30 657 läst ·
53 svar
31k läst
53 svar
Vad kostar egentligen kross?
R Robban_C skrev:Nej, det är du som inte förstår.
Materialet kostar 75:-/ton, inte 35:-.
Materialpriset är ungefär vad 0-30 kostar på alla andra ställen också (fritt täkten) så att nån skulle klara av att sälja 0-30 för 35:- är utom allt rimligt tvivel.
35:- är det framräknade beloppet baserat på 47 procent av 75:-.
35:- är alltså vad Cins har betalat för att transportera och jobba med materialet och det är skitbilligt.
Alternativ är det vad enbart transporten har kostat och det är inte heller särskilt dyrt om man får generalisera när man inte vet transportavståndet.
Du har alltigenom den här tråden varit oerhört fientlig mot allt som företagare och hantverkare håller på med och nu väljer du alltså att inte förstå dessutom.
Ja du, jag skrev av misstag din siffra. Menade naturligtvis 75kr för materialet och jag tolkar det som om CiNsO75 hade en markentrepernör som la på 47% på materialet. Alltså inget om transport, det är helt orimligt att nån skulle kunna köra nåt nån stans för 35kr/ton. Säg 12-13 ton, det blir knappt 400 spänn och det finns ingen som lastar, lossar och kör nån stans för dom pengarna.
Jag betalar 78kr för samma material och köper jag ett lass hemkört betalar jag mellan 145 och ca 210kr beroende på om dom kör BK2 eller krånglar med BK3 och har kanske 20 minuter till krossen.
Fientlig vet jag inte? Jag jobbade under en period för ganska många år sen med anläggning och var med och projade, räknade lite, mätteknik, var med på markarbete och platta på ett trettital villor, hyreshus och industrifastigheter mm. Jag är ganska säker på att vi aldrig missade med några 300%.
Entreprenörer skall naturligtvis ha betalt för ett bra utfört jobb men jag är extremt emot orimliga glädjekalkyler och jag ogillar bekvämlighets-ÄTA med klumpsumma som innefattar material, transport, utläggning och paddning av den anledningen att det är extremt individuellt från plats till plats och inte bara avståndet till grusgropen. Det är även allt annat än linjärt om det blir mycket massor både vad gäller hantering på tomten med utläggning, paddning mm samt möjligheten till alternativa transport med tex trailerbil med släp om det funkar eller tom om man kör ett par bilar hela dar så gör det också stor skillnad på transportkostnaden jämfört med ett par inringda lass. Och det vet du precis lika bra som alla andra som jobbar med det.
Här hos oss skiljer det 2:-/ton (ex moms) beroende på om man kör enbart bil eller bil och släp så det spelar ingen praktisk roll.
Att jag föredrar en klumpsumma för överskjutande material beror på att det är inte praktiskt möjligt att hålla reda på tiden för jobb med material och moment som ingår och material och kanske moment som är överskjutande. Ena stunden ska man lägga rör som ingår och andra stunden ska man packa material som är överskjutande. Då skulle man i princip få stå med stoppur och bokföra tid som ingår och tid som inte ingår. Det går liksom inte rent praktiskt.
Men beloppet för överskjutande material (dvs tonpriset) måste ju vara rimligt. Vi har visserligen fri prissättning men 320:- (plus moms) är en hel del.
Det kanske är ok om det är en tomt där man inte kan tippa i närheten av där materialet ska användas (men så såg det inte ut på bilderna här i tråden) eller långa transportavstånd.
Det måste helt enkelt vara rimliga priser.
Men det tål också att påpekas att transporterna kan bli avsevärt dyrare i storstäderna än på landsbygden pga transportavstånden. En anläggningsbil i Stockholm kanske bara hinner 3-4 lass på en hel dag. Här hos oss hinner dom i stort sett alltid 6-10 lass. Det innebär att transporterna i Sthlm då kostar minst dubbelt så mycket. Bilen måste ju dra in ungefär lika mycket stålar på en dag var den än går.
Dessutom bör ju det material som ingår i fasta priset i alla fall vara någorlunda rimligt beräknat men det är som sagt inte bara att köra ner ett spett och hålla upp pekfingret i luften för att känna vart vinden blåser för att veta åtgången.
Att det skulle bli så mycket effektivare när det blir större mängder:
Nja, det håller jag bara delvis med om. Det spelar nämligen ingen roll om du så har 20 bilar som står på kö och inget hellre vill än att tippa. Man kan ju oftast inte ta emot mer än ett par lass i taget. Sen måste man lägga ut materialet innan det finns plats för att ta emot mer. Och man ska vattna och packa i omgångar. Det går liksom inte att tippa av tio lass på ett bräde och sen lägga ut allt på en gång, vattna allt på en gång och sen packa allt på en gång. Det kan man möjligen göra på väldigt stora byggen där man har mer än en bygginfart men inte på en villagrund.
