Byggahus.se
Hej!

Tänkte se om det är någon här som kan tipsa mig om hur jag skall gå vidare.

Jag har ett klassiskt sutteränghus från -74 med 12 cm nedsänkt platta på mark på större delen av bottenplan. Har precis brutit upp ca 60m² av ingjutna reglar, byggplast, golvreglar, isolering, spånskivor och golv. Allt bra så långt tills jag kom till murstocken. Galningarna har byggt skorstenen samt vidliggande öppen betongspis ovanpå två ingjutna träreglar ca 1-1,5 m långa. Det är 45x45 reglar av vanligt ej tryckimpregnerat trä.Jag har bilat upp ca 10 cm in vid den ena regeln men insett att det är svårt att försöka få bort dem på de sättet.
Reglarna är lite halvmjuka och luktar halvunket.
Frågan är hur mycket problem det blir senare om man gjuter in dem. Någon som har erfarenhet av detta?
 
H
Johannes J Johannes J skrev:
Hej!

Tänkte se om det är någon här som kan tipsa mig om hur jag skall gå vidare.

Jag har ett klassiskt sutteränghus från -74 med 12 cm nedsänkt platta på mark på större delen av bottenplan. Har precis brutit upp ca 60m² av ingjutna reglar, byggplast, golvreglar, isolering, spånskivor och golv. Allt bra så långt tills jag kom till murstocken. Galningarna har byggt skorstenen samt vidliggande öppen betongspis ovanpå två ingjutna träreglar ca 1-1,5 m långa. Det är 45x45 reglar av vanligt ej tryckimpregnerat trä.Jag har bilat upp ca 10 cm in vid den ena regeln men insett att det är svårt att försöka få bort dem på de sättet.
Reglarna är lite halvmjuka och luktar halvunket.
Frågan är hur mycket problem det blir senare om man gjuter in dem. Någon som har erfarenhet av detta?
enklaste svaret. få bort allt. = större bilmaskin för att underlätta. vad bilar du med nu?
annars får du försöka få bort så mycket som möjligt.
 
henke_benke skrev:
enklaste svaret. få bort allt. = större bilmaskin för att underlätta. vad bilar du med nu?
annars får du försöka få bort så mycket som möjligt.
Tack för svar. Jag har bara testat att bila med borrhammare. Även om jag har en större bilmaskin så kommer jag förmodligen inte att komma så långt in utan att riva halva skorstenen. Frågan var lite hur stor risk det är att lukten sprider sig ut om man gjuter igen det?
 
Jag skulle tro att det är ok att kapsla in det. Men lita inte på mig.

Hur lång sträcka är det som inte går att komma åt? Kan det gå att borra bort regeln med lång borr?
 
H
Johannes J Johannes J skrev:
Tack för svar. Jag har bara testat att bila med borrhammare. Även om jag har en större bilmaskin så kommer jag förmodligen inte att komma så långt in utan att riva halva skorstenen. Frågan var lite hur stor risk det är att lukten sprider sig ut om man gjuter igen det?
risken finns alltid.
å det är ingen galning. ett tag var det så man byggde.
 
L
Hur stöttar dom skorstenen , är det murat ända ner mot betongen
Är det så har dom ingen bärande funktion , sprätta ut så mycket som möjligt och gjut dom
händer inget dom är inkapslade
Kanske en bild säger mer än ord , så syns det
 
H
L Liteavvarje skrev:
Hur stöttar dom skorstenen , är det murat ända ner mot betongen
Är det så har dom ingen bärande funktion , sprätta ut så mycket som möjligt och gjut dom
händer inget dom är inkapslade
Kanske en bild säger mer än ord , så syns det
ingjutna. = platta där reglerna är ingjutna. sedan uppmurad på detta
 
L
Hacka ur det du kommer åt och gjut in , kan inte hända något , är dom blöta eller fuktiga nu
Kan kollas med en kniv eller mejsel , hård inget i dom , mjuka vatten i dom , lätt att sprätta ur Även om det skulle bli fukt i trät ,vart ska det ta vägen när du gjuter in .
Klart inget trä mot dom med det nya golvet
 
  • Gilla
Johannes J
  • Laddar…
H
L Liteavvarje skrev:
Hacka ur det du kommer åt och gjut in , kan inte hända något , är dom blöta eller fuktiga nu
Kan kollas med en kniv eller mejsel , hård inget i dom , mjuka vatten i dom , lätt att sprätta ur Även om det skulle bli fukt i trät ,vart ska det ta vägen när du gjuter in .
Klart inget trä mot dom med det nya golvet
du måste läsa mera. kolla ts texter
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Förutsättningarna för röta är 1) hög fuktkvot (50-70 %) i virket och 2) tillgång till syre. Enligt TS egen beskrivning tolkar jag det som att risken är stor. Ta bort reglarna.
 
H
J justusandersson skrev:
Förutsättningarna för röta är 1) hög fuktkvot (50-70 %) i virket och 2) tillgång till syre. Enligt TS egen beskrivning tolkar jag det som att risken är stor. Ta bort reglarna.
så du tycker egentligen att ts skall riva kamin bara för att få bort virket?
 
Jag vet ju inte exakt hur det ser ut, men om murstockens existens beror på de ingjutna reglarna måste man ta bort dem.
 
Hej, tack för alla svar. Skall ta en bild senare när jag kommer hem. Har som sagt redan brutit upp ca 60 meter regel som var ingjuten i betongen. Vissa delar av trät var helt genomruttet och en del torrare. Bär jag fick bort byggplasten så torkade plattan på ca 1 dag. För att förtydliga så har de murat skorsten och spis på betongen men det ligger ett par reglar ingjutna med ca 1 m mellanrum under.
 
Skadad vägg och golv med en öppen ränna avbeton och exponerade tegelstenar som behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad hörnsektion av en vägg och sprucken betonggolv med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är bilder på hur det ser ut. Jag får nog försöka få bort så mycket som möjligt och gjuta igen.
 
H hempularen skrev:
Jag skulle tro att det är ok att kapsla in det. Men lita inte på mig.

Hur lång sträcka är det som inte går att komma åt? Kan det gå att borra bort regeln med lång borr?
Det är nog ca 1,5 m x 2 reglar. Har några riktigt långa borr så jag skall försöka med det. bra tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.