har belastning längs med hela syllen, vet inte om jag kommer åt att på något sätt att avlasta där?

6. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 021 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Finns ingen orsak att byta det där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.