Byggahus.se

Tips på någon som kan spårsprida grus i hjulspår i Stocholm?

1. 9
    Medlem · Stockholm · 89 inlägg

9999

Medlem
    Hej,
    Är det någon här som vet någon som har grusbil med möjlighet att bara släppa av grus i själva spåren?
    Gärna sydöster om Stockholm.
    (Ställde samma fråga i annan tråd, men det var lite off-topic där tror jag)
    Såhär typ

2. G-83
    Renoverare · Skåne · 714 inlägg

G-83

Renoverare
    Hej.

Det kan alla med spridarläm göra. De vi har anlitat brukar lägga en grov regel i mitten så ingen grus kommer ut där. Meddela när du beställer grus att du vill ha spårspridning så löser de nog det.

3. 9

9999

Medlem
    Tack. Jag har varit i kontakt med en erfaren grusbilförare här utanför Stockholm. Han hade aldrig gjort detta. Troligen för att behovet ser lite annorlunda ut här omkring. :).
    Kan någon berätta lite mera om hur man gör? Låter som att det går att lösa utan att ha ett specialanpassat flak och lem.
    Bred regel? Hur säkrar man den tex?

Tack!

4. Bästa svaret

-RB-
    Renoverare · Skåne · 2 893 inlägg

-RB-

Renoverare
    Jag åkte ofta med min far när jag var liten. Han körde grusbil. De hade en stor trekantig träkloss de lade längst bak innan de lastade. Det går med en grov regel också, men då kan man inte tömma helt utan får en del grus med sig hem igen.

5. ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 370 inlägg

ullberg

Verktygstokig
  6. 9

9999

Medlem
    Strålande! Vad hindrar denna träkloss eller regel från att följa med gruset ut?

7. 9

9999

Medlem
    Vackert. Vilken fantastisk hjälp jag får här. Det blir ju dessutom så mycket snyggare när gräset får vara kvar i mitten.

8. -RB-

-RB-

Renoverare
    Baklämmen.

9. 9

9999

Medlem
    Ursäkta min okunnighet, men man ställer alltså in hur stor glipa baklämmen skall öppna, och förutsatt att träklossen är högre så stannar den kvar. Vilken tjocklek bör den ha? 200x200x700mm?
    Gissar föraren placerar ut regeln i tom lastbil. Sedan gäller det att ta det lite försiktigt när första gruset fylls på, så träklossen inte glider till höger eller vänster. Låter rätt?

10. -RB-

-RB-

Renoverare
    Ja, man ställer in hur mycket lämmen skall öppna och då får regeln vara större än det så att den inte åker med ut. Längden på den får avgöras av hur bred mittremsa man vill ha.
    Nu är det över 30 år sedan som jag åkte med min far på denna typ av väggrusning så jag minns inte alla detaljer. Men jag kan ju tycka att om du har en någorlunda erfaren chaufför så bör han, eller någon kollega, sitta inne på mer information.

11. 9

9999

Medlem
    Hej,
    Hittade en förare i Ösmo-Nynäs som spårlägger. Lite dyrare. Nära 5000kr för 16 ton 0-16, men verkligen värt pengarna för en som inte har en lastare i garaget. Tack alla!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.