Vi har köpt ett hus från 1906, det står mitt på en rullstensås så dräneringen sköter sig självt. Grunden är en torpargrund med stora stenblock runt hela huset, men det är inte en tillstymmelse till ventilation, helt tätt är det. Behöver vi oroa oss? Kan vi har svamp där nere? Måste vi öppna och titta?
Vad hade ni gjort.

Inga konstiga lukter inne. Inga sättningar eller dyl. Mvh

L
Har dom slevat bruk mellan stenarna så det är helt tätt ? Är det stora stenar ?
Finns det en garderob , så kan man ta upp en lucka där och inspektera , är det torrt och fint
stäng och glöm , ta inte upp någon vent då

L
Absolut bör ni ta upp en lucka - som Liteavvarje säger. Ett alternativ är att gå in utifrån, lite beroende på förutsättningarna (alltså ta bort en av stenarna som ju var stora - men dock då ingen som ser ut att bära). Förstår att man helst inte vill röra något när allt verkar lugnt - men tyvärr kan det finnas problem där även om man inte märker något av det i bostaden - och då är det bättre att få reda på det så snabbt som möjligt. Om det däremot är frid och fröjd därnere - kan ni ju sova gott om natten. Och dessutom passa på att göra eventuella åtgärder som gör att allt fortsätter vara bra därnere (tex rensa bort eventuellt löst organiskt skräp som är vanligt förekommande).

Ytterligare ett alternativ är att pilla bort en liten sten eller bruk i grunden (om det finns mellan de stora) och sticka in en lång kameraorm med led-ljus så att ni får en första hum om läget därnere. Ofta finns det dock skiljeväggar mellan olika rum, så man kommer inte åt allt.

Öppnade upp min timmerstuga från början av 1800 talet av nyfikenhet. Plankorna, typ 3 tum tjocka låg direkt på jorden, det var snustort och hade inte hänt någonting på 200 år, planken var fortfarande ljusa i träet på undersidan.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
L
Isakare Isakare skrev:
Öppnade upp min timmerstuga från början av 1800 talet av nyfikenhet. Plankorna, typ 3 tum tjocka låg direkt på jorden, det var snustort och hade inte hänt någonting på 200 år, planken var fortfarande ljusa i träet på undersidan.
Härligt! Man ska dock tänka på att torpargrunderna förr hölls torra och fina till stor del för att man eldade dagligen - och murstocken därmed värmde och torkade utrymmet därnere. När vi nuförtiden inte brukar elda på samma sätt - har också förhållandena ändrats därnere, så om man inte vill göra något i förebyggande syfte är det åtminstone viktigt att inspektera utrymmet ett par gånger om året.

Eller ja, nu var ju ditt golv snarare mullbänk än torpargrund, men försök hålla koll i alla fall om du har möjlighet.

Kondensera under en grund kan det ju göra oavsett hur väl ventilerat det är. I slutet av sommaren när luften är varm med mycket fukt och läcker in under huset för att svalna och släppa fukt på bjälklaget.
Men har huset stått sedan 1926 och ni inte besväras av lukt hade iallafall jag sovit gott om natten.
Tar ni upp en lucka och kryper runt lite är jag säker på att ni hittar lite mögel någonstans som ni kan oroa er för, ni kan ju också ta upp ett mindre hål och sätta in en mätare, ni kommer då troligen att se att ni tidvis ligger över remkomenderade värden.

Själv besvärades jag av viss lukt och har lagt plast på marken, Tätat och kör en avfuktare med lite undertryck. Men det berodde också på att vi bytte hela bjälklaget och jag inte ville ha ny påväxt på det nya byggmaterialet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.