Vi skall bygga ett uthus med källare på 15kvm.
Eftersom vi bor på en ö utan vägförbindelser är transporter av betong/cement dyrt och komplicerat.
Jag undrar om det skulle gå att använda den tunnaste Jacksonvarianten, den som har en 10cm betongkärna, till detta? Den skall vara för tunn till vanlig källarvägg, men jag undrar om det faktum att ytan är så liten spelar någon roll? Vet inte om dimensioneringen är beräknad på husets tyngd uppifrån eller tryck från jord som omger huset i första hand?
Någon som vet?
Vill förstås inte chansa på att få för svag källarvägg, men om det skulle räcka, skulle det spara en tredjedel av betongåtgångne.
Eftersom vi bor på en ö utan vägförbindelser är transporter av betong/cement dyrt och komplicerat.
Jag undrar om det skulle gå att använda den tunnaste Jacksonvarianten, den som har en 10cm betongkärna, till detta? Den skall vara för tunn till vanlig källarvägg, men jag undrar om det faktum att ytan är så liten spelar någon roll? Vet inte om dimensioneringen är beräknad på husets tyngd uppifrån eller tryck från jord som omger huset i första hand?
Någon som vet?
Vill förstås inte chansa på att få för svag källarvägg, men om det skulle räcka, skulle det spara en tredjedel av betongåtgångne.
Det är ett liten stuga , tittade på specarna , fungerar nog med armering enligt dom , det är väl mera jordtrycket som kan ställa till det , men med armering mellan skiften är det nog OK
vad jag förstår , och framför allt mindre betong
Det kommer säkert in fler här som kan mera om beräkningar
vad jag förstår , och framför allt mindre betong
Det kommer säkert in fler här som kan mera om beräkningar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad jag kan se skall det inte vara några svårigheter. Med ett så litet hus kommer du inte i närheten av maxvärdena för vertikala laster. Vind och jordtryck kräver extra armering. Det är nog bra med viss teknisk kunskap när monteringsanvisningarna skall omsättas i praktiken.
Det heter Jackon Thermomur 200.
Det heter Jackon Thermomur 200.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns ett dokument som heter tekniskt godkännande på Jackons hemsida och som är ett papper från SINTEF, Norges motsvarighet till SP. Där finns alla uppgifter du behöver, men man behöver vissa byggnadstekniska kunskaper för att kunna tolka dem rätt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det blir i varje fall inte underdimensionerat. Men det blir mycket betong att blanda. Förutom cement och vatten går det åt ganska mycket sand och makadam.
Hej igen
Sorry om jag tjatar, men eftersom jag inte själv förstår mig på detta - vad baserar du din slutsats att det inte blir underdimensionerat, på? Jackon själva skriver att 200-elementen endast duger till garage etc, ej källare. Jag har en "känsla" av att det bör hålla därför att ytan är så liten, men om jag skall bestämma mig för det, måste jag veta helt säkert.
Hela anledningen att använda den tunnare varianten är att reducera mängden cement, sand och makadam med ca 33%. Räknar med att detta i så fall blir det mest materialsnåla sättet att bygga en källare. Eller finns det andra alternativ?
Hälsar
Chris
Sorry om jag tjatar, men eftersom jag inte själv förstår mig på detta - vad baserar du din slutsats att det inte blir underdimensionerat, på? Jackon själva skriver att 200-elementen endast duger till garage etc, ej källare. Jag har en "känsla" av att det bör hålla därför att ytan är så liten, men om jag skall bestämma mig för det, måste jag veta helt säkert.
Hela anledningen att använda den tunnare varianten är att reducera mängden cement, sand och makadam med ca 33%. Räknar med att detta i så fall blir det mest materialsnåla sättet att bygga en källare. Eller finns det andra alternativ?
Hälsar
Chris
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Av uppgifterna i den tekniska specifikationen framgår att 200 elementen klarar upplagskrafter från golvbjälkar som aldrig kommer att uppstå i en byggnad som bara är 3x5 meter. 10 cm betong är väldigt mycket i en vägg.
Ok, det låter tryggt. Men är det lika tydligt att jordtrycket på en sådan yta också är tillräckligt mycket lägre för att väggarna skall hålla för det, trots att de egentligen inte är avsedda till det?
Jag vet inte ens om jordtryck minskar i proportion till yta, alltså att man skulle kunna ha en tunnare vägg om den är mindre?
Tack igen!
Jag vet inte ens om jordtryck minskar i proportion till yta, alltså att man skulle kunna ha en tunnare vägg om den är mindre?
Tack igen!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du vill att jag skall uttala mig om jordtrycket specifikt måste du redovisa hur det ser ut på den tilltänkta platsen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker inte det finns någon anledning att fundera så mycket på jordtryck i det här fallet. Det rör ju sig om ett begränsat djup och 10 cm betong är väldigt mycket i det här sammanhanget. Däremot tror jag att du måste ha en person tillgänglig som kan hjälpa dig att läsa de tekniska beskrivningarna.