Jag håller just nu på och räknar på en platta om 150 m2. Där blir det några lass utfyllning utöver den i övrigt plana ytan. Enbart kapillären drar ju ungefär 60-90 ton men jag kommer nog att räkna på nånstans runt 150-200 ton (har inte alla mått klara än), plus bygginfarten som jag ännu inte har hunnit räkna in (3-4 lass). Då är det i alla fall i närheten av facit. Det som sen är däröver, om det blir nåt, det får kunden betala extra för.
Att jag föredrar en klumpsumma för överskjutande material beror på att det är inte praktiskt möjligt att hålla reda på tiden för jobb med material och moment som ingår och material och kanske moment som är överskjutande. Ena stunden ska man lägga rör som ingår och andra stunden ska man packa material som är överskjutande. Då skulle man i princip få stå med stoppur och bokföra tid som ingår och tid som inte ingår. Det går liksom inte rent praktiskt.
Men beloppet för överskjutande material (dvs tonpriset) måste ju vara rimligt. Vi har visserligen fri prissättning men 320:- (plus moms) är en hel del.
Det kanske är ok om det är en tomt där man inte kan tippa i närheten av där materialet ska användas (men så såg det inte ut på bilderna här i tråden) eller långa transportavstånd.
Det måste helt enkelt vara rimliga priser.
Men det tål också att påpekas att transporterna kan bli avsevärt dyrare i storstäderna än på landsbygden pga transportavstånden. En anläggningsbil i Stockholm kanske bara hinner 3-4 lass på en hel dag. Här hos oss hinner dom i stort sett alltid 6-10 lass. Det innebär att transporterna i Sthlm då kostar minst dubbelt så mycket. Bilen måste ju dra in ungefär lika mycket stålar på en dag var den än går.
Dessutom bör ju det material som ingår i fasta priset i alla fall vara någorlunda rimligt beräknat men det är som sagt inte bara att köra ner ett spett och hålla upp pekfingret i luften för att känna vart vinden blåser för att veta åtgången.
Att det skulle bli så mycket effektivare när det blir större mängder:
Nja, det håller jag bara delvis med om. Det spelar nämligen ingen roll om du så har 20 bilar som står på kö och inget hellre vill än att tippa. Man kan ju oftast inte ta emot mer än ett par lass i taget. Sen måste man lägga ut materialet innan det finns plats för att ta emot mer. Och man ska vattna och packa i omgångar. Det går liksom inte att tippa av tio lass på ett bräde och sen lägga ut allt på en gång, vattna allt på en gång och sen packa allt på en gång. Det kan man möjligen göra på väldigt stora byggen där man har mer än en bygginfart men inte på en villagrund.
Jag håller just nu på och räknar på en platta om 150 m2. Där blir det några lass utfyllning utöver den i övrigt plana ytan. Enbart kapillären drar ju ungefär 60-90 ton men jag kommer nog att räkna på nånstans runt 150-200 ton (har inte alla mått klara än), plus bygginfarten som jag ännu inte har hunnit räkna in (3-4 lass). Då är det i alla fall i närheten av facit. Det som sen är däröver, om det blir nåt, det får kunden betala extra för.
En del av skulden till det här med åtgång och kostnad för överskjutande material vill jag lägga på kundkollektivet. Det är nämligen så att 9 av 10 kunder skiter i att läsa vad som ingår och vad överskjutande/tillkommande material och arbete kostar. Det dom läser, det är det som står på sista raden, dvs priset, punkt och slut. Dvs här finns ett incitament för att hålla ner det offererade priset i syfte att få in jobbet.
Då ska man ändå beakta att vi pratar om det som för många är deras livs största affär.
Då ska man ändå beakta att vi pratar om det som för många är deras livs största affär.
Precis så är det, det jag har hövdat från början faktiskt... Sen om det är kundens fel eller som jag då tror ett "krav" från hustillverkarna eller entreprenörens fel kan man debattera och det har jag inte för avsikt att göra.R Robban_C skrev:En del av skulden till det här med åtgång och kostnad för överskjutande material vill jag lägga på kundkollektivet. Det är nämligen så att 9 av 10 kunder skiter i att läsa vad som ingår och vad överskjutande/tillkommande material och arbete kostar. Det dom läser, det är det som står på sista raden, dvs priset, punkt och slut. Dvs här finns ett incitament för att hålla ner det offererade priset i syfte att få in jobbet.
Då ska man ändå beakta att vi pratar om det som för många är deras livs största affär.
Effektiviteten är helt avhängd på hur situationen ser ut runt omkring. Vi hade ett större jobb med ett helt nytt område 8-10 plattor, markarbete för bäde vägar, avlopp och fjärrvärme. Det finns där bra förutsättningar för att planera jobbet effektivt och det finns stora vinster att göra på logistiken.R Robban_C skrev:Här hos oss skiljer det 2:-/ton (ex moms) beroende på om man kör enbart bil eller bil och släp så det spelar ingen praktisk roll.
