Hej jag ska nu gjuta en platta på 16kvm och 100mm tjock med självnivellerandebetong, det jag undrar är hur mkt kommer det att kosta mig och vad är rimligt att räkna med. Utrymmet är färdigt för att gjutas så det är bara betong pumpbil och två st betong gubbar som ska bekostas. Har ni dessutom rekommendationer på en bra firma i Trelleborg med omnejd så är det välkommet.

Enklast är väl att bara ringa betongfirman o fråga? Räkna med runt 5 0000. Plus "två gubbar" i några timmar.

Jag gjöt 16 m2 i ett uthus, med befintlig sockel som "kant". Dock bara 70 mm, räcker bra till det ytan ska användas för (förvaring). Slutade med att vi lät två killar blanda med blandare och hinka ur (för långt till en plats där betongbil kunnat stå) . Gick supersmidigt och kostade inte många kronor. Tog väl max 5 timmar men då satte de frigolit o åkte o köpte och satte armering också. Jag hade bara grävt o grusat innan.

16 kvm och 100 mm blir 1,6 kubikmeter betong. En vanlig betongbil brukar rymma 6 kubikmeter. Skall du dessutom kosta på en pumpbil blir det en väldigt hög startkostnad för denna rätt begränsade mängd. Det ligger mycket i vad Alko säger i inlägg #2. Min egen betongblandare klarar drygt 200 liter per gång. Det blir åtta gånger. Satsa på att hyra in kompetent hjälp. Det har större betydelse för den slutliga kvalitén.

Nu vet jag inte hur det ser ut där du ska gjuta. Men med en etableringskostnad för betongpump (finns ju mindre också som man kan släpa bakom bil) så blir det dyra 1.6kbm betong. Tänk också på att pumpen sväljer ca 0.5kbm betong (varierande så klart med storlek på pump) som man aldrig får ur den föränn den spolas ren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.