Byggahus.se

Slipa ner betong?

1. R
    Medlem · 3 inlägg

Romba

Medlem
    Jag har ett balkonggolv som är en gjuten betongplatta. På ett ställe finns liksom ett prång mot fasaden som bildar en extra yta i form av en trekant, det är alltså en yta på ca 0,5 kvm som inte från början är en del av den rektangulära golvplattan, utan den är gjuten på plats av balkongbyggarna i efterhand. Den manuellt gjorda gjutningen stiger lite från anslutningen mot huvudplattan och intill fasaden, så att höjden på betongen längst in är ca 2 cm högre än grundnivån för balkongen.

När detta gjordes för några år sedan brydde jag mig inte om det, vi hade några krukor som stod där ändå och balkongdörren var drygt en meter därifrån och gick fri utan problem.
    Nu har vi bytt balkongdörr till en större och bredare för att få in mer ljus och kunna öppna upp mer men då får vi problem i anslutningen i hörnan där betongen är "för hög".

Jag undrar om någon har bra råd hur jag bäst ger mig på betongen på den mindre ytan för att få ner den i nivå med resten av balkongplattan. Är det vinkelslip med slipskiva för sten/betong? Eller något annat som är enklare/bättre?

Tacksam för tips.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det kommer inte att bli lägre där än övriga nivån , vatten kan samlas och läcka mot fasaden neråt
    Är det inte mycket som ska bort , så går det med vinkelslip och stenskiva , men pass på det rycker rätt häftigt och grannarna runt omkring kommer att få det till sig både ute och inne , ett snack med dom är inte fel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.