Hej
Jag ska gjuta platta för en utbyggnad. Utbyggnaden är belägen i en nyskapt grop i berget. Jag skulle vilja göra plattan och kantbalken isolerad utan köldbryggor.
Behöver jag en kantbalk?
Alla plattapåmarkritningar jag sett har en betongplatta på sisådär decimetern och en tjockare balk i kanten. Ibland sitter balken ihop med plattan och ibland är det isolering emellan plattan och kantbalken.
Gropen där utbyggnaden ska vara är besvärlig att göra så jag vill ta bort så lite berg det bara går. Jag kommer därför ha berg upp till isoleringen på några ställen och mellan bergens toppar är det leca som fyller ut groparna i bergschaktbotten.
Jag ser till att det inte finns stående vatten någonstans utan groparna är sammanbundna och dränerade med diken.
Jag avser isolera med 20 cm frigolit. Under kanterna och under platser där det är stor belastning tänkte jag ha rosa/blå frigolit som kan ta laster bättre än vanlig vit frigolit.
Jag funderar på om jag behöver låta betongplattan gå ner i kanten eller om jag kan låta betongplattan vara jämntjock hela vägen ut till kanten vilket skulle spara massa arbete. Behöver laster fördelas så kan jag ha extra mycket armering i den murade vägen så lasten kan fördelas.
Hur stark frigolit behövs?
ÄR behovet av kantbalk beroende av underlaget. Berget lär inte ge vika. Stark frigolit tål en massa last. Byggmax rosa klarar tex 130 kPa vid långtidslast. Jag tänker att en 3 m hög murad vägg och en träkonstruktion inte kan nå upp till vikten 13 ton per m2 dvs 4 ton per m vägg om jag murar källarväggen av 34 cm leca.
Möjligen kan lecakulorna under frigoliten halka runt något mer än vad tvättad makadam skulle göra.
Mvh
Karl

Sen var det frågan om dränering.
På alla platta på markritningar så anges att dräneringen ska gå utanför och under botten på isoleringen.
När man schaktar i jord så är det lätt att åstadkomma.
för mig skulle det vara tokjobbigt att går ner i en ränna runt utbygget.
Under plattan blir det extra djupt lite här och där och de fördjupningarna sammanbinder jag och de dräneras iväg.
Hur tokigt blir det om dräneringen är under plattan i stället för utanför plattan?
Mvh
Karl

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.