3 022 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Mögel i uppvärmt källarrum, hur mycket jobb?
Vi är på väg att köpa ett hus och har precis besiktigat det. Hittade då mögel i hörnet på ett rum i källarplan.
Min fråga till er kloka på forumet är, utöver att riva ut trägolvet och tvätta med klorin - hur stort kan jobbet bli?
Det är en betongplatta som det ligger isolerat trägolv på. Massiva träplankor. Ålder på golvet okänd, huset från 40-talet.
Det är dränerat utvändigt, så detta kan ha uppstått innan dränering.
Rummet är ca 20 kvadrat med samma golv. Jag vet att man inte ska lägga organiskt material på betongplatta, så orsaken till möglet är nog hyfsat klar.
Möglet syns inte jättetydligt men jag känner lukten nära golvet.
Min fråga till er kloka på forumet är, utöver att riva ut trägolvet och tvätta med klorin - hur stort kan jobbet bli?
Det är en betongplatta som det ligger isolerat trägolv på. Massiva träplankor. Ålder på golvet okänd, huset från 40-talet.
Det är dränerat utvändigt, så detta kan ha uppstått innan dränering.
Rummet är ca 20 kvadrat med samma golv. Jag vet att man inte ska lägga organiskt material på betongplatta, så orsaken till möglet är nog hyfsat klar.
Möglet syns inte jättetydligt men jag känner lukten nära golvet.
Att riva upp golvet och skura är starten. Sedan beror det ju på...
...vad ni tänkt använda rummet till, samt att alltid när man river i gamla saker så finns det en tendens till att man hittar mer mysko/oönskade saker av ngn outgrundlig anledning.
...vad ni tänkt använda rummet till, samt att alltid när man river i gamla saker så finns det en tendens till att man hittar mer mysko/oönskade saker av ngn outgrundlig anledning.
Tack för svaret.Oldboy skrev:
Vi hade tänkt att det skulle vara ett gästrum. Så det ska vara uppvärmt och ha något golv som är acceptabelt att gå på utan skor.
Jag har hört om nivell, granab och platon men jag har ingen erfarenhet av dem själv. Givet att det "bara" är strax under 20 kvm. Är det någon av dem som är att rekommendera?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den mesta fukt som finns i en källares golv och ytterväggar kommer inifrån genom att vattenångan i den uppvärmda luften har kondenserat i betongen eller betonghålstenen. Så länge man använder källaren som källare, dvs kring 16 ° varmt, brukar det inte uppstå några problem. Man bör dock inte ens då lägga organiskt material direkt mot golv eller yttervägg. För att det inte skall uppstå problem när rum i källaren används som uppvärmda bostadsrum, skall helst bottenplattan vara isolerad på undersidan, och ytterväggen på utsidan. När så inte är fallet, får man tillgripa någon metod som skapar distans till betongen och där organiskt material bara används ovanpå isolering. Nivell- och Platongolv är exempel på kommersiellt tillgängliga systemlösningar. Man kan också planka deras idéer och göra något liknande själv. Pris och tillgängligt utrymme på höjden är det som man bör utgå ifrån.
Klicka här för att svara