5 662 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
hur är det egentligen med källare?
Hej alla!
Har försökt läsa mig till svaret på min fråga här på forumet och på andra sidor men blir inte riktigt klok på det.
Vi har precis flyttat till ett radhus byggt 1958 med källare. Källaren har tvättstuga, bad och ett extra rum som använts som gym av tidigare ägare. Vår plan är att ha detta extra rum som gästrum och förvaring av min mans vinylskivor. Vi har köpt hylla Kallax på Ikea och alla vinylskivor är uppe och hyllan står mot vägg. Vi har även en säng i trä stående på golvet (finns en heltäckningsmatta). Vad jag vet är källaren inte isolerad och dränering är inte gjord på länge. Besiktningspersonen mätte ingen fukt alls i källaren och vi har en avfuktare som är på när vi torkat tvätt. Min oro; kan vi ha en trähylla mot vägg i extrarummet? Kan vi ha en gästsäng i trä? Kan vi använda rummet som TV-rum?
Förvaringen i hallen i källaren består av garderober i trä - funkar det? I dagens läge är klimatet i källaren bra och ingen lukt alls förekommer.
Tacksam för svar!!
Har försökt läsa mig till svaret på min fråga här på forumet och på andra sidor men blir inte riktigt klok på det.
Vi har precis flyttat till ett radhus byggt 1958 med källare. Källaren har tvättstuga, bad och ett extra rum som använts som gym av tidigare ägare. Vår plan är att ha detta extra rum som gästrum och förvaring av min mans vinylskivor. Vi har köpt hylla Kallax på Ikea och alla vinylskivor är uppe och hyllan står mot vägg. Vi har även en säng i trä stående på golvet (finns en heltäckningsmatta). Vad jag vet är källaren inte isolerad och dränering är inte gjord på länge. Besiktningspersonen mätte ingen fukt alls i källaren och vi har en avfuktare som är på när vi torkat tvätt. Min oro; kan vi ha en trähylla mot vägg i extrarummet? Kan vi ha en gästsäng i trä? Kan vi använda rummet som TV-rum?
Förvaringen i hallen i källaren består av garderober i trä - funkar det? I dagens läge är klimatet i källaren bra och ingen lukt alls förekommer.
Tacksam för svar!!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om det inte finns fukt så finns det väl inget att oroa sig över?
Är du trots det orolig är det väl bara att hålla lite koll, lyft lite på heltäcksmattan för att se hur det
ser ut under. Ser det bra ut även där så det ju lugnt!
Är du trots det orolig är det väl bara att hålla lite koll, lyft lite på heltäcksmattan för att se hur det
ser ut under. Ser det bra ut även där så det ju lugnt!
Håller med föregående. Eran källare verkar vara helt utan problem. Om ni vill vara på säkra sidan så undvik att skruva fast träreglar direkt mot ytterväggar. Lägg isåfall några plastbrickor mellan så det blir ngn mm luftspalt. Fö så kan ni möblera hur ni vill med vad ni vill.
Ja. Mycket domedagstänk kring källare. Det är ju såklart inte svart eller vitt. Jag har rivit ur flera uppreglade träkonstruktioner i källare de senaste åren. I min egen var det mängder med röta men i polarens var virket som om direkt från brädgården. I min fanns en fuktmätning med katastrofvärden och i polarens mättes torrt så det brukar finnas indikationer på hur det ligger till.
Jag håller med ovanstående om att det nog är lugnt. Man får hålla lite koll. Möblera mot väggar kan man göra som man vill, bra att som sagt undvika lådkonstruktioner och att lämna lite luftspalt.
Jag håller med ovanstående om att det nog är lugnt. Man får hålla lite koll. Möblera mot väggar kan man göra som man vill, bra att som sagt undvika lådkonstruktioner och att lämna lite luftspalt.
Hej igen!
Märkte sent igår att det har lossnat färg från en av väggarna i vårt så kallade gästrum i källaren
. Hur "rädda" bör vi vara? Jag går igång på väldigt mycket när det kommer till just källaren och min man undrar var denna fukt-fobi kommer i från
. Vi hade för övrigt besiktning från anticimex där i tisdags och han kände ingen konstig lukt eller tyckte något var konstigt i källaren.
Märkte sent igår att det har lossnat färg från en av väggarna i vårt så kallade gästrum i källaren
Det är troligen fuktgenomslag från ytterväggen som fått färgen att bubbla sig. Troligen har putsen också börjat vittra på dessa punkter.
Troligen är dräneringen inte helt hundra och bör ses över.
När det kommer till fukt så är det ju inte jättefarligt om det kan vandra fritt och ventileras bort, men oftast är det ju så att det ju så att det stängs in och påverkar organiskt material vilket skapar mögelproblem. All mögel kan man inte lukta sig till, så bara för det inte luktar konstigt betyder inte alltid att det är ofarligt.
Har man minsta fuktproblem så är det ju väldigt mycket smartare att ha möbler i metall. Då klarar sig även det mesta vid en översvämning i källaren.
Troligen är dräneringen inte helt hundra och bör ses över.
När det kommer till fukt så är det ju inte jättefarligt om det kan vandra fritt och ventileras bort, men oftast är det ju så att det ju så att det stängs in och påverkar organiskt material vilket skapar mögelproblem. All mögel kan man inte lukta sig till, så bara för det inte luktar konstigt betyder inte alltid att det är ofarligt.
Har man minsta fuktproblem så är det ju väldigt mycket smartare att ha möbler i metall. Då klarar sig även det mesta vid en översvämning i källaren.
Antar att det är nederkant på väggen? (Bild underlättar bedömning.)
Kan komma från plattan.
Sannolikt är det även en felaktig färg (plast), dvs en tät färg. Om det bara är lite fuktgenomslag så kan det räcka med rensning av den felaktiga färgen och så på med silikatfärg.
Oavsett om det är mer el mindre fuktgenomslag så är det definitivt viktigt med öppna/luftiga möbler, och inga lådor, boxar, kartonger, Billybokhyllor, garderober etc.
Kan komma från plattan.
Sannolikt är det även en felaktig färg (plast), dvs en tät färg. Om det bara är lite fuktgenomslag så kan det räcka med rensning av den felaktiga färgen och så på med silikatfärg.
Oavsett om det är mer el mindre fuktgenomslag så är det definitivt viktigt med öppna/luftiga möbler, och inga lådor, boxar, kartonger, Billybokhyllor, garderober etc.
Nä, själva fukten är ju inte farlig alls. Man blir ju blöt när man tvättar sig och det tål vi ju. Det är ju det där med organiskt material som möglar/rutnar. Bara silikatmålad puts på väggarna och klinker på golvet. Billybokhyllan, eller gud förbjude, bröstpanel, är som Oldboy säger ett abbans aber, inga bakstycken tack! Om man inte har något som kan mögla i källaren och/eller god luftväxling kring det som är organiskt så slipper man dränera. Har man råd och ork så underlättar det livet dock, jag ångrar inte en enda isodränskiva.
Jag skulle undvika organiskt material (omslag till vinylskivor, och bokhyllor av trä) stående direkt mot ytterväggar. Om än aldrig så lite fukt kan snabbt ge mögel. Med tanke på att det ändå är såpass torrt räcker det troligen att ställa dem mot innervägg eller dra ut dem en bit från väggen.
Ja, distanser på 5 cm räcker. Kallax har väl inget bakstycke dessutom?Anna_H skrev:
Hade ni heltäckningsmatta? Skulle kolla under den i så fall. Det finns alternativ till det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden