Hallå ! tänkte fråga er om en sak. Fixar ett hobbyrum till mig i källaren, där har varit tapetserat som ja rivit bort, lite svartmögel bakom som ja sanerat. Bakom detta var det spackel, som lossnade ganska lätt på stora delar av väggen. Tog bort det mesta. Lite puts släppte med, fixade med husfix. Sedan sket det sig lite, tänkte mig inte för och bredspacklade hela väggarna med lätt handspackel.. Skulle väl putsat med murbruk C antar jag? Men ville ha slät vägg.. Såå nu har ja ju kommit på att detta var dumt...

Vad kommer hända, ska dränera i vår så fuktpåverkan kommer ju vara mindre.. Kommer spacklet hålla några år iaf innan de börjar släppa? Är väggen "tät" nu, alltså andas inte väggen längre? Vet inte om spackel är diffusionsöppet.. Om inte känns de ju ovärt att måla med silikatfärg som jag hade tänkt..

Är det så illa att jag måste riva ner allt? Om det värsta som händer är att det kommer lossna om några år så tar jag det och fixar det sen isf.

Tack på förhand!

Det beror på hur fuktigt det blir men vanligt spackel innehåller cellulosa så det är en fin grogrund för mögel. Har du haft svartmögel där innan kan jag säga direkt att det kommer tillbaka om det ens blir lite fuktigt...

Även om du dränerar kommer väggen att fortsatt vara fuktig och fuktvandring pågår. Om du isolerar utvändigt dock i samband med dränering (Isodrän/pordrän) kommer fukten att hålla sig utanför väggen.

Jag skulle skrapa bort och slipa allt, inte kul att lämna en mögelhärd...

Putsbruk och silikatfärg är rätt väg att gå, ja!

Blir dränering och isolering ja.. Förstår att det rätta är att ta bort men, tror ja låter det vara, ser ja mögel eller att det lossnar tar jag det då.. fast kommer ju tänka på det hela tiden, rätt störande.. dilemma ;)

Oj, längesen detta men ja skrapade rent väggen från allt spackel och färg och putsade, blev bra :)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.