Efter att ha brutit upp golvet i förrådet i källaren så hittar vi en fuktfläck. Denna krymper och växer utefter det regnar eller ej ute.
* Är detta någon fara, eller kan/ska man bara låta det vara?
* Vad är orsaken? Fukt från sidan? Underifrån?

Förstår detta kan vara svårt att svara på via ett forum?
Så, hur ska jag gå tillväga för att utreda detta. Vem ringer man?

Dräneringen ska vara gjord för bara 9 år sedan..
 
  • Fuktfläck i hörnet av ett avskalat betonggolv och vägg i källarförråd, mönster av fukt syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläck i hörnet av ett källarförråd som varierar beroende på väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Är verkligen ingen expert men jag hade kollat statusen på dräneringsrören så gott det går så at tinget är igensatt, etc, och att inget stuprör/växt/rötter eller liknande har en självkklar inverkan. Sedan beror det ju väldigt mycket på vad du använder källaren till också. Om du inte ska ha något golv där ändå så händer ju ingenting så länge inget organiskt står där. Då kan du vänta tills pengar finns för att åtgärda det. finns pengar så är det bara att fixa med en firma. Försäkringen täcker inte fukt utifrån.
 
Hittar du ett spolrör till dräneringen skulle jag börja där!
 
Första steget nu blir att ta hit en snubbe med fiberkamera som ska inspektera. Enligt denne (förvisso partisk då hen även utför dräneringar) ska sådant här alltid kollas då det kan vara symptom på en mängd olika fel, varav vissa verkligen bör ordnas skyndsamt.
Han menade att man aldrig (så gott som aldrig) ska spola rören. Detta för att man då först och främst tillför hela marken fukt, först när man mättat marken börjar rören "spolas" så att säga, och då ligger det enorma mängder vatten som ska bort med tiden. Sant eller ej?
 
N nmeden skrev:
Första steget nu blir att ta hit en snubbe med fiberkamera som ska inspektera. Enligt denne (förvisso partisk då hen även utför dräneringar) ska sådant här alltid kollas då det kan vara symptom på en mängd olika fel, varav vissa verkligen bör ordnas skyndsamt.
Han menade att man aldrig (så gott som aldrig) ska spola rören. Detta för att man då först och främst tillför hela marken fukt, först när man mättat marken börjar rören "spolas" så att säga, och då ligger det enorma mängder vatten som ska bort med tiden. Sant eller ej?
Man ska ju inte spola för det är roligt lixom. Men om det behövs spola kör man ju med fördel ett munstycke som gör att merparten av vattnet kommer ut genom spolröret man använder. Så gjorde gubben här iaf.
 
Utifrån bilderna så verkar det mest troligt att det är fukt utifrån som tränger in.
Då det inte är lite jämnfuktigt, utan mer rejält fuktigt punktvis så är det troligtvis så att vatten tränger in genom ytterputsen på källarväggen, samt mellan sula och vägg.
Kan vara dräneringen, men troligtvis inte. Mer troligt att vatten rinner efter muren och tränger in där det finns defekter/sprickor.
Är i ett hörn, (om det är ytterväggar), så t ex stuprörsvatten är starkt misstänkt.
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.