Att jag föredrar en klumpsumma för överskjutande material beror på att det är inte praktiskt möjligt att hålla reda på tiden för jobb med material och moment som ingår och material och kanske moment som är överskjutande. Ena stunden ska man lägga rör som ingår och andra stunden ska man packa material som är överskjutande. Då skulle man i princip få stå med stoppur och bokföra tid som ingår och tid som inte ingår. Det går liksom inte rent praktiskt.
Men beloppet för överskjutande material (dvs tonpriset) måste ju vara rimligt. Vi har visserligen fri prissättning men 320:- (plus moms) är en hel del.
Det kanske är ok om det är en tomt där man inte kan tippa i närheten av där materialet ska användas (men så såg det inte ut på bilderna här i tråden) eller långa transportavstånd.
Det måste helt enkelt vara rimliga priser.
Men det tål också att påpekas att transporterna kan bli avsevärt dyrare i storstäderna än på landsbygden pga transportavstånden. En anläggningsbil i Stockholm kanske bara hinner 3-4 lass på en hel dag. Här hos oss hinner dom i stort sett alltid 6-10 lass. Det innebär att transporterna i Sthlm då kostar minst dubbelt så mycket. Bilen måste ju dra in ungefär lika mycket stålar på en dag var den än går.
Dessutom bör ju det material som ingår i fasta priset i alla fall vara någorlunda rimligt beräknat men det är som sagt inte bara att köra ner ett spett och hålla upp pekfingret i luften för att känna vart vinden blåser för att veta åtgången.
Att det skulle bli så mycket effektivare när det blir större mängder:
Nja, det håller jag bara delvis med om. Det spelar nämligen ingen roll om du så har 20 bilar som står på kö och inget hellre vill än att tippa. Man kan ju oftast inte ta emot mer än ett par lass i taget. Sen måste man lägga ut materialet innan det finns plats för att ta emot mer. Och man ska vattna och packa i omgångar. Det går liksom inte att tippa av tio lass på ett bräde och sen lägga ut allt på en gång, vattna allt på en gång och sen packa allt på en gång. Det kan man möjligen göra på väldigt stora byggen där man har mer än en bygginfart men inte på en villagrund.
Jag håller just nu på och räknar på en platta om 150 m2. Där blir det några lass utfyllning utöver den i övrigt plana ytan. Enbart kapillären drar ju ungefär 60-90 ton men jag kommer nog att räkna på nånstans runt 150-200 ton (har inte alla mått klara än), plus bygginfarten som jag ännu inte har hunnit räkna in (3-4 lass). Då är det i alla fall i närheten av facit. Det som sen är däröver, om det blir nåt, det får kunden betala extra för.
Jag hyrde en bil med släp privat en heldag i vintras när jag körde mycket material till mig själv. Det var stor prisskillnad mot att köra med enkelbilar, kan eventuellt förklaras med att det var kallt och då brukar det vara lättare att få tag i en bil. Jag föredrar att hyra bilen separat. Använder jag krossens kontrakterade chaffisar skiljer det som du säger i pricip inget och då väljer man ju vanlig bil av praktiska skäl.
Ja, det finns ju givetvis ett outtalat intresse från hustillverkaren/säljaren om att få ett attraktivt pris att presentera för kunden.F fsn skrev:
Jag har dock inte råkat ut för nån hussäljare som har sagt att man ska komma med lågt pris och sen lägga resten som tilläggsjobb men det är möjligt att det förekommer.
fsn, jag tar tillbaks att jag kallade dig fientlig. Gjort är gjort och kan inte göras ogjort men jag ber i alla fall om ursäkt.
Självklart ska man få betalt om man utför ett beställt jobb, men att lägga ut 400ton extra kross utan att lyfta en telefonlur innan och sen inte förstå problemet?!R Robban_C skrev:Har du en "markarbetare" som tar 35:-/ton (47 procent av 75) för frakt, utläggning och packning och du tycker att han är för dyr så är det därför du ska ha dumstruten.
Eller så kommer du in i matchen och tackar honom för att han jobbar nästan gratis.
Att det ska vara så förbannat svårt att inse att det är en sak vad gruset i sig kostar i inköp i bergtäkten och en annan sak att inse att det faktiskt kostar pengar att hantera gruset och göra jobbet klart för nästa moment.
Ni som genom detta resonerar som så att anläggaren inte ska ha betalt, ni är lika dumma som den markanläggare i tråden som tog 360:-/ton. (Reserverar mig för att vi fortfarande inte har fått veta transportavståndet trots att vi har frågat efter detta upprepade gånger).
I min värld ska den som gör ett jobb ha betalt för det jobbet som han/hon gör men så är det tydligen inte alltid på de här forumet.
Klicka här för att